5 میلیون و 700 واحد مسکن بد در کشور وجود دارد، پرداخت تسهیلات 250 میلیون تومانی به شرکت های توسعه گر

به گزارش مجله یگانه، عضو هیئت مدیره شرکت عمران بازآفرینی شهری گفت: 19 میلیون نفر در 5 میلیون و 700 هزار واحد مسکن بد در کشور زندگی می نمایند.

5 میلیون و 700 واحد مسکن بد در کشور وجود دارد، پرداخت تسهیلات 250 میلیون تومانی به شرکت های توسعه گر

جهت دریافت خدمات قیمت آلاچیق حصیری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار ، روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران بازآفرینی شهری در برنامه روی خط خبر شبکه خبر با بیان اینکه 19 میلیون نفر در کشور در واحد های فرسوده ساکن هستند گفت: 5 میلیون و 700 هزار واحد مسکن بد در کشور وجود دارد که طبق تفکیک هایی که صورت گرفته این واحد ها در بافت های مختلف وجود دارد.

او ادامه داد: طبق قانون برنامه ششم توسعه 270 محله باید در کشور نوسازی و بازسازی گردد که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران بازآفرینی شهری نهاده شده است و تمامی شاخص ها از جمله خدمات، نوسازی و زیرسازی باید در این محله ها ارتقا یابد و به میانگین متوسط شهری برسد.

روستا شرح داد: طبق برنامه ششم در حال حاضر 1100 محله جزو سکونتگاه های غیررسمی است که از این تعداد 600 محله در بافت های تاریخی 700 محله در بافت های فرسوده و 2700 محله هم در سایر بافت ها نهاده شده است.

عضو هئیت مدیره شرکت عمران باز آفرینی شهری شرح داد: هم اکنون در 31 استان کشور کار بازسازی شروع شده و طی دو سال اخیر هم 480 محله کار نوسازی و بازسازیشان شروع شده است.

او با اشاره به اینکه طی دو سال باید 540 محله نوسازی و بازسازی می شد اظهار کرد: کار بازسازی تمامی این محلات شروع شده است.

روستا اعلام کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته نوسازی تمامی محلات در ابعاد مختلف حدود 10 سال زمان می برد و در تمامی محلات باید موضوعات مختلف رو سازی و زیر بنایی به صورت کامل حل و فصل گردد.

او یادآور شد: از سال 96 دولت به 486 محله ورود پیدا نموده و کار نوسازی و بازسازی آن ها در حوزه مسکن را انجام داده است.

عضو هئیت مدیره شرکت عمران باز آفرینی شهری با بیان اینکه از سال 96 تا آبان ماه 98، 881 هزار پروانه ساختمانی در محلات مختلف صادر شده و از این تعداد هم 137 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده نوسازی شده گفت: می توان گفت که اجرای برنامه نوسازی به صورت کامل ادامه دارد.

روستا افزود: نوسازی مسکن در بافت های فرسوده تنها در اختیار دولت نیست بلکه وظیفه ما سیاست گذاری لازم در این بخش است از سوی دیگر ابزار های حمایتی و مشوق هایی از جمله تسهیلات نوسازی با توجه به گستردگی که در این واحد ها وجود دارد باید ارائه گردد.

او افزود: طبق قانون برنامه ششم، وزارت کشور، راه و شهرسازی و شهرداری ها باید برنامه ملی بازآفرینی شهری در حوزه مسکن را دنبال نمایند و این برنامه در بیست و ششم بهمن ماه سال 96 ابلاغ و در دهم خرداد ماه سال 97 ، دولت آیین نامه اجرای آن را ابلاغ و دستورالعمل های لازم را ارائه کرد.

روستا اظهار کرد: برنامه برداشت از صندوق توسعه ملی در آن دوره مطرح شد و حدود 3 هزار و 760 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، برداشت منابع اقتصادی جهت نوسازی و بازسازی این واحد ها ابلاغ شد و حدود 2 هزار و 119 میلیارد تومان وجوه اداره شده در اختیار عمران بازآفرینی شهری نهاده شده و این تسهیلات هم توسط شرکت در اختیار نظام پولی و بانکی نهاده شد.

روستا با بیان اینکه حدود 200 میلیارد تومان از این منابع تخصیص داده شده و بانک مسکن هم بخشی از این تسهیلات را با سود 9 درصد پرداخت نموده است گفت: تا به امروز 20 هزار فقره تسهیلات با سود 9 درصد پرداخت شده و حدود 23 هزار پرونده تشکیل شده از این تعداد 13 هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است.

روستا درباره تسهیلات در حوزه نوسازی بافت فرسوده گفت: این تسهیلات در اختیار انبوه سازان و شرکت های توسعه گر قرار می گیرد که میزان آن به 250 میلیون تومان افزایش یافته است.

عضو هئیت مدیره شرکت عمران باز آفرینی شهری افزود: در شهر اهواز 2106 واحد مسکونی توسط توسعه گران در حال ساخت است و امروز هم 5480 واحد مسکونی طی فراخوانی در شهر رشت به شرکت های توسعه گر واگذار شده و به زودی فراخوان ساخت 13 هزار واحد مسکونی هم ابلاغ می گردد.

او گفت: در اجرای این طرح دولت کار نوسازی و بازسازی را انجام نمی دهد بلکه این شرکت های توسعه گر هستند که اقدامات لازم در حوزه نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی را انجام دهند.

او شرح داد: 750 میلیارد تومان تسهیلات یعنی حدود 20 درصد از تسهیلات وجوه اداره شده در 476 محله هزینه می گردد و 559 پروژه در قالب پروژه های از جمله مراکز آموزش بهسازی معابر و ایجاد خدماتی از جمله آب و فاضلاب شده است.

در ادامه برنامه نوروزی کارشناس مسکن گفت: متاسفانه نوسازی بافت فرسوده طبق برنامه سالانه اقدامات انجام نمی گردد. مسائل بسیار زیادی در حوزه بافت های فرسوده وجود دارد و ما با وجود آنکه باید 270 محله را نوسازی کنیم اما از برنامه عقب هستیم.

نوروزی گفت: در این زمینه همه دستگاه های دولتی و حاکمیتی طبق برنامه کارها را باید انجام دهند که یکی از این برنامه ها در این بخش در اختیار قرار دادن اراضی بود که باید تمامی نهادها و دستگاه های دولتی زمین های لازم را در اختیار انبوه سازان جهت نوسازی بافت های فرسوده قرار می دادند .

این کارشناس مسکن ادامه داد: در این بخش برنامه جامعی وجود ندارد در صورتی که اگر برنامه ها درست اجرا می شد ما هم اکنون از برنامه نوسازی و بازسازی بسیار جلوتر بودیم.

او با اشاره به اینکه متاسفانه جذابیت های لازم برای ورود شرکت های توسعه در حوزه نوسازی بافت های فرسوده وجود ندارد اظهار کرد: عدم جذابیت باعث شده که بسیاری از توسعه گران در بازارهای موازی وارد شوند. باید جذابیت در حوزه مسکن را بیشتر کنیم تا دلالان و سوداگران از این بازار خارج شوند .

این کارشناس مسکن توضیح داد: به نظر می رسد که دلالی و سوداگری در حوزه مسکن سود بیشتری دارد این در حالی است که باید وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم و تصمیمات جدی برای خروج دلالان و سوداگران را در دستور کار خود قرار دهد.

او توضیح داد: هم اکنون شاهد آن هستیم که برنامه نوسازی بافت های فرسوده به صورت انفرادی انجام می گردد و باید شرکت های توسعه گر به این حوزه ورود پیدا نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 546

به "5 میلیون و 700 واحد مسکن بد در کشور وجود دارد، پرداخت تسهیلات 250 میلیون تومانی به شرکت های توسعه گر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 میلیون و 700 واحد مسکن بد در کشور وجود دارد، پرداخت تسهیلات 250 میلیون تومانی به شرکت های توسعه گر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید