استخراج بی دردسر طلا از زباله های الکترونیکی با گرافن

به گزارش مجله یگانه، تهران (پانا) - محققان یک روش تازه برای استخراج بی دردسر طلا از زباله های الکترونیکی بدون احتیاج به مواد شیمیایی یا انرژی ابداع نموده اند.

استخراج بی دردسر طلا از زباله های الکترونیکی با گرافن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، لوازم الکترونیکی دور ریخته شده می توانند یک معدن طلا باشند. محققان چینی و انگلیسی روش نو و کارآمدی را برای استفاده از گرافن برای بازیابی طلا از زباله های الکترونیکی، بدون احتیاج به مواد شیمیایی یا انرژی اختراع نموده اند.

طلا فراتر از کاربردهای آن برای ساخت انواع جواهرات به علت رسانایی الکتریکی بالا و سهولت کار با آن، برای ساخت قطعات الکترونیکی نیز ارزشمند است. اما بازار دستگاه های الکترونیکی گردش اقتصادی بالایی دارد و بازیابی طلا و سایر فلزات گرانبها فرایندی است که اغلب ناکارآمد بوده و به استفاده از مواد شیمیایی یا حرارت زیاد احتیاج دارد.

اما محققان دانشگاه منچستر، دانشگاه چینهوای چین و آموزشگاه علوم چین روش بسیار ساده تری را برای بازیابی طلا از زباله های الکترونیکی ایجاد نموده اند. تنها چیزی که برای این کار لازم بوده، اندازهی گرافن است.

در این فرایند، ابتدا زباله های الکترونیکی آسیاب شده و سپس در محلولی خاص حل می شوند. یک غشاء ساخته شده از اکسید گرافن به این مجموعه اضافه می گردد و در عرض چند دقیقه طلای خالص آغاز به جمع شدن روی سطح غشاء می نماید. تنها 1 گرم گرافن برای استخراج تقریباً دو برابر این اندازه طلا از زباله های الکترونیکی کافی است و بیش از 95 درصد از طلای موجود در یک کالای الکترونیکی از این طریق قابل جذب است. نکته مهم این است که با استفاده از این روش فلزات دیگر موجود در زباله های الکترونیکی جذب نمی شوند و پس از اتمام کار می توان غشای گرافن را سوزاند و طلای خالص را به دست آورد.

دکتر یانگ سو، محقق اصلی این طرح معتقد است: این دستاورد شگفت آور در اصل یک فرآیند الکتروشیمیایی ساده است. فعل و انفعالات منحصر به فرد بین گرافن و یون های طلا این فرآیند را راهنمایی می نماید و نتیجه ای استثنایی را به همراه دارد. در نهایت فقط طلا بدون یون یا هر نمک دیگری استخراج می گردد.

محققان می گویند این روش می تواند به کاهش اندازه طلایی که به هدر می رود و بعلاوه کاهش مسائل زیست محیطی فزاینده ناشی از انباشت زباله های الکترونیکی هم یاری کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 شهریور 1401 بروزرسانی: 3 شهریور 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1634

به "استخراج بی دردسر طلا از زباله های الکترونیکی با گرافن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخراج بی دردسر طلا از زباله های الکترونیکی با گرافن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید