اعتیاد ماهی ها به ماده مخدر متامفتامین!

به گزارش مجله یگانه، محیط های آبی که فاضلاب به آنها ریخته می گردد در معرض آلودگی ناشی از ضایعات فعالیت های انسانی قرار دارند. این آلاینده ها شامل مواد دارویی قانونی و غیرقانونی می گردد و تحقیقات نو اثر این مواد را بر آبزیان نشان می دهد.

اعتیاد ماهی ها به ماده مخدر متامفتامین!

به گزارش خبرنگاران، در تحقیقاتی نو تاثیر این آلاینده ها بر موجودات آبزی آنالیز شده است و مطالعات نو نشان می دهد که ماهی های قزل آلای خال سرخ می توانند به ماده مخدر متامفتامین که با نام شیشه هم شناخته می گردد اعتیاد پیدا نمایند.

اطلاعات زیادی درمورد اثر ضایعات دارویی برحیات وحش وجود ندارد اما تحقیقات اخیر بعضی از خطرات آن را نشان می دهد.

در این تحقیقات نشان داده شده است که چگونه این آلاینده ها بر روی فراوری مثل و اندازه اضطراب ماهی ها اثر می گذارند.

این در حالی است که مطالعه ای در سال 2019 نشان داد که داروهای ضدافسردگی رفتارهای اجتماعی و گروهی ماهی ها را مختل می نمایند.

دانشمندان دانشگاه علوم زندگی چک در پراگ برای آنالیز تاثیر مخدر متامفتامین بر ماهی ها آزمایشی انجام دادند. آن ها قزل آلاهای خال سرخ را به مدت هشت هفته درون مخزن های حاوی ذرات مت آمفتامین مشابه اندازهی که در بعضی رودخانه وجود دارد، قرار دادند.

پس از آن دانشمندان ماهی ها را به مخزن های حاوی آب سالم منتقل کردند و به آن ها حق انتخاب دادند که در مخزن حاوی متامفتامین بمانند و یا به مخزن آب سالم بروند. این آزمایش به مدت 10 روز هر دو روز یک بار انجام شد.

با آنالیز انتخاب های ماهی ها در طول این دوره الگوی واضحی به دست آمد که نشان می داد که ماهی هایی که به مدت دو ماه در آب آلوده مانده بودند به این ماده مخدر اعتیاد پیدا نموده بودند و در طی چهار روز اولی که در آب سالم قرار گرفتند در پی این مخدر می گشتند. این ماهی ها نسبت به گروه شاهد فعالیت کمتری داشتند و تا 10 روز پس از خارج شدن از آب آلوده هم همچنان اثراتی از دارو در مغز آن ها یافت شد.

دانشمندان معتقدند علاوه بر اثرات منفی روانی این مخدر بر ماهی ها، این ماده ممکن است باعث مهاجرت آن ها به سمت آب های آلوده گردد.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1254

به "اعتیاد ماهی ها به ماده مخدر متامفتامین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتیاد ماهی ها به ماده مخدر متامفتامین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید