دهان شویه، به ویروس کرونا آسیب می زند؟!

به گزارش مجله یگانه، تحقیقاتی که در گذشته صورت گرفته نشان داده که دهانشویه ها می توانند به غشای خارجی دیگر ویروس ها لطمه بزنند. مولفان این گزارش علمی تاکید می نمایند که هنوز معلوم نیست که آیا این امر در خصوص ویروس کرونا نیز صادق است یا نه.

دهان شویه، به ویروس کرونا آسیب می زند؟!

دانشمندان می گویند باید به فوریت در خصوص احتمال قابلیت دهان شویه ها در مبارزه با سرایت ویروس کرونا تحقیق گردد. پژوهشگران دانشگاه کاردیف در گزارشی که از طرف جامعه علمی ارزیابی شده، می گویند شواهد موجود نشان می دهد دهان شویه ها احتمالا قادرند به غشای بیرونی ویروس لطمه زده میزان عفونت را کاهش دهند.

این گزارش که روز پنجشنبه در نشریه علمی فانکشن منتشر شده به پژوهشی اشاره دارد که اهمیت غدد بزاقی و ناحیه گردن را در فرایند ازدیاد و سرایت ویروس کرونا برجسته می نماید.

ویروس سارس کوو2 که مولد بیماری کووید 19 است، در یک غشای چرب یا لیپیدی قرار گرفته است. مولفان این گزارش می گویند تا به امروز هیچگونه تعاملی در خصوص این که آیا لطمه به غشای بیرونی ویروس می تواند از فعالیت آن در ناحیه گلو جلوگیری کند یا نه، صورت نگرفته است.

تحقیقاتی که در گذشته صورت گرفته نشان داده که دهانشویه ها می توانند به غشای خارجی دیگر ویروس ها لطمه بزنند. مولفان این گزارش علمی تاکید می نمایند که هنوز معلوم نیست که آیا این امر در خصوص ویروس کرونا نیز صادق است یا نه.

پرفسور والری اُدانل، مولف ارشد این گزارش می گوید: تا به امروز استفاده درست از دهانشویه ها مثل قرقره با آن ها مورد توجه نهاد های درمانی بریتانیا قرار نگرفته است.

در لوله آزمایشگاه و مطالعات محدود کلینیکی نشان داده شده که بعضی دهان شویه ها حاوی مقدار لازم مواد ضد ویروسی هستند که بتوانند غشای چرب خارج ویروس را به گونه ای موثرهدف قرار دهند.

آنچه هنوز نمی دانیم این است که آیا دهان شویه های موجود می توانند علیه غشای چرب سارس کوو2 وارد عمل شوند یا نه.

نتیجه مطالعات ما روی شواهد موجود این است که باید به فوریت در خصوص قابلیت بالقوه این مواد علیه ویروس کرونا تحقیق گردد.

این ناحیه ای از نظر کلینیکی بسیار مهم است که در خصوص آن به اندازه کافی تحقیق نشده و ما امیدواریم برنامه های پژوهشی هرچه زودتر برای ارزیابی بیشتر آن محقق گردد.

پرفسور اودانل اضافه نمود: هنوز عملکرد دهانشویه ها در مقابله با این ویروس جدید آزمایش نشده است.

مردم همچنان باید به توصیه های پیشگیرانه دولت از جمله شستن منظم دست ها و حفظ فاصله اجتماعی عمل نمایند.

این گزارش نشان می دهد که بر أساس فرضیه های موجود، پژوهش های بیشتر کلینیکی (در خصوص تاثیر دهانشویه بر ویروس کرونا) می تواند ارزشمند باشد.

منبع:ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 544

به "دهان شویه، به ویروس کرونا آسیب می زند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهان شویه، به ویروس کرونا آسیب می زند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید