آیا ابتلای مجدد به کرونا شدیدتر از بار اول است؟

به گزارش مجله یگانه، علیرضا ناجی در پاسخ به این سوال که آیا ابتلای مجدد به کرونا شدیدتر از بار اول است؟ گفت: این مسئله که ابتلا به کرونا بار اول خفیف و بار دوم شدید است، درست نیست. ممکن است همه مدل صورت گیرد و این واقعیت است که عفونت مجدد در خصوص کرونا ویروس ها داریم. این بحث همان تفاوت بین ایمنی است.

آیا ابتلای مجدد به کرونا شدیدتر از بار اول است؟

وی اضافه کرد: کسانی که موافق عفونت طبیعی هستند افرادی هستند که اعتقاد به هرمنیتی یا ایمنی گله ای دارند که می دانیم این منسوخ است و کشور ما هم مبتلا به این موضوع شد و ما بسیار ضرر دیدیم و از زمان های طلایی استفاده نکردیم تا این عقیده در ایران جا بیفتد، متاسفانه جان بسیاری از افراد از بین رفت و می توانست این اتفاق رخ ندهد.

عضو کمیته کشوری کرونا شرح داد: ابهامات زیادی درباره کفایت ایمنی حاصل از عفونت طبیعی وجود دارد و بر اساس مطالعاتی که اجرا شده بین افراد از نظر ایجاد ایمنی تفاوت های زیادی می بینیم و این تفاوت بسیار زیاد حتی تا 200 برابر بین افراد است.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نزدیک به 20 درصد از افراد ممکن است علیرغم این که درگیری به بیماری آنتی بدی ایجاد ننمایند، اضافه کرد: این افراد با توجه به این که بیماری را گرفته اند باز هم حساس هستند و همچنین سطح آنتی بادی بر اساس شدت بیماری ممکن است متفاوت باشد. یکسری از افراد بیماری شدید می گیرند و آنتی بادی قوی تولیدمی نمایند و تعدادی دیگر هم بیماری خفیف می گیرند و آنتی بادی ضعیف ایجاد می نمایند. پس تفاوت بین آن ها وجود دارد.

وی ادامه داد: مقدار ویروسی که افراد با آن برخورد کردند هم در تفاوت بین ایجاد ایمنی موثر است و تفاوت در پاسخ ایمنی نسبت به ویروس بین افراد زیاد دیده می گردد. این که ویروس در آن موقعیت چه طور بتواند با بدن تعامل کند و با پروتئین هایی که دارد بتواند سیستم ایمنی را درگیر کند و گول بزند هم می تواند روی این امر تاثیر گذار باشد.

عضو کمیته ملی واکسن کووید اظهار کرد: این ها مسائلی هستند که نشان می دهند خیلی نمی توان دل به ایمنی طبیعی بست و در کنار این موضوع ممکن است آنتی بادی بعد از چندین ماه کاهش یابد و در بعضی از افراد 3 ماه تا 7-6 ماه متغیر است.

رییس آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری متذکر شد: همه این ها را در نظر می گیریم می بینیم نمی توانیم به کفایت سیستم ایمنی در عفونت طبیعی اکتفا کنیم. بر همین اساس است که واکسن تنها چاره ما برای ایمنی مناسب است، چون با تزریق واکسن میزان مشخصی از ویروس یا واکسنی که با فرمت های مختلف داخل بدن می گردد و انتظار ما یک پاسخ به طور مناسب تر و یکسان تر در افراد داریم و این را می دانیم که ایمنی گله ای بسیار منسوخ است و امکان پذیر نیست.

منبع: همگردی
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1077

به "آیا ابتلای مجدد به کرونا شدیدتر از بار اول است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ابتلای مجدد به کرونا شدیدتر از بار اول است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید