خبرنگاران استاندار: مهاجرفرستی بزرگترین مشکل توسعه آذربایجان شرقی است

به گزارش مجله یگانه، تبریز-خبرنگاران- استاندار آذربایجان شرقی گفت: مهاجرفرستی این استان طی سال های اخیر بزرگترین مشکل توسعه ای این استان است که باید فکر عاجل برای برطرف این مشکل گردد.

خبرنگاران استاندار: مهاجرفرستی بزرگترین مشکل توسعه آذربایجان شرقی است

محمدرضا پورمحمدی روز یکشنبه در نخستین نشست مشترک با مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، آذربایجان شرقی را از استان های مهاجرفرست کشور اعلام و اضافه کرد: مهاجرت فزاینده نیروهای نخبه و موثر بر توسعه مشکل جدی است که برای جلوگیری از آن باید زمینه های اشتغال را در استان فراهم کنیم.

وی کاهش سهم استان از جمعیت کشور و حرکت جمعیت استان به سمت پیری را یکی دیگر از مسائل آذربایجان شرقی در راستا توسعه خواند که خروجی آن کاهش نقش استان در فراوری ناخالص ملی، کاهش فعالیت های موثر بر فضای کسب و کار و افزایش نرخ بیکاری است.

پورمحمدی عدم بهره گیری کامل از مزیت ها را جزو مسائل اساسی در فرایند توسعه استان اظهار داشت و ادامه داد: متأسفانه بنا به دلایل مختلف امروز بسیاری از مزیت های استان به عکس خود بدل شده و با وجود زیرساخت های متعدد در حوزه های گوناگون، بیشتر فعالیت ها به شکل سنتی انجام می گردد.

وی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان شرقی در محور ترانزیتی سه کریدور مهم بین المللی شرق به غرب و اوراسیا قرار گرفته است، گفت: با وجود این مزیت بسیار عظیم، استان ما تقریبا در بن بست ترازیتی قرار گرفته و این امر موجب کاهش نقش آفرینی استان در مبادلات بین المللی به نحو شایسته شده است و برای اتصال محورهای ترانزیتی استان با کشورهای همسایه، پیگیری های لازم و کافی لازم است.

پورمحمدی یادآوری کرد: در بخش معدن نیز آذربایجان شرقی ظرفیت های کم نظیری دارد، اما به دلیل اینکه صنایع پایین دستی ایجاد نشده است، ذخایر معدنی به صورت خام از استان خارج شده و ارزش اضافه نموده ای به دنبال ندارد که این موضوع تا به امروز ضررهای اقتصادی و اشتغال زایی وسیعی به استان وارد نموده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد صنایع پایین دستی در بخش معدن هزاران فرصت شغلی ایجاد می نماید، گفت: البته طی سال های گذشته اقداماتی در این راستا اجرا شده و تنها در مجتمع مس سونگون افزون بر 14 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

استاندار آذربایجان شرق بر استفاده از ظرفیت مجمع نمایندگان استان برای حل مسائل و مسائل حوزه های مختلف تاکید نمود و تعامل و هم فکری مسئولان اجرایی و نمایندگان را برای تسریع در حرکت استان به سمت توسعه و پیشرفت ضروری دانست.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 599

به "خبرنگاران استاندار: مهاجرفرستی بزرگترین مشکل توسعه آذربایجان شرقی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاندار: مهاجرفرستی بزرگترین مشکل توسعه آذربایجان شرقی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید