جلوگیری از قاچاق 300 میلیون دلاری تبلت و موبایل واره ها با طرح رجیستری

به گزارش مجله یگانه، اجرای مرحله دوم طرح رجیستری علاوه بر ساماندهی بازار موبایل واره ها، از قاچاق سالانه 300 میلیون دلاری به کشور جلوگیری خواهد نمود؛ در این راستا، ثبت ساعت های هوشمند سیمکارت خور از دیروز شروع شده و رجیستری تبلت از ابتدای مردادماه انجام می گردد.

جلوگیری از قاچاق 300 میلیون دلاری تبلت و موبایل واره ها با طرح رجیستری

در تازه ترین گام برای ساماندهی بازار موبایل و موبایل واره (دستگاه های سیم کارت خور)، قرار است تجهیزاتی مانند تبلت، ساعت هوشمند، مودم و ... ثبت و رجیستری گردد. با اجرای این طرح، جلوی جولان قاچاق چیان گرفته شده و همه تجیهزات، در سامانه های پیش بینی شده به ثبت می رسند.

در این راستا، چندی پیش، جلسه ای در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با حضور ذینفعان دولتی و نمایندگانی از وزارت صنعت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی، نماینده سامانه همتا، اتحادیه فناوران رایانه و انجمن واردنمایندگان تلفن همراه به اسم بخش خصوصی برای آنالیز طرح دوم رجیستری برگزار گردید.

سخنگوی انجمن واردنمایندگان تلفن همراه درباره جزئیات این جلسه به خبرنگار مالی ایرنا گفت: این جلسه با موضوع برنامه ریزی تامین بازار موبایل واره ها با اجرای طرح دوم رجیستری برگزار گردید. از ابتدای سال جاری، مبلغ 86 میلیون دلار ثبت سفارش موبایل واره ها اجرا شده است. در این جلسه پس از گزارشی که همتا درباره طرح رجیستری ارائه داد، بخش زیادی از نگرانی ذینفعان دولتی رفع شد.

محمدرضا عالیان افزود: ضمن این که انجمن واردنمایندگان تلفن همراه به اسم بخش خصوصی این اطمینان را به ذینفعان دولتی داد که اگر ارز مورد احتیاج تخصیص داده گردد، در زمینه تأمین کالاها مسئله ای نخواهیم داشت.

وی افزود: سال 99 تقریباً 2 میلیون دستگاه تبلت به ارزش 300 میلیون دلار، 120 هزار دستگاه PDA (کامپیوترهایی قابل حمل و کوچک با صفحات لمسی)، اسکنر و مبدل به ارزش 12 میلیون دلار و 100 هزار ساعت هوشمند به ارزش 5 میلیون دلار در شبکه ارتباطی کشور فعال شدند.

عالیان اشاره نمود: از ابتدای سال جاری تا 9 تیر 1400، بیش از 900 هزار دستگاه موبایل واره به ارزش 120 میلیون دلار وارد کشور شده که تنها 2 درصد آن قانونی است. مرحله دوم طرح رجیستری که موبایل واره ها را شامل می گردد، از قاچاق 300 میلیون دلار جلوگیری می نماید. تکلیف قانونی بودجه 1400 برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، احقاق حقوق مصرف نماینده، گارانتی سلامت با اجرای مرحله دوم طرح رجیستری به سرانجام می رسد و پس از اجرای این طرح دولت عایدی 700 میلیارد تومانی به دست می آورد.

سخنگوی انجمن واردنمایندگان تلفن همراه درباره این که طرح رجیستری، قیمت تمام شده موبایل واره ها را با افزایش روبه رو می نماید یا نه، افزود: اگر تمام مهره های اجرای این فرآیند به درستی چیده گردد و تمام دستگاه ها وظیفه خود را به درستی انجام دهند، شاهد افزایش قیمت موبایل واره ها پس از اجرای طرح نخواهیم بود.

وی درباره فرآیند رجیستری موبایل واره ها گفت: ساعت های هوشمند سیمکارت خور به جز eSIM (سیمکارت الکترونیکی) از دیروز شروع شده و PDA، اسکنر و مبدل ها 19 تیرماه رجیستر می شوند و شروع رجیستری تبلت احتمالاً از ابتدای مرداد و با یک یا دو مدل تبلت است و در ادامه دیگر انواع تبلت هم به آن اضافه می شوند.

سخنگوی انجمن واردنمایندگان تلفن همراه توضیح داد: شرکت های دارای مجوز واردات موبایل واره ها، از ابتدای سال جاری 85 میلیون دلار ثبت سفارش انجام داده اند. از هفته گذشته که زمان اجرای طرح رجیستری اعلام شده، اغلب شرکت های قانونی و واردنماینده برای ثبت سفارش اقدام نموده اند و حدود 75 میلیون دلار در صف تخصیص قرار گرفته است که به محض تخصیص ارز، کالاها وارد کشور می شوند.

وی تأکید کرد: اقدامات ضروری برای اجرای درست این طرح، مطلع سازی مصرف نماینده و اصناف از زمان بندی اجرای طرح و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز مشکل است. بارها تأکید شده که مصرف نماینده موبایل واره ها تا قبل از شروع طرح رجیستری، موبایل واره خود را روشن و آن را فعال نمایند. بهتر است این کار به روزهای آخر موکول نگردد. بسیار مهم است که مصرف نماینده و اصناف در جریان زمان بندی باشند چرا که پس از اجرای طرح، نمی توان دستگاه را در شبکه رجیستر کرد.

عالیان با بیان این که تخصیص منظم ارز از بانک مرکزی و امکان ویرایش ثبت سفارش های تخصیص دار موبایل به تبلت اهمیت بسیاری دارد، افزود: شرکت های خصوصی اندازه زیادی ثبت سفارش تلفن همراه دارند که به آن تخصیص ارز تعلق گرفته است. برای رفع کردن احتیاج بازار به موبایل واره ها می توان ثبت سفارش های تلفن همراه را به تبلت اصلاح کنیم تا فرآیند واردات سرعت بگیرد.

وی در ادامه گفت: اطلاع رسانی گمرک به مسافران ورودی از دیگر موارد مهمی است که باید به صورت گسترده انجام گردد تا مسافرهای ورودی به کشور بدانند زمان اجرای مرحله دوم طرح رجیستری از چه زمانی است تا بتوانند دستگاه خود را در مبادی ورودی به کشور اظهار و آن را رجیستر نمایند. تشکیل جلسات کارگروه تلفن همراه و تجهیزات سیمکارت خور هم از دیگر مسائل مهمی است که باید در اجرای مرحله دوم طرح رجیستری آن را مدنظر قرار داد.

سخنگوی انجمن واردنمایندگان تلفن همراه بابیان این که تخصیص منظم ارز از سوی بانک مرکزی یکی از پارامترهای تأثیرگذار طرح رجیستری است، گفت: بخش خصوصی برای تأمین موبایل واره ها تا سرانجام سال جاری به 250 میلیون دلار (تقریباً ماهی 30 میلیون دلار) تخصیص ارز احتیاج دارد تا بازار را تأمین کند.

عالیان افزود: وظیفه نظارت و تأمین بازار موبایل واره ها هم بر عهده انجمن واردنمایندگان تلفن همراه قرار گرفته است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1261

به "جلوگیری از قاچاق 300 میلیون دلاری تبلت و موبایل واره ها با طرح رجیستری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از قاچاق 300 میلیون دلاری تبلت و موبایل واره ها با طرح رجیستری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید