شرایط 12 گانه سند ازدواج چیست؟

به گزارش مجله یگانه، 12 شرطی که در سند ازدواج درج می شوند موضوعاتی بسیار مهم و حائز اهمیت هستند که می توانند تاثیرات به سزایی در آینده زوجین داشته باشند موضوعاتی مانند (اعتیاد مرد، ابتلا به بیماری صعب العلاج و ...) آیا شما از شرایط 12 گانه سند ازدواج مطلع هستید؟

شرایط 12 گانه سند ازدواج چیست؟

هنگام مراسم عقد بیشتر دختران و پسران بخاطر شادی و هیجان فراوان، بدون این که شرایط 12گانه مندرج در سند ازدواج را با دقت مطالعه نمایند و از مفاد آن به طور کامل باخبر شوند چشم بسته بندهای مختلف را امضا می نمایند. در حالی که نمی دانند ضمانت اجرایی شرایط 12گانه سند ازدواج چیست؟

اگرچه عاقد و سردفتر ازدواج وظیفه دارند قبل از خواندن صیغه عقد دائم شرایط 12 گانه سند ازدواج را به دختر و پسر تفهیم نمایند چرا که این موارد شرطی معتبر و مهم است که مورد توافق زن و مرد قرار می گیرد و به امضای هر دو و شهود نیز می رسد. اما عموماً زوج های جوان پس از به وجود آمدن مشکل به صرافت مفاد و بندهای عقدنامه می افتند. شروط به شرح زیر است :

الف- اگر شوهر درخواست طلاق کند و دادگاه تشخیص دهد تقاضای طلاق از تخلف زن از وظایف (زناشویی) یا سوء اخلاق و رفتار وی نبوده مرد موظف است نصف دارایی خود را که در ایام زندگی مشترک (زناشویی) به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زن منتقل نماید .

شرح: معنای بند الف این است که مرد بعد از طلاق باید نصف اموال خود که بعد از آغاز زندگی به دست آورده را به نام زن نماید مشروط به این که:

1- طلاق به درخواست مرد باشد

2- زن مطیع همسر خود باشد و اخلاق و رفتار نامتناسب با شوهر نداشته باشد و همچنین از او تمکین (عدم تمکین) نماید .

ب: مرد به زن وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر داده که در موارد زیر با مراجعه به دادگاه و دریافت حکم از دادگاه خود را مطلقه نماید :

  1. خودداری شوهر از پرداخت نفقه و سایر حقوق واجب زن به مدت شش ماه .
  2. سوء رفتار یا سوء معاشرت مرد به حدی که ادامه زندگی را برای زن غیرقابل تحمل نماید (یعنی بدرفتاری مرد با همسر و فرزندان خود)
  3. ابتلای مرد به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زندگی مشترک (زناشویی) برای زن مخاطره آمیز باشد (یعنی بیماری مرد غیرقابل درمان باشد به حدی که سلامت زن را به خطر بیندازد)
  4. دیوانه بودن مرد در زمانی که از نظر شرعی امکان فسخ نباشد .
  5. توجه نکردن به دستور دادگاه در خصوص منع اشتغال مرد به شغلی که طبق نظر دادگاه مغایر با مصالح خانوادگی و حیثیت زن باشد .
  6. محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر و یا به جزای نقدی که به خاطر ناتوانی پرداخت منجر به 5 سال بازداشت گردد .
  7. ابتلای مرد به هر گونه مواد مضر و اعتیادآور که به تشخیص دادگاه به زندگی خانوادگی ضرر بزند، مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد، فروش اثاثیه خانه و همچنین سلامتی جسمی و روحی زن و فرزند را تهدید کند .
  8. مرد بدون دلیل موجه زندگی خانوادگی خود را رها کند و یا این که مرد شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نماید .
  9. محکومیت قطعی مرد به خاطر ارتکاب جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر که جرم آن مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زن باشد. (تشخیص این که مجازات مرد مغایر با حیثیت خانوادگی زن و عرف و موازین دیگر با دادگاه است)
  10. با گذشت 5 سال از ازدواج، زن از همسر خود به خاطر عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزندی نگردد .
  11. غیبت طولانی مرد یعنی این که مرد مفقودالاثر گردد و مدت 6 ماه پس از مراجعه زن به دادگاه پیدا نگردد .
  12. مرد همسر دیگری بدون رضایت زن اختیار کند و یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود عدالت را اجرا نکند .

هنگام امضای سند ازدواج به موارد زیر توجه داشته باشید:

زن علاوه بر موارد فوق در صورت موافقت شوهر می تواند مواردی از جمله حق تحصیل، حق مسکن (که اختیار محل سکونت را به زن واگذار کند)، حق اشتغال و اجازه مسافرت به خارج از کشور را جزو شرایط خود در سند ازدواج ثبت کند .

ضمن این که اگر مهریه زن مستغلات باشد، باید ملک مزبور طبق ضوابط و مقررات در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد. بعد از ثبت در دفتر اسناد رسمی، شماره دفتر و نماینده دفتر اسناد رسمی باید در سند ازدواج نوشته گردد .

مجله خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 932

به "شرایط 12 گانه سند ازدواج چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط 12 گانه سند ازدواج چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید