رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر: ویروس کرونا واکسن و دارو ندارد

به گزارش مجله یگانه، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: ویروس کرونا تا به امروز هیچ واکسن و دارویی ندارد بنابراین مهمترین اقدام در برابر این بیماری پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر: ویروس کرونا واکسن و دارو ندارد

به گزازش خبرنگاران به نقل از ایرنا دکتر محمدمهدی گویا در مصاحبه ای در روز شنبه 12 بهمن گفت: ویروس کرونا به هر کشور و هر جای جهان می تواند برود و ایجاد بیماری و مرگ و میر کند و بالقوه هیچ کشوری مصون از این بیماری نیست و می تواند به کشور ما نیز سرایت کند.

وی ادامه داد: در برخورد با بیماری هایی مثل کرونا و آنفلوانزا هیچ کشوری نمی تواند مدعی گردد که می تواند درِ کشور خود را به روی بیماری ببندد و اجازه ندهد بیماری وارد گردد. اگر این تفکر در بین بعضی وجود دارد باید تفکر خود را تغییر دهد. تنها اقدامی که در برابر این بیماری می توان انجام داد کاری است که به آن تخفیف می گوییم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تخفیف یعنی کاری کنیم که اگر ویروس آمد، تعداد کمتری از مردم مبتلا شوند. آموزش های مداومی که وزارت بهداشت به مردم می دهد از جمله اینکه مدام دست هایتان را با آب و صابون بشویید، روبوسی نکنید، دست ندهید، آداب تنفسی را از جمله رعایت فاصله یک متری از افراد بیمار تنفسی و پرهیز از عطسه و سرفه بدون محافظ در همین راستاست. ستون اصلی کنترل بیماری ویروس کرونا آموزش مردم است.

وی اضافه نمود: سیاست تخفیف وزارت بهداشت بر این اساس است که کاری کنیم مردم با رعایت اصول بهداشتی کمتر بیمار شوند و اگر بیمار شدند، افراد کمتری به رفتن به بیمارستان احتیاج داشته باشند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اضافه نمود: ویروس کرونا هیچ واکسن و داروی اختصاصی ندارد، بنابراین ستون اصلی برنامه وزارت بهداشت در برابر ویروس کرونا آموزش و اطلاع رسانی به مردم است تا مردم راههای انتقال این بیماری را بدانند و اصول بهداشتی رعایت نمایند.

گویا گفت: مرحله دوم این است که اگر افرادی به بیماری مبتلا شدند کمتر کارشان به بیمارستان برسد. افرادی که بیشتر در معرض نوع شدید این بیماری هستند، سالمندان هستند بنابراین باید به این افراد توجه بیشتری بگردد و بیشتر از آنها مراقبت کرد زیرا بیشترین موارد ارجاع به بیمارستان و مرگ این بیماری در بین سالمندان بالای 60 سال و افرادی است که بیماری های زمینه ای دارند و دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند.

  • احتمال جهش ژنتیکی ویروس کرونا

دکتر گویا درباره تغییرات احتمالی آینده ویروس کورونا گفت: ویروس کرونا یک ویروس جدید و ناشناخته است و هیچ کس نمی تواند آینده این بیمار را پیش بینی کند و هر کس در خصوص آینده این بیماری حرفی بزند بی گدار به آب زده است. هنوز هیچی معین نیست اما سرعت انتشار ویروس کرونا در جهان خیلی خیلی نگران نماینده است. زیاد بودن سرعت انتشار چند پیامد دارد. اولین پیامد این است که احتمال جهش ژنتیکی این ویروس را بیشتر میکند و ممکن است با بیماری های دیگری ترکیب گردد و همین مساله باعث افزایش بیماری زایی و مرگ آوری بیشتر این ویروس گردد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: این مساله احتمال اینکه افراد بیشتری به ویروس کرونا مبتلا شوند را نیز بیشتر می نماید. واقعا هنوز معین نیست چه عواملی می تواند به فروکش کردن این بیماری یاری کند به همین علت آینده این بیماری معین نیست و سوالات بی پاسخ زیادی هنوز درباره ویروس کرونای جدید وجود دارد که جهان به دنبال جواب آن است و در ماههای آینده شرایط این بیماری روشن می گردد.

گویا اضافه نمود: با این وجود مرگ ناشی از ویروس کرونا تا به امروز کمتر از 4 درصد بوده و بیشتر فوتی ها نیز سالمندان بالای 60 سال بوده اند. ضمن اینکه تعدادی از مبتلایان این ویروس نیز بهبود پیدا نموده و به زندگی عادی برگشتهاند.

وی درباره امکانات مراقبتی برای درباره کوروناویروس جدید چینی چه می دانیم؟کنترل ویروس کرونا در کشور از جمله ماسک و اقلام بهداشتی دیگر گفت: مسئله ای از نظر تامین ماسک و امکانات پیشگیرانه برای پرسنل بهداشتی در مراکز بهداشتی و درمانی نداریم. ماسک برای مردم عادی نیست. برای کسی است که با بیمار سر و کار دارد و هر میزان اعتبار که برای کنترل این بیماری لازم باشد هر زمان درخواست کنیم حتما در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.

  • درباره کوروناویروس جدید چینی چه می دانیم؟

  • سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع های محلی کوروناویروس هشدار می دهد

  • اعلام شرایط اضطراری بهداشتی بین المللی درباره شیوع کوروناویروس جدید چینی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 266

به "رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر: ویروس کرونا واکسن و دارو ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر: ویروس کرونا واکسن و دارو ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید