مصاحبه، زائران افغانستانی سال آینده مسائل کمتری خواهند داشت

به گزارش مجله یگانه، مدیرکل اداره اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی درباره ارزیابی فعالیت های اربعین گفت که تلاش بسیار برای خدمات رسانی به زائران صورت گرفت و البته در سالهای آینده نیز مسائل زئران خارجی بویژه افغانستانی کمتر خواهد شد.

مصاحبه، زائران افغانستانی سال آینده مسائل کمتری خواهند داشت

محمد تقی هاشمی مدیرکل اداره اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران از تصویب تسهیلاتی بمنظور ارائه خدمات بیشتر و بهتر در سال آینده برای زائران خارجی بویژه افغانستانی خبر داد.

وی درباره عملکرد اداره اتباع و مهاجرین نیز درباره زائران خارجی اظهارداشت: بر اساس پیش بینی ها در سال جاری حدود 40 درصد بیش از گذشته پذیرای زائرین خارجی بودیم که از راستا خراسان رضوی به مرزهای جنوبی و غربی رفتند.

بنابراین سعی شد که تدارک خوبی هم از ابتدای ورود زائرین به ایران انجام شود مانند راه اندازی چهار موکب در خود مرز ورود که خوشبختانه بازرسی های مستمری هم صورت گرفت و رضایتمندی زائران اربعین را نیز در پی داشت. البته برخی زائران مسائلی نیز داشتند اما خوشحالیم که راهپیمایی بسیار خوبی در اربعین رقم خورد.

هاشمی گفت که در شهر مشهد هم در مدت زمان اربعین مواکب پانزده گانه ای از سوی ستاد اربعین حسینی افغانستانی های مقیم مشهد فعالیت داشت و با همکاری آستان قدس رضوی غذای گرم نیز در این مدت تهیه شد.

مدیرکل اداره اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی درباره مسائلی مانند ویزای جعلی عراق نیز گفت که ویزای جعلی عراق یکی از مواردی در مرزها بود که زائران محترم در آن نقشی نداشتند اما با کمکی که در مجموعه مرز شلمچه و با کشور دوست عراق صورت گرفت، بخش اعظم زائرینی که دارای ویزای جعلی بودند با هماهنگی های مرزی از فرصت راهپیمایی اربعین و زیارت آقا اباعبدالله الحسین (ع) بهرمند شدند.

وی شرح داد: پیش از آن ما به زائرین گرامی اعلام کرده بودیم که کنندگی های حج و زیارت ایران در مشهد و پنج شهر کابل، هرات، مزارشریف، قندهار و جلال آباد مستقر هستند و حاضرند ویزای عراق را با کمترین هزینه و بهترین خدمات در اختیار متقاضیان قرار بدهند. از سوی دیگر کسانی که در مرز با مشکل روبرو شدند نیز این خدمت به آنها ارائه شد.

هاشمی اضافه کرد: همچنین در شهر مشهد زائرینی که راهی عتبات عراق بودند و مدارک یا پرونده شان مشکل داشت نیز به آنها کمک شد تا بتوانند از فرصت زیارت اربعین استفاده کنند.

در ادامه هاشمی گفت: در ماه صفر سال جاری نزدیک به 320 هزار نفر زائر خارجی را در شهر مشهد میزبانی کردیم و با فعالیت مواکب پانزده گانه ستاد مردمی اربعین حسینی مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد، این خدمتگزاری را توانستیم به زائرین گرامی ارائه دهیم. لذا عملکرد این ستاد براساس آنچه ما ارزیابی کردیم از سال گذشته بهتر بود و امیدواریم با همین ستاد گام های بهتری را در سال آینده برداریم.

مدیرکل اداره اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی پیرامون راهکارهایی برای سال آینده جهت سهولت در حمل و نقل و خدمات رسانی به زائرین افغانستانی اربعین اذعان داشت: یکی از تدابیر جدی که در سطح استان خراسان رضوی تصویب شده ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای موضوع اربعین است که در آن قادر خواهیم بود تمام نقاط قوت، ضعف و آسیب ها و فرصت های که در اختیار داریم را شناسایی و برای آن از هم اکنون برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: از موضوعاتی که در دستور کار قرار گرفته بحث راه اندازی مواکب ثابت و ساختمان هایی در مرز ورودی است که بواسطه آن بتوانیم موکب دائمی اربعین را در مرز دوغارون احداث کنیم و همچنین در طول راستا و در شهر مشهد مواکب خوبی را سازماندهی نماییم تا ان شاءالله زائرین در سال آینده برای سکونت با کمترین مشکل روبرو شوند.

هاشمی با اشاره به مسائل حمل و نقلی به عنوان مهمترین مشکل در ایام اربعین اضافه کرد: یکی از پیشنهاداتی که دراین باره مطرح شده ارائه مجوزهایی برای دوستان افغانستانی است تا با اتوبوس خود از مبدأ خاک افغانستان حرکت کرده و در ایران کاپیتاژ کنند و بصورت ترانزیت از خاک ایران به عراق بروند و پس از زیارت عتبات مجددا با همان اتوبوس به ایران بازگردند و بعد از زیارت و توقف در مشهد به افغانستان بازگردند.

وی با بیان پیشنهاداتی جهت سهولت در خدمات رسانی به زائرین برای سال های آینده تأکید کرد: پیشنهاد می شود که با ایجاد کاروان هایی که از مبدأ شهرهای افغانستان ساماندهی می شوند، ما قادر خواهیم شد تا خدمات برنامه ریزی شده و بهتری را به زائرین افغانستانی ارائه کنیم.

مدیرکل اداره اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اضافه کرد: چنانچه زائرین به جای سفر انفرادی با کاروان های زیارتی همراه شوند ما می توانیم در مرز ورودی و در مشهد مقدس و در راستا کربلا و هم در راستا بازگشت رسیدگی مناسب تری داشته باشیم.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 40

به "مصاحبه، زائران افغانستانی سال آینده مسائل کمتری خواهند داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، زائران افغانستانی سال آینده مسائل کمتری خواهند داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید