فیبر نسوز استخوانی

به گزارش مجله یگانه، فیبر نسوز استخوانی، به عنوان یکی از مواد نسوز پر مصرف در حوزه عایق بندی الکتریکی، کامپوزیتی ساخته شده از لایه های کاغذ سلولزی است که در دما و فشار بسیار بالا، با رزین فنولیک ترکیب می شود. اگرچه ویژگی های دقیق این محصول ارتباط مستقیمی با کیفیت رزین فنولیک و کاغذ سلولزی استفاده شده برای فراوری آن دارد، اما فیبر استخوانی، عملکرد منحصر به فردی در برابر باد داشته و از تحمل حرارتی قابل قبولی تا حدود 120 درجه سانتیگراد برخوردار است.

فیبر نسوز استخوانی

این ماده نسوز پر هوادار، همچنین مقاومت الکتریکی خیره کننده ای در ولتاژهای بالا دارد.

انواع مواد نسوز فراوری شده به منظور عایق بندی تجهیزات، دارای ویژگی های مشترکی همچون مقاومت بالا در برابر فشار و مهار این فشارها، تحمل حرارتی قابل توجه، حفظ عملکرد و بازده بالا در محیط های اسیدی و قلیایی و مقاومت در برابر خوردگی، و همچنین خواص مکانیکی خیره کننده ای هستند که منجر به مقاومت آن ها در برابر کشش و سایش می گردد. در بعضی موارد نیز، قدرت بالای جذب صدا و یا مقاومت چشمگیر الکتریکی مواد نسوز، کاربردهای گسترده تری را برای آن ها رقم می زند. اگرچه شدت و ضعف هر یک از این ویژگی ها ارتباط مستقیمی با مواد اولیه و نحوه فراوری این محصولات دارد اما به طور کلی، مواد نسوز با محافظت و افزایش ماندگاری و طول عمر قطعات، هزینه های تعمیر و نگهداری را به شدت کاهش می دهند.

فیبر استخوانی ، یکی از انواع پر هوادار مواد نسوز است که از ترکیب دو ماده اولیه کاغذ سلولزی و رزین فنولیک ساخته می گردد. از آن جا که تصور فراوری یک ماده نسوز از کاغذ سلولزی، چندان ساده نیست، شاید بهتر باشد پیش از آنالیز ویژگی های فیبر استخوانی، به شیوه فراوری این محصول بپردازیم.

همچنین میتوانید این محصول را از نسوز صنعت پارس خریداری فرمایید .

برای فراوری کاغذ سلولزی، احتیاج به الیاف تهیه شده از سلولزی داریم که در ساختار بیشتر گیاهان وجود دارد. به همین دلیل، کاغذ سلولزی، محصولی است که امکان فراوری از بیشتر گیاهان را خواهد داشت و محدودیت خاصی در تهیه آن وجود ندارد. همچنین، از آن جا که این ماده از الیاف گیاهان تهیه می گردد، کاملاً غیر سمی و خطری برای سلامت انسان یا حفظ طبیعت ندارد.

از آن جا که مولکول های سلولز، از چندین رشته گلوکزی ساخته شده اند، وجود رطوبت باعث بروز چسبندگی در این رشته ها می گردد. در واقع، مولکول های سلولز، زمانی که مرطوب می شوند، در آب حل شده و مسئله ای در تهیه خمیر کاغذ ایجاد نمی کند. زمانی که خمیر کاغذ خشک می گردد، ایجاد پیوند دوباره بین مولکول های گلوکز و سلولز، موجب ایجاد استحکام در بافت کاغذ می گردد. در واقع، وجود همین گلوکز، چسبندگی لازم را برای ساخت کاغذ سلولزی به وجود می آورد.

برای ساخت کاغذ سلولزی، در مرحله اول، سلولز استخراج شده از ساختار گیاه را بعد از جوشاندن، کوبیده و سپس، خرد می کنند. در مرحله بعد، الیاف ریز به دست آمده طی این فرایند را فشرده کرده و خشک می کنند تا به صورت کاغذ دربیاید. در بعضی موارد، الیاف سلولزی را می کوبند اما خرد نمی کنند. در چنین شرایطی الیاف استخراج شده، سالم تر و قطعاً بلندتر خواهد بود و در نتیجه، استحکام کاغذ سلولزی فراوری شده افزایش خواهد یافت.

پس از فراوری کاغذ سلولزی، همان طور که در ابتدا گفته شد، برای ساخت فیبر استخوانی، لایه های فشرده شده این کاغذ باید در فشار و گرمای بالا، به رزین فنولیک آغشته گردد.

برای تهیه رزین فنولیک، در حالی که الیاف شیشه ، کاغذ و یا پنبه را تحت فشار و دمای بالا قرار می دهند، رزین مصنوعی را به آن اضافه می کنند. فنولیک علیرغم وزن پایین خود که از آلومینیوم کمتر است، از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. قالبگیری آسان، میزان جذب پایین و نفوذناپذیری در برابر آب، خواص مکانیکی عالی که منجر به مقاومت در برابر سایش و ضربه می گردد و همین طور مقاومت گرمایی فوق العاده، در کنار عملکرد خیره کننده آن در مواجهه با مواد اسیدی و قلیایی و مقاومت در برابر فرسایش و خوردگی، جزو عمده دلایل محبوبیت این محصول در میان صنعتگران می باشد.

علاوه بر مزایای ذکر شده برای فنولیک، افزودن رزین به این ماده، آن را غیر اشتعال نیز می کند. رزین فنولیک، علاوه بر به کارگیری در حوزه فراوری مواد نسوز، برای ساخت تجهیزات ضد گلوله، وسایل مقاوم در برابر طوفان و ضربه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. عایق بندی وسایل نقلیه آبی و آنتن های الکتریکی از نمونه کاربردهای این رزین در حوزه آب بندی تجهیزات می باشد.

فیبر استخوانی در رنگ های تیره مانند قهوه ای و مشکی فراوری می گردد. این محصول که از ترکیب کاغذ سلولزی و رزین فنولیک تهیه می گردد، هواداران زیادی در میان صنعتگران داشته و با قیمتی مقرون به صرفه، به عنوان یکی از عایق های پر کاربرد شناخته می گردد. اگرچه میزان دقیق شاخصه های مربوط به فیبر استخوانی، بر اساس کیفیت کاغذ سلولزی و رزین فنولیک متغیر خواهد بود اما در ادامه این مقاله، به آنالیز برجسته ترین ویژگی های منحصر به فرد این محصول نسوز خواهیم پرداخت:

عملکرد مطلوب در دماهای بالا تا 120 درجه سانتیگراد

حفظ بازده بالا در شرایط آب و هوایی مختلف؛ به طوری که رطوبت و یا خشک بودن محیط، کیفیت عایق بندی را کاهش نخواهد داد.

قیمت مناسب و مقرون به صرفه

خواص مکانیکی قابل توجه که منجر به مقاومت فیبر استخوانی در برابر سایش شده است.

تحمل و مهار فشارهای وارد شده بر قطعات که منجر به افزایش طول عمر تجهیزات و کاهش چشمگیر هزینه های تعمیر و نگهداری می گردد.

استحکام بالا؛ این مزیت، تراشیدن و شکل دادن به فیبر نسوز را بسیار آسان کرده است.

عملکرد قابل قبول در مجاورت حلال ها و روغن ها که نشان از مقاومت شیمیایی بالا در این محصول دارد.

خواص دی الکتریک فوق العاده که استفاده از فیبر استخوانی را در ولتاژ بالا به عنوان عایق الکتریکی نیز ممکن ساخته است. به دلیل مقاومت الکتریکی بالای فیبر استخوانی، امروزه بیشترین کاربرد این محصول در حوزه عایق بندی الکتریکی می باشد.

داشتن چنین ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی موجب شده تا فیبر استخوانی را در زمینه های مختلف صنعت به کار بگیرند. عمده موارد استفاده این محصول عبارتند از:

عایق بندی انواع دینام و مولدهای برق، به دلیل مقاومت بالای الکتریکی

عایق بندی الکتریکی تجهیزات الکتریکی پر فشار و کم فشار

عایق بندی ترانسفورماتورها

عایق بندی قطعات در نیروگاه های برق

برای درک بهتر ویژگی و کاربردهای فیبر استخوانی، بهتر است نگاهی کوتاه به محصولی نسبتاً مشابه به نام فیبر نخ دار بپردازیم. فیبر نخ دار فنولیک را با نام هایی مانند ورق پنبه فنولیک یا ورق عایق نیز می شناسند. این محصول را از ترکیب پارچه کتان ریز بافت یا پنبه و رزین فنولیک، و تحت فشار و حرارت بالا فراوری می کنند. در این ترکیب، پارچه یا پنبه، نقش تقویت کننده را دارد و رزین فنولیک، کاربرد چسب را خواهد داشت.

الیاف کتان، از بخش بیرونی و تنه گیاه کتان فراوری می گردد که قابلیت کاشت در شرایط آب و هوایی مختلف را دارد. این الیاف مستحکم، علیرغم حضور گسترده الیاف مصنوعی ساخت بشر در صنعت نساجی، همچنان کاربرد زیادی در این حوزه دارد.

اگرچه در قدیم، کتان را فقط در بافت لباس های زمستانی گرم به کار می گرفتند، در حال حاضر، با بروز تغییرات گسترده در روش زندگی، بخش های مختلف گیاه کتان مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال، ساقه این گیاه که دور ریخته می شد، این روزها برای فراوری نئوپان کاربرد دارد. همچنین، بذر گیاه کتان، یکی از پر استفاده ترین مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا 3 می باشد که علاوه بر این، به دلیل فوایدش، در فراوری لوازم آرایش و لاک نیز استفاده می گردد. الیاف به دست آمده از تنه گیاه کتان نیز، علاوه بر تهیه طناب هایی محکم، در ساخت عایق های آب بندی نیز به کار گرفته می گردد.

علت محبوب شدن الیاف کتان، در مرحله اول زیست محیطی و بی خطر بودن آن برای سلامتی انسان می باشد. خواص مکانیکی و خاصیت کشسانی این الیاف، در کنار مقاومت شیمیایی و تحمل حرارتی آن تا 120 درجه سانتیگراد، از دیگر دلایل استفاده گسترده از این الیاف در فراوری محصولات نسوز است.

همان طور که پیش تر گفته شد، فیبر نخ دار، نتیجه ترکیب الیاف کتان با رزین فنولیک است. شیوه ساخت و ویژگی های منحصر به فرد این رزین و بعضی کاربردهای آن را نیز در بخش فراوری فیبر استخوانی آنالیز نمودیم.

حال شاید بهتر باشد تا نگاهی کوتاه به برجسته ترین ویژگی های فیبر نخ دار فنولیک بیندازیم که در رنگ های زرد، قهوه ای مایل به قرمز، قهوه ای روشن و تیره فراوری می گردد تا درک کاربردهای آن برایمان ساده تر گردد:

غیر سمی و بی خطر برای سلامت انسان و حفظ محیط زیست

دارای خواص مکانیکی مطلوب و مقاوم در برابر کشش و سایش

تحمل حرارت بالا تا حدود 150 درجه سانتیگراد

قابلیت ذخیره سازی در فضای سر بسته؛ در این مورد، محیط انبار باید خشک باشد.

عملکرد مثبت و حفظ بازده بالا در محیط های اسیدی ضعیف

امکان سوراخ کاری، تراش و پانچ فیبر

مقدار اندک جذب آب

خواص دی الکتریک قابل قبول و امکان به کارگیری برای عایق بندی الکتریکی

با توجه به مزایای فراوان استفاده از فیبر نخ دار فنولیک ، این محصول را در زمینه های مختلفی به کار می گیرند که بعضی از آن ها عبارتند از:

ساخت قطعات با قدرت ضربه پذیری

فراوری اهرم و میله اتصال

ساخت چرخ دنده و بلبرینگ

فراوری غلتک و بوش

ساخت قطعات کشویی برای ماشین آلات صنعتی

ساخت عایق برای بردهای الکتریکی

عایق بندی الکتریکی تابلوی توزیع برق خانگی

فراوری پایه سوئیچ

شما میتوانید انواع فیبر را از فروشگاه نسوز صنعت پارس خریداری فرمایید .

33941022-33933097

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1126

به "فیبر نسوز استخوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیبر نسوز استخوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید