انتقال کرونا از طریق خانواده چهار برابر بیشتر از جامعه است

به گزارش مجله یگانه، خبرنگاران/خراسان رضوی نتایج تحقیقات نشان می دهد که انتقال عفونت کووید-19 از طریق خانواده چهار برابر بیشتر از انتقال از طریق جامعه است.

انتقال کرونا از طریق خانواده چهار برابر بیشتر از جامعه است

به گزارش مدیکال نیوز، گروهی از محققان ایالات متحده که با همتایان سوئیسی خود کار می کنند، یک بررسی سرولوژیکی گسترده مبتنی بر جمعیت برای درک پویایی انتقال سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 (SARS CoV-2) عامل بیماری کووید- 19 انجام داده اند. از زمان ظهور این بیماری در ووهان چین، در اواخر دسامبر 2019، بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان با سرعت بالایی آلوده شده اند.

افراد در تماس خانگی با یک فرد آلوده، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند. تحقیقاتی از این نوع که در مورد انتقال ویروس در تماس های خانگی انجام می شود، در درک بهتر انتقال کووید-19 حیاتی هستند.

در حال حاضر، تحقیقاتی که در مورد انتقال کووید-19 در خانواده ها انجام می شود به تشخیص عفونت های مبتنی بر تماس با استفاده از آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس (RT-PCR) بستگی دارد، روشی که می تواند وجود ماده ژنتیکی سارس-کوو-2 (SARS-CoV-2) را در سلول های میزبان تشخیص دهد. در حال حاضر این رایج ترین روش آزمایش است و معمولا با استفاده از نمونه های سواب بینی انجام می شود.

کسانی که در تماس با افرادی بوده اند که علائم خفیف دارند یا علائمی ندارند، ممکن است در آزمایش RT-PCR به دلیل بازه زمان محدودی که آزمایش ویروسی می تواند نتایج مثبتی داشته باشد، شناسایی نشوند. محققان این تحقیق توضیح می دهند که این محدودیت ها ممکن است موارد خفیف یا بدون علامت واقعی را در بین تماس های خانگی نادیده بگیرند و نرخ حمله ثانویه خانوار را اشتباه محاسبه کنند.

بررسی های سرولوژیک، وجود آنتی بادی علیه سارس-کوو-2 را در خون فرد جستجو می کند. محققان پیشنهاد می کنند که این شکل از آزمایش می تواند یک روش جایگزین موثر برای تشخیص شیوع ویروس در تماس های خانگی باشد. برای اولین بار، این بررسی های سرولوژیکی در مقایسه با آزمایش RT-PCR برای مدت طولانی تری نتایج مثبت را برای یک فرد آلوده به همراه دارد.

به تازگی متابررسی از تحقیقات نشان داده است که میزان عفونت خانوادگی، حدود 17 درصد است؛ بنابراین، تحقیقات چندین جنبه را در تخمین میزان عفونت خانگی ازدست داده اند.

این تحقیق برای روشن شدن قابل انتقال بودن عفونت های بدون علامت و همچنین عفونت از طریق تماس های خانگی و جامعه در بین بیماران مبتلابه کووید-19 اجرا شده است. محققان اظهار کردند: این امر به درک و طراحی روش های کنترل شیوع عفونت کمک می کند.

این گروه تحقیقاتی گفتند: تحقیقات سرولوژیکی در شناسایی کلیه افرادی که قبلا آلوده شده اند کمک کننده خواهد بود.

این تحقیق روی افراد بین 20 تا 74 سال در ژنو (کانتون) سوئیس اجرا شده است. در این تحقیق از 10 هزار و 587 نفر برای شرکت در نظرسنجی سرولوژی دعوت شده بود. از شرکت کنندگان خواسته شد که همه اعضای خانواده بالای پنج سال که در خانه باهم زندگی می کنند را در این آزمایش شرکت دهند. محققان از ژانویه 2020 تماس های داخل خانه یا خارج از خانه در نظر دریافتد.

از همه شرکت کنندگان در تحقیق در مورد تماس های خانگی و در مورد علائمی که ممکن است داشته باشند، ازجمله سرفه، تب، تنگی نفس، یا از دست دادن بویایی یا چشایی از ژانویه 2020 تا دو هفته قبل از آزمایش خون سرولوژی، سوال شد. برای همه شرکت کنندگان، آنتی بادی های ضد سارس-کوو-2 یعنی IgG با استفاده از آزمایش های سنجش ایمنی جاذب مرتبط با آنزیم (ELISA) تشخیص داده شد.

این گروه، تعداد عفونت های منتشر شده در خانواده ها را ارزیابی کرده و خطر انتقال آن ها در داخل خانه و ارتباطات خارج از خانه را تخمین زده است.

نتایج تحقیق

در این تحقیق، درمجموع 4524 عضو خانواده پنج سال و بالاتر و 2267 خانواده بین آوریل و ژوئن 2020 شرکت کردند. سن متوسط 53 سال بود و 6.53 درصد شرکت کنندگان زن بودند.

نتایج کلی:

1- خطر عفونت در اثر تماس با یک فرد آلوده در منزل، 17.2 درصد بود.

2- خطر عفونت در اثر تماس خارج از خانه 5.1 درصد بود.

3- با افزایش سن، خطر ابتلا در تماس خانگی از 7.5 درصد در بچه ها پنج تا 9 ساله به 30.2 درصد در بین افراد بالای 65 سال افزایش یافت.

4- خطر عفونت در اثر تماس خارج از خانه در بین گروه سنی شاغل، افراد بین 20 تا 49 سال بیشتر بود.

5- در تماس های خانوادگی که ازنظر آنتی بادی مثبت بودند اما علائم کووید-19 نداشتند، احتمال ابتلا آلودگی به یک عضو دیگر از خانواده به میزان 74.8 درصد کمتر در مقایسه با یک تماس مثبت دارای علائم بود.

این تحقیق نشان می دهد که خطر آلوده شدن به سارس-کوو-2 پس از قرار دریافت در معرض یک نفر از اعضای خانواده آلوده، چهار برابر بیشتر از تماس مثبت خارجی است. این گروه گفت که بچه ها کوچک تر در مقایسه با افراد مسن در معرض خطر کمتر آلوده شدن از تماس های خانگی هستند و موارد بدون علامت نیز کمتر باعث گسترش عفونت در بین تماس های داخل خانه می شود.

این تحقیق با عنوان انتقال خانگی SARS-COV-2: درآمدی از یک نظرسنجی سرولوژیکی مبتنی بر جمعیت در سایت medRxiv (سایت مقالات در بخش پیش از چاپ) در دسترس است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 817

به "انتقال کرونا از طریق خانواده چهار برابر بیشتر از جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال کرونا از طریق خانواده چهار برابر بیشتر از جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید