تاثیر نژادپرستی در انتخابات 2020 امریکا

به گزارش مجله یگانه، کوروش احمدی تحلیلگر مسائل آمریکا در یاداشتی در خبرنگاران به تحلیل ناآرامی های اخیر در آمریکا پرداخته است

تاثیر نژادپرستی در انتخابات 2020 امریکا

آمریکا کشوری است که تاریخ آن با نژادپرستی آمیخته است. اگر چه با لغو برده داری در قرن 19در آمریکا و جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان و حذف تبعیض ها از قوانین، شرایط سیاهپوستان دائم در حال تحول بوده، اما نژاد پرستی در آمریکا به عنوان یک پدیده اجتماعی رذیلانه در بخشی از جمعیت و پدیده ای ساختاری در بخشی از نهادهای حکومتی بویژه پلیس ماندگار شده است. از این رو طی سالها و دهه ها همواره شاهد موارد متعددی از برخورد خشونت بار پلیس با سیاه پوستان هستیم بطوریکه می توان گفت نژاد پرستی به شکلی در پلیس آمریکا نهادینه شده است.

ادبیات ترامپ و عملکرد او برخلاف ادبیات و عملکرد اوباما موجب تشدید نژادپرستی، بویژه در بین طرفداران او شده است. طرفداران ترامپ با ایده پردازی هایی مانند سخن گفتن از وجود اختلاف فرهنگی بین نژادهای مختلف موجب تشدید نژادپرستی در پایگاه رای او شده اند. در سطوح اجرایی، نحوه برخورد دیوان عالی آمریکا و دادستان های محلی و هیات های منصفه و نیز وجود یک اتحادیه پلیس نیرومند موجب شده تا مجازات کامل و به حق ماموران پلیسی که مرتکب خشونت علیه رنگین پوستان می شوند به آسانی امکان پذیر نباشد. مثلا مامور پلیسی که جنایت اخیر را مرتکب شده، برکنار و دستگیر اما به قید وثیقه آزاد شده است. محاکمه او با توجه به نیروهای اجتماعی و مدنی و گروه های فشار متکی به جریان های نژادپرست و برخی دادستان های نژادپرست که از چنین ماموران جنایتکاری حمایت می کنند بسیار پر پیچ و خم و طولانی خواهد بود و معلوم نیست که نتیجه آن بالاخره چه خواهد شد. در گذشته چنین مامورانی کمتر به طور جدی مجازات شده اند و مورد اخیر نیز شاید غیر از این نباشد.

در مورد اثر این تحولات بر انتخابات آینده می توان گفت که بطور کلی بخش قابل توجهی از رای دهندگان ثابت محافظه کار و جمهوریخواه کم و بیش دارای تمایلات نژادپرستانه هستند. بخصوص می توان گفت که بیشتر پایگاه رای ثابت ترامپ (حدود 35 درصد از رای دهندگان) به درجات مختلف نژادپرست اند و اقلیتی از این جمع تحت تاثیر تشویق های ضمنی ترامپ، حتی ابایی از آشکار کردن تمایلات نژادپرستانه ندارند. با توجه به تداوم این مسئله طی دهه های گذشته مشکل می توان دید که این مسائل بر انتخابات تاثیر زیادی داشته باشد.

جامعه آمریکا اکنون کاملا به یک جامعه دو قطبی تبدیل شده است: محافظه کاران و راست گراها و کسانی که به برتری سفید پوستان اعتقاد دارند به شدت از ترامپ حمایت می کنند و قطب مقابل مرکب از کسانی است که به شدت مخالف ترامپ اند. شاید در این بین حدود 10 درصد از رای دهندگان را بتوان یافت که هنوز در چنبره این جامعه قطبی شده قرار ندارد. و با توجه به اینکه همواره به طور سنتی آرای نامزدهای نهایی انتخاباتهای ریاست جمهوری بسیار به هم نزدیک است، تصمیمی که نهایتا این 10 درصد خواهند گرفت، نتیجه انتخابات آینده را رقم خواهد زد. و تصمیم آنها بیش از آن که تحت تاثیر مسائل مزمن و دائمی جامعه آمریکا مثل نژادپرستی و خشونت پلیس باشد، تحت تاثیر مسائل اقتصادی و برخی مسائل اجتماعی مانند مهاجرت و نیز تا حدودی شخصیت رئیس جمهور خواهد بود. البته حوادث نژادی اخیر نیز از نظر نحوه مدیریت آن توسط ترامپ و نحوه پرداختن به آن در تحلیل نهایی تاثیراتی برجا خواهد گذاشت. از این نظر تا کنون ترامپ برخورد ناشایستی داشته که یک مورد آن توئیت گفته یک فرماندار نژادپرست فلوریدا در 1967 است به این مضمون که غارت که شروع شود شلیک هم شروع می شود. اگر چه برداشت دستور تیراندازی از این عبارت نادرست است چون اساسا پلیس ایالتی تحت امر رئیس جمهور نیست، اما از آنجا که این عبارت یادآور سیاست نژادپرستان در آمریکا است، استفاده از آن به ضرر ترامپ در انتخابات تمام خواهد شد.

کوروش احمدی، تحلیلگر مسائل امریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 556

به "تاثیر نژادپرستی در انتخابات 2020 امریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر نژادپرستی در انتخابات 2020 امریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید