مراقب ویروس کرونا بعد از بهبودی باشید

به گزارش مجله یگانه، یک مطالعه جدید نشان می دهد که ویروس کرونا حداقل دو هفته بعد از بهبود نشانه های بیماری از بین می فرایند.

مراقب ویروس کرونا بعد از بهبودی باشید

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، ماندگاری ویروس ها در بیماران شناخته شده نبوده، اما خوشبختانه، احتمال سرایت از بیماران بهبود یافته هم زیاد نیست. کریس جانسون، اپیدمیولوژیست گفت: این یافته ها ممکن است خبر خوبی باشد. ویروس هایی که در محیط اطراف انسان قرار دارند در واقع ویروس هایی هستند که بدن، قوی ترین سیستم ایمنی را برای پاسخ به آن ها دارد.

جانسون گفت: اگر ویروس در بدن افراد باقی بماند، آن ها ممکن است که دوباره به عفونت دچار نشوند.

در این مطالعه چهار متخصص پزشکی بین 30 تا 36 سال مبتلا به ویروس کرونا که در بیمارستان زونژانان دانشگاه ووهان تحت معالجه بودند، آنالیز شدند. بین 1 ژانویه و 15 فوریه همه افراد بهبود یافتند و تنها یک نفر در طول بیماری در بیمارستان بستری شد.

بیماران بعد از بین رفتن علائم بیماری و منفی بودن دو مرتبه آزمایش COVID-19 بهبود یافتند. بعد بهبودی از بیماران خواسته شد که به مدت 5 روز خود را در خانه قرنطینه نمایند. آن ها 5 تا 13 روز بعد از بهبودی، به وسیله مخاط گلو مورد آزمایش قرار گرفتند. تمام تست ها بین روز پنجم و روز 13 ام برای وجود ویروس، مثبت بود.

محققان نوشتند: این یافته ها نشان می دهد که حداقل بخشی از بیماران بهبود یافته هنوز ممکن است حامل ویروس باشند.

یافته ها در حالی صورت می گیرد که ژاپن اولین مورد خود را از فردی که بعد از بهبودی دوباره به کرونا مبتلا شده بود، گزارش داد. جانسون گفت که با توجه به نتایج جدید درباره ماندگاری ویروس کرونا، هنوز علت ابتلای دوباره این بیمار معین نیست. دو فرضیه مطرح است. محتمل است که این فرد نسخه جدیدی از ویروس را از فرد مبتلای دیگری گرفته باشد یا اینکه سیستم ایمنی خود فرد کاملا با ویروس مقابله نکرده و ویروس دوباره در ریه ها تکثیر شده است.

Ebenezer Tumban، متخصص ویروس شناس در دانشگاه فنی میشیگان گفت: حتی در صورت بهبود فرد نیز ویروس در سطح پایینی در بدن بیمار وجود دارد و این موضوع غیر معمول نیست.

جانسون خاطر نشان کرد: به عنوان مثال ویروس زیکا و ویروس ابولا ماه ها بعد از بهبود نیز در بدن بیمار می مانند.

Tumban گفت: بعد از انتها درمان ضد ویروسی، ویروس ها ممکن است دوباره در سطح پایین تکرار شوند. ویروس به اندازه ای نیست که بتواند به بافت آسیب بزند، بنابراین بیماران هیچ علائمی را نشان نمی دهند. هنگامی که تعداد نسخه های ویروسی به اندازه کافی زیاد گردد آزمایش آن ها را نشان می دهد.

جانسون اضافه نمود: پس از بهبود احتمالا سرایت ویروس زیاد نیست. سرفه و عطسه باعث پخش ذرات ویروس در محیط می شوند، اما این افراد سرفه و عطسه نمی نمایند. برای انتشار ویروس تماس های نزدیک تری احتیاج است. آن ها باید در محیط خانه مراقب باشند غذای خود را با افراد خانه به اشتراک نگذارند و مرتبا دست های خود را بشویند. ویروس هایی که در بدن باقی می مانند ممکن است پاسخ ایمنی لازم را برای محافظت در برابر عفونت جدید ایجاد نمایند.

Tumban بیان داشت، سؤالات بسیاری درمورد اینکه مصونیت چه مدت دوام خواهد داشت، وجود دارد. وی گفت: به عنوان مثال، بدن در برابر ویروس کرونا که عامل سرماخوردگی است ایمنی را حفظ می نماید. همواره احتمال جهش ویروس کرونا در جمعیت وجود دارد و ممکن است به نسخه ای تبدیل گردد که سیستم ایمنی در معرض آن مقاوم نیست.

اما این جهش چقدر سریع انجام می گردد، Tumban گفت: تحقیقات آینده باید میزان ویروس در ریه ها را نیز آنالیز کند. آنالیز مخاط گلو ویروس را فقط از قسمت فوقانی دستگاه تنفسی نشان می دهد، اما ویروس ممکن است در اعماق ریه باشد. نمونه برداری از ریه یک روش تهاجمی است که شامل آزمایش مایعات کیسه های کوچک هوای ریه است.

یک هفته یا دو هفته بعد، آیا میزان ویروس موجود در خون یا ریه ها به غلظت بالاتری می رسد تا فرد بتواند آن را به افراد دیگر منتقل کند؟ این چیزی است که ما هنوز آن را نمی دانیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 363

به "مراقب ویروس کرونا بعد از بهبودی باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب ویروس کرونا بعد از بهبودی باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید