اساتید دانشگاهی در قالب فرصت مطالعاتی وارد صنایع داخلی شوند
به گزارش مجله یگانه، رتبه سوم علوم انسانی در کنکور سال 97گفت: به جای اینکه اساتید دانشگاهی در قالب فرصت مطالعاتی به کشور های خارجی بروند در داخل کشور وارد صنایع شوند.
اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه ی تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.
علی مرتضی قلی رتبه سوم علوم انسانی در کنکور سال 97 در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران با اشاره به اینکه مسأله مهم علمی کشور باید برطرف دغدغه های مردمی باشد، گفت: متاسفانه بسیاری از پژوهش هایی که در حال حاضر در سطح کشور انجام می گردد کارآمد نیستند و تنها برای کسب امتیاز و رتبه صورت می گیرد به طور مثال علوم انسانی در کشورهای مختلف مورد آنالیز و تحقیق قرار می گیرد اما در ایران اینگونه نیست، در واقع امروز اجازه فراوری علم را به خانواده نمی دهند تا برای مسائل متنوع جامعه ، خودشان راه چاره مسأله را پیدا نمایند. موقعیت جامعه امروزی ما ایجاب می نماید مسأله مهم علمی کشور برطرف دغدغه های مردمی باشد و باید همه اساتید دانشگاهی بدانند که مسائل مختلف سطح کشور ما به ذهن جامعه شناسان غربی نمی رسد که بخواهند راه چاره بدهند پس در نتیجه فرصت مطالعاتی به جای خارج باید در کشور باشد.
انگیزه فراوری علم با موضوع پژوهش ایجاد گردد
وی اضافه نمود: به عقیده من باید انگیزه فراوری علم با موضوع پژوهش ایجاد گردد که در این رابطه کار خوبی صورت نگرفته است و نتایج آن هم در خاتمه نامه دانشجویان مشاهده می کنیم . امروز همه دانشجویان به جای فعالیت پژوهشی در تهیه خاتمه نامه به خرید آن روی آورده اند که یکی از علت های آن این موضوع است که دانشجویان می دانند تحقیق و پژوهش برای ارائه به اساتید و دانشگاه برای آنها سودی ندارد، در واقع تا زمانی که تحقیقات دانشجویان در سطح جامعه تاثیر گذار نباشد فعالیت های علمی ـ پژوهشی کاربردی فایده ای نخواهد داشت پس باید به صورت هدفمند موضوعاتی که دانشجویان مورد آنالیز و ارزیابی قرار می دهند در بخش های مختلف کشور مورد استفاده قرار بگیرد اما اگر قرار باشد در کتابخانه برای نمایش باشد بی فایده است.
مقوله پژوهش در سند تحول نظام آموزش و پرورش دیده شده است
مرتضی قلی توضیح داد: باید پژوهش در کشور ماموریت محور و در حوزه های خاص انجام گردد و همچنین دانشگاه ها نیز باید موظف شوند تا خاتمه نامه های فارغ التحصیلان خود را در اختیار نهادهای اجرایی قرار دهند تا بتوان با استفاده از تحقیقات علمی و میدانی دانشجویان بسیاری از مسائل کشور برطرف گردد.در حال حاضر کشور ما احتیاجمند پیشرفت علمی است که در این رابطه باید زیرساخت های آن بر مبنای پژوهش تغییر کند که مهم ترین آن، پژوهش در علم و فناوری است، به طوری که بر حسب نوع احتیاج، عملکرد دانشگاه ها مورد ارزیابی قرار بگیرد. باید برای هریک از دانشگاه ها یک مأموریت درنظر گرفت تا براساس آن، فعالیت های خود را هدفمند دنبال کند، همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظام آموزش و پرورش را تغییر دهد، چرا که مقوله پژوهش در سند تحول نظام آموزش و پرورش دیده شده است.
اساتید دانشگاهی در داخل کشور وارد صنایع شوند
وی ادامه داد: به جای آنکه اساتید دانشگاهی در قالب فرصت مطالعاتی به کشور های خارجی بروند در داخل کشور وارد صنایع شوند از طرفی دیگر نیز استانداری ها با صاحبان مشاغل و صنعت مذاکره نمایند و با طرح موضوع با ایجاد استارت آپ گامی برای جهش علمی و پژوهشی بردارند به عقیده من تا زمانی که صاحبان مشاغل در پذیرش دانشگاه ها ترغیب نشوند در پژوهش محوری پیروز نمی شویم از آنجایی که بازار کار ما فقط دولت نیست باید بگویم متناسب با برنامه توسعه کشور باید احتیاج ها معین و بر روی آن کار گردد.
منبع: خبرگزاری فارس