افزایش فرایند بازگشت افغا ن ها به کشورشان، بازگشت داوطلبانه 850 هزار مهاجر افغان

به گزارش مجله یگانه، خبرگزاری خبرنگاران-سخنگوی وزارت امور مهاجران افغانستان گفت که در سال 2020، 850 هزار مهاجر افغان به علت شیوع ویروس کرونا به صورت داوطلبانه از ایران به کشورشان بازگشتند.

افزایش فرایند بازگشت افغا ن ها به کشورشان، بازگشت داوطلبانه 850 هزار مهاجر افغان

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،محمد رضا باهر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت بیشتر مهاجرانی که سال گذشته میلادی به افغانستان بازگشته اند به علت ناامنی و نبود شغل در این کشور دوباره به ایران بازگشته اند.

وی گفت در بهار سال 1399 به دلیل ترس مهاجران افغان از شیوع ویروس کرونا در ایران ،هر روز حدود 15 هزار مهاجر افغانستان از ایران به کشورشان بازمی گشتند.

سخنگوی وزارت مهاجران افغانستان گفت هم اکنون روزانه حدود یک هزار از مهاجران افغانستان از مرزهای نیمروز وارد هرات می شوند.

وی گفت بیشتر مهاجران افغان برای تامین هزینه خانواده و کار به ایران مهاجرت می نمایند.

باهر گفت که در سال گذشته میلادی ،25 هزار مهاجر افغان از پاکستان و 12 هزار نفر نیز از ترکیه به کشورشان بازگشتند.

وی اضافه نمود: 270 نفر دیگر نیز بطور اجباری و 665 نفر دیگر هم داوطلبانه از کشورهای اروپایی به افغانستان برگردانده شدند.

سخنگوی وزارت امور مهاجران افغانستان ،نبود شغل و بیکاری را مهمترین چالش مهاجران بازگشته به این کشور دانست و توضیح داد بسیاری از این افراد پس از مدتی بیکاری مجبور به مهاجرت دوباره می شوند.

وی گفت:وزارت امور مهاجران افغانستان با همکاری سازمان ملل در صدد است برای جلوگیری از مهاجرت دوباره افراد بازگشته افغان به کشورهای اروپایی برای آنان به صورت موقت شغل ایجاد کند.

وی توضیح داد چون شغل هایی که ایجاد می گردد به صورت موقتی است و تنها نیازهای ضروری آنها را پوشش می دهد در درازمدت بار دیگر این افراد بیکار می شوند.

جمهوری اسلامی ایران طی 40 سال جنگ و ناامنی در افغانستان از میلیون ها مهاجر افغانستان سخاوتمندان پذیرایی نموده و برای آنها فرصت شغل، مدرسه، آموزش عالی و دیگر فعالیت های فرهنگی اجتماعی را فراهم نموده است.

دولت و مردم افغانستان هم همواره از دولت و ملت ایران بابت این پذیرایی صادقانه قدردانی نموده و گفته اند که هیچ زمانی این همکاری جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهند کرد.

فرایند بازگشت افغا ن ها از ایران به کشورشان همچنان در حال افزایش است

بنا بر آن چه سازمان بین الملل مهاجرت عنوان نموده است طی چهار ماه اخیر نزدیک به 280 هزار افغان از ایران به کشور خود بازگشته اند و فرایند خروج از ایران در هفته گذشته افزایش یافته است.

سازمان بین المللی مهاجرت در خبرنامه هفتگی خود می گوید طی روزهای سوم تا نهم ماه مه (14 تا 20 اردیبهشت) بیش از 6800 افغان از مرزهای نیمروز و هرات به کشورشان بازگشته اند.

بنا بر آمار و داده هایی که این سازمان جمع آوری نموده، این رقم 18 درصد نسبت به مدت مشابه در هفته قبل از آن، افزایش یافته است.

این احتمال مطرح شده که بازگشت مهاجران افغان از ایران، ممکن است با نگرانی ها از پیامدهای شیوع کووید-19 و اخراج اجباری آن ها در ارتباط باشد.

سازمان بین المللی مهاجرت همچنین می گوید از اول سال 2020 تا کنون در حدود 278 هزار مهاجر افغان از ایران، و 1800 تن نیز از پاکستان به کشورشان بازگشته اند. البته دو مرز اصلی پاکستان و افغانستان مسدود شده است.

بازگشت نزدیک به 600 هزار مهاجر افغان از ایران طی 10 ماه

به گزارش العربیه ،سازمان بین المللی مهاجرت با نشر اعلامیه ای نوشت، طی 10 ماه امسال میلادی 597 هزار و 717 مهاجر افغان از ایران به افغانستان بازگشت نموده اند.

در این اعلامیه آمده، این مهاجرین افغان از تاریخ اول ژانویه الی 3 اکتبر امسال از ایران بازگشت نموده اند که فرایند بازگشت مهاجرین افغان از ایران در مقایسه به هفته گذشته 3 درصد کاهش یافته است.

براساس این اعلامیه، این مهاجرین افغان به وسیله مرزهای نیمروز و اسلام قلعه وارد افغانستان شدند و سازمان بین المللی مهاجرت در جریان هفته گذشته با صدها تن از مهاجرین بدون اسناد یاری های بشردوستانه کرد.

در این اعلامیه به بازگشت افغان ها از پاکستان نیز اشاره شده و آمده است، طی 10 ماه امسال پنج هزار و 133 مهاجر افغان از پاکستان بازگشت نموده اند.

از سوی دیگر، وزارت امور مهاجرین و عودت نمایندگان افغانستان به تاریخ 23 سپتامبر 2020 با نشر اعلامیه ای نوشت، طی یک ماه گذشته دست کم 81 هزار و 566 مهاجر افغان از ایران به کشورشان بازگشت کردند.

در این اعلامیه آمده بود، از میان این آمار 39 هزار و 496 تن به گونه اجباری و 41 هزار و 68 تن دیگر به گونه داوطلبانه از ایران به افغانستان بازگشت کردند که 58 نفر آنها مدرک پناهندگی دارند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 947

به "افزایش فرایند بازگشت افغا ن ها به کشورشان، بازگشت داوطلبانه 850 هزار مهاجر افغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فرایند بازگشت افغا ن ها به کشورشان، بازگشت داوطلبانه 850 هزار مهاجر افغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید