خبرنگاران فرایند جذب دانشجوی دکتری به دانشگاه ها واگذار گردد

به گزارش مجله یگانه، تهران- خبرنگاران- رییس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه کیفیت علمی دانشجویان دکتری مطلوب نیست، گفت: احتیاج است فرآیند جذب دانشجویان دکتری با هدف جذب افراد با دانش علمی و پژوهشی لازم به دانشگاه ها واگذار گردد.

خبرنگاران فرایند جذب دانشجوی دکتری به دانشگاه ها واگذار گردد

در فرآیند پیشرفت و توسعه هر کشور دانشگاه ها مهم­ترین مرجع پاسخگویی به سوالات و احتیاجهای جامعه هستند؛ زیرا دانشگاه ­ها و مراکـز پژوهشی از مهم­ ترین مولفه های تحقق اهداف و استراتژی علمی کشورها به شمار می فرایند.

اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در میان سایر اعضای دانشگاه در ارایه پژوهش های کاربردی نقش موثرتری دارند.

همچنین اهمیت مضاعف تحصیلات تکمیلی از آنجا ناشی می ­گردد که علاوه بر آموزش و پژوهش، منبع مهمی برای فراوری دانش محسوب می ­گردد.

پژوهش در جامعه دانشگاهی بر عهده 2 گروه اصلی اساتید و دانشجویان است و در این بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ارایه انتها نامه ها، تحقیقات کاربردی و پژوهش های موثر در صنعت نقش گسترده ­ای بر عهده دارند.

در حالی که در دوره­ های پایین­ تر تحصیلی مثل دوره های کاردانی و کارشناسی بیشتر انتقال دانش و فن اهمیت دارد.

تمرکز اصلی برنامه آموزشی در دانشگاه ها در دوره ­های تحصیلات تکمیلی بر پژوهش و فراوری دانش است و دستاوردهای آنها بر توسعه کشور و ارتقای رتبه دانشگاه ها موثر است. بنابراین دانشگاه ها در پذیرش دانشجویان دکتری باید دقت لازم را داشته باشند و با کیفیت ترین دانشجویان را انتخاب نمایند.

بعضی روسای دانشگاه های عظیم عنوان نموده اند که کیفیت علمی دانشجویان دکتری پایین آمده است. در این خصوص با جبار علی ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت به گفت و گو پرداختیم.

داوطلبان دکتری با روش های تست زنی رتبه خوبی می گیرند

ذاکری روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران توضیح داد: در دانشگاه ها عموما اساتید یک ارزیابی کلی و یک مصاحبه علمی با داوطلبان دارند و سال جاری نیز به دلیل محدودیتی که در امتیاز مصاحبه وجود داشت، دانشجویان از کیفیت مطلوب برخوردار نبودند.

وی در شرح محدودیتی که در مصاحبه دکتری سال جاری وجود داشت، مطرح کرد: در آزمون پارسال حد نصاب دانشگاه ها و دانشکده ها برای انتخاب دانشجویان از بین داوطلبان بیشتر بود و اختیارات بیشتری داشتند، اما به دلیل اعتراض تعدادی از داوطلبان، دیوان عدالت اداری سال گذشته اختیار دانشگاه ها را در جذب دانشجوی دکتری کاهش داد و در آزمون سال جاری در همه دانشگاه ها حدود 30 درصد از دانشجویان دارای سهمیه بودند که در مصاحبه نیز نمره بالایی نداشته و انتخاب اساتید نبوده اند.

رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: به دلیل ظرفیت بالایی که دانشگاه ها اعلام نموده اند و توسعه آموزش عالی در مقطع تحصیلات تکمیلی، سال به سال افت تراز در بین دانشجویان دیده شده و هر سال نسبت به سال قبل انتظاری که اساتید از ورودی ها دارند کمتر می گردد. حتی در بعضی رشته گرایش ها باعث شده در دانشگاه های سطح یک اساتید برای خود محدودیت هایی بگذارند و حتی تعداد پذیرش های خود را کمتر نمایند.

ذاکری توضیح داد: به عنوان مثال در بعضی از گروه ها ظرفیت اعلام پذیرش 6 نفر بود، اما تراز علمی به حدی رسید که تنها 5 نفر برای مصاحبه معرفی شده بودند و متاسفانه به دلیل قانون جدید وزارت علوم هر 5 نفر پذیرفته شد؛ در حالی که یکی از آنها در مصاحبه نشان داد از پایه علمی لازم برخوردار نیست و هیچ استادی نیز اعلام آمادگی ننموده بود تا این دانشجو را بپذیرد اما به عنوان دانشجوی دانشگاه پذیرفته شد.

وی در شرح مصوبه جدید وزارت علوم گفت: بر اساس مصوبه سال 99 وزارت علوم، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی موظف به پر کردن ظرفیت های خود در مقطع دکتری هستند.

ذاکری با بیان اینکه در حال حاضر معاونت آموزشی وزارت علوم در مورد پذیرش دانشجوی دکتری در حال تدوین طرحی است، شرح داد: در این طرح عنوان شده نحوه پذیرش دانشجوی دکتری از سیستم سراسری خارج و آزمون های اختصاصی در دانشگاه ها اجرا گردد و به نوعی شیوه پذیرش تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته نشان داده شده است که فرایند پذیرش دانشجوی دکتری منطقی نیست و دانشگاه ها و دانشکده ها با مشکلاتی رو به رو هستند و باید فرایند و فرآیند جذب دانشجوی دکتری اصلاح گردد.

رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: در آزمون دکتری درس های اختصاصی ارایه نمی گردد و بسیاری از داوطلبان از شیوه های تست زنی و کلاس های کنکور دکتری استفاده می نمایند. در حالی که دانش علمی کافی ندارند و تنها روش های تست زنی را آموزش دیده اند و در آزمون سراسری نمره خوبی می گیرند اما در مصاحبه نشان می دهند که پایه علمی خوبی ندارند.

ذاکری با بیان اینکه احتیاج است سیستم پذیرش دانشجوی دکتری از حالت سراسری به دانشگاه ها واگذار گردد، اضافه نمود: اساتید به دنبال این هستند که برای انجام پژوهش های خود بهترین نیروها را انتخاب نمایند و در مصاحبه نیز نهایت کوشش خود را می نمایند تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطلوب انتخاب شوند.

به گزارش خبرنگاران، آزمون دکتری 99 روز پنج شنبه نهم مردادماه با رقابت حدود 170 هزار داوطلب در 60 شهر کشور برگزار و بعد از اعلام نتیجه اولیه، 116 هزار و 40 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

دانشگاه ها تا 20 مهرماه مهلت داشتند با داوطلبان مجاز شده فرایند مصاحبه را به صورت مجازی برگزار نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 841

به "خبرنگاران فرایند جذب دانشجوی دکتری به دانشگاه ها واگذار گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرایند جذب دانشجوی دکتری به دانشگاه ها واگذار گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید