راهنمای دوچرخه سواری از پردمه تا پنجاب ، در جاده هراز

به گزارش مجله یگانه، خبرنگاران: در ابتدای مسیر در ارتفاعات پردمه می توانید قله باشکوه دماوند را ببینید؛ در طول مسیر به خصوص اطراف روستای نِشِل رودخانه خروشان، باغ های میوه، دشت های پُرگل و روستاهایی که بافت سنتی شان را حفظ نموده اند، منظره غالب هستند

راهنمای دوچرخه سواری از پردمه تا پنجاب ، در جاده هراز

اگر اهل رکاب زنی کوهستان باشید، حتما می دانید که حتی در گرمای مردادماه هم نمی توان لذت رکاب زنی را فراموش کرد. بنابراین تنهاچاره پیدا کردن منطقه ها خنک و مصفای کوهستانی است.

البرز مرکزی برای چنین برنامه ماجراجویانه ای آن هم در مردادماه انتخاب مناسبی است. مسیری که در این منطقه به شما پیشنهاد می دهیم، مسیری است تقریبا 76 کیلومتری که از روستای پردمه شروع می شود و بعد از گذر از روستای نِشِل به روستای پنجاب در جاده هراز باز می شود.

نشل روستایی از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل است که در دل این مسیر کوهستانی قرار گرفته است. این منطقه به علت فاصله نسبتا طولانی از جاده اصلی، تقریبا دست نخورده به جای مانده و در مردادماه هوای خنکی دارد. مخصوصا با دشت های پرگل و مهی که گهگاه آن را در روزهایی از سال پُر می نماید. اگر اهل دوچرخه سواری کوهستانی هستید، این مسیر را انتخاب کنید. البته به علت دو گردنه بلند، رکاب زنی در این مسیر احتیاج به تجربه و آمادگی جسمانی کافی دارد.

یک مسیر با دو گردنه:

این مسیر دو گردنه دارد. پس اگر قصد دارید یک روزه آن را طی کنید، باید آمادگی کافی داشته باشید یا قسمتی از سربالایی را با وانت طی کنید. ضمن آنکه در این مسیر به علت خلوتی جاده، مخصوصا سر پیچ ها از سمت راست حرکت کنید. این منطقه در اوج گرمای تابستان هم، شب های سردی دارد.

هراز خروجی بایجان:

محل شروع این برنامه دوچرخه سواری شهر بایجان یا بائیجان است که در اواسط جاده هراز قرار گرفته است. اگر تعدادتان زیاد است، می توانید از شهر محل حرکت تان تا محل شروع برنامه، وانت دربست بگیرید. در غیر این صورت اتوبوس وسیله باصرفه تری است. اگر در تهران هستید، می توانید از پایانه شرق تهران سوار اتوبوس های مسیر شمال شوید و در شهر بایجان پیاده شوید، این شهر حدود 20 کیلومتر بعد از گزنک قرار گرفته است. برای آنکه از زمان تان به خوبی بهره ببرید، بهتر است بعد از پیاده شدن تا بالای روستای پردمه یک وانت بگیرید. گردنه بالای پردمه مشرف به دره نشل است.

از بایجان تا گردنه پردمه:

در مسیر پیشنهادی ما که دو گردنه هم دارد، حدود 76 کیلومتر را در ده ساعت رکاب خواهید زد. بایجان در حاشیه جاده هراز با میوه فروشی های فراوانش برای همه آشناست؛ یک روستای مرتفع با ارتفاع 1500 متر از سطح دریای آزاد مسیر پیش رو تا بایجان سربالایی است و از روستاهای هفت تن و بیجستان می گذرد. قبل از بیجستان کم کم از میان باغ های مختلف خارج می شوید و مسیر شکل کوهستانی پیدا می نماید.

بعد از 17 کیلومتر رکاب زنی از ابتدای مسیر به روستای پردمه می رسید. در حاشیه روستا یک چشمه پر آب وجود دارد که بهتر است آب مورد احتیاجتان را از همین جا بردارید؛ چون تا بعد از گردنه آب آشامیدنی وجود ندارد. بعد از گذشتن از روستا باید تا گردنه بین پردمه و نِشِل که حدود 3400 متر ارتفاع دارد، بالا بروید که می شود حدود هشت کیلومتر رکاب زنی در مسیری تقریبا خشک و کوهستانی که منظره باشکوهی از دماوند پیش روی تان است. در این مسیر 25 کیلومتری تقریبا حدود چهار ساعت باید رکاب بزنید.

از پردمه تا نشل:

از گردنه در یک جاده خاکی به تدریج ارتفاع کم می کنید تا به رودخانه و باغات منطقه خرم برسید. پس از آن وارد نشل خواهید شد، یک روستای بکر در دل کوهستان با بافت منحصربه فرد و باغات فراوانی در حاشیه اش. این روستا چند بقالی هم دارد، اگر به چیزی احتیاج داشتید می توانید از آنجا هم تهیه کنید. ارتفاع روستای نشل 2380 متر از طح دریای آزاد است. در این مسیر 14 کیلومتری حدود یک ساعت باید رکاب بزنید.

از نشل تا پنجاب:

بعد از روستای نشل در مسیر سراشیبی به سوی شمال رکاب می زنید تا در کنار رودخانه به روستای برزندشت برسید. در ادامه رکاب زنی به روستای لارک می رسید و حدود دو کیلومتر بعد از لارک به یک دوراهی مهم. سمت راست این مسیر در یک جاده سربالایی تقریبا پنج کیلومتری به جنگل های نقره سر در همسایگی جنگل الیمستان می رسد. جایی که بعد از آن می توانید در یک مسیر جنگلی تا جاده هراز سرازیر شوید.

سمت چپ آن هم به روستای آهن سر می رود که بعد از دوراهی با حدود ده کیلومتر رکاب زنی به یک گردنه کوچک شش کیلومتری ختم می شود. شما باید همین مسیر دوم را انتخاب کنید. وقتی در حال رکاب زنی در مسیر سربالایی هستید، حدود 420 متر تغییر ارتفاع خواهید داشت که وقت گیرترین قسمت مسیر بعد از گردنه پردمه است. در ادامه از کنار روستای آهن سر می گذرید و در مسیر آسفالته دوباره به جاده هراز برمی شد. روستای پنجاب با حدود 880 متر ارتفاع از سطح دریا نقطه پایانی مسیر است. در این مسیر 37 کیلومتری هم باید حدود پنج ساعت رکاب بزنید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1402 بروزرسانی: 30 مرداد 1402 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1791

به "راهنمای دوچرخه سواری از پردمه تا پنجاب ، در جاده هراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای دوچرخه سواری از پردمه تا پنجاب ، در جاده هراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید