آموزش اتصال مودم USB به روتر بی سیم برای استفاده از اینترنت 4G

به گزارش مجله یگانه، یکی از قابلیت های مودم های ADSL/VDSL و روترهای بی سیم، اشتراک گذاری اینترنت موبایل با استفاده از یک مودم USB یا دانگل 4G یو اس بی است. ما معمولا یک دانگل اینترنت موبایل را مستقیما به لپ تاپ وصل می کنیم تا روی این دستگاه اینترنت دیتا داشته باشیم ولی می توانیم با ترفند ساده و سریع، همه دستگاه های خود را به اینترنت موبایل و 4G LTE وصل کنیم.

آموزش اتصال مودم USB به روتر بی سیم برای استفاده از اینترنت 4G

چرا باید این کار را انجام بدهیم؟ تصور کنید شما یک مودم ADSL یا روتر بی سیم در خانه دارید و از سرعت اینترنت ADSL نیز راضی نیستید یا اینکه سرویس شما قطع شده است. از سوی دیگر، نمی خواهید چندین میلیون تومان هزینه کنید و یک مودم 4G بخرید. در این شرایط، می توانید با قیمت های بسیار کمتر و در حدود 700 الی 800 هزار تومان، یک دانگل 4G خریداری نموده و به مودم یا روتر خود وصل کنید و با این ترفند، از اینترنت موبایل در خانه بهره ببرید.

چگونه می توانیم یک دانگل 4G را به روتر وصل کنیم؟

غالب روترها و مودم های ثابتی که دارای درگاه USB هستند؛ از قابلیت اشتراک گذاری اینترنت 3G/4G پشتیبانی می نمایند. البته، باید پیش از خرید یک مودم یا روتر بی سیم یا خرید دانگل USB اینترنت همراه، مطمئن شوید که روتر شما این قابلیت را پشتیبانی می نماید.

بیشتر بخوانید:

مراحل اتصال یک مودم USB یا دانگل 4G به روتر بی سیم به صورت زیر است:

1- ابتدا باید دانگل 4G را آماده کنیم. برای استفاده از اینترنت موبایل یا همراه باید یک سیم کارت 3G/4G داشته باشید و آن را روی دانگل USB خود قرار دهید.

بعضی اوقات احتیاج است که پس از انداختن سیم کارت روی دانگل، آن را به لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی وصل کنید و بعضی تنظیمات راه اندازی اینترنت موبایل روی دانگل را انجام دهید.

همین طور، تست کنید که آیا روی لپ تاپ یا کامپیوتر اینترنت موبایل دارید و از این بابت مسئله ای وجود ندارد.

2- دانگل USB را به درگاه USB روتر یا مودم خود وصل کنید. توجه داشته باشید که بعضی روترها دارای دو یا سه درگاه USB هستند ولی فقط یکی از آن ها از 3G/4G پشتیبانی می نماید و شما باید دانگل 4G خود را به آن درگاه وصل کنید.

اگر مودم USB شما از نوع USb 2.0 است؛ قاعدتا باید به یک درگاه USB 2.0 روتر وصل کنید.

3- حالا باید وارد تنظیمات روتر خود بشوید. اگر مودم یا روتر شما دارای یک اپلیکیشن موبایل است؛ می توانید به وسیله اپ و گرنه باید به وسیله پنل کاربری تحت وب وارد تنظیمات روتر خود شوید.

برای ورود به پنل کاربری روتر، برچسب زیر دستگاه روتر و مودم خود را نگاه نموده و آدرس IP، نام کاربری و رمزعبور را یادداشت کنید.

بعد وارد یک مرورگر وب شده و در بخش آدرس URL، آدرس IP روتر که معمولا 192.168.1.1 است را وارد کنید و در پنجره ظاهر شده؛ نام کاربری و رمزعبور را بزنید.

بیشتر بخوانید:

4- در مرحله آخر، باید در تنظیمات مودم یا روتر، دنبال گزینه مودم های مختلف کاری دستگاه بگردید. معمولا این گزینه با Operation Mode در تنظیمات روترها و مودم ها یافت می گردد.

وقتی وارد بخش Operation Mode شدید؛ گزینه ای به نام 3G/4G Router Mode یا چیزی مشابه آن را خواهید یافت. این گزینه را انتخاب و بعد کلید Save یا Apply را بزنید:

دقت کنید براساس برند و مدل روتر یا مودم شما، ممکن است این مرحله کمی فرق کند ولی در هر صورت، شما باید مودم یا روتر را روی مود کاری اشتراک گذاری اینترنت 3G/4G به وسیله USB قرار دهید.

در روترهای ایسوس، به روشی ساده تر، می توانید وارد بخش تنظیمات USB شوید و مستقیما گزینه 3G/4G را انتخاب کنید:

5- حالا تست کنید آیا اینترنت موبایل روی وای فای در دسترس است یا خیر؟ باید بتوانید به وسیله هر دستگاهی به وای فای وصل شده و از اینترنت همراه بهره ببرید.

مزیت های اتصال دانگل 4G به روتر

اتصال دانگل 4G به یک مودم یا روتر بهتر از اتصال به لپ تاپ یا پی سی است. شما به جای استفاده یک دستگاه از اینترنت موبایل، چندین دستگاه به اینترنت وصل می شوند.

اینترنت همراه سریع تر است و مسائل نصب و راه اندازی سرویس های اینترنت ADSL و VDSL یا فیبرنوری را ندارد. کافی است یک بسته اینترنت برای سیم کارت خود بخرید و چند دستگاه را به اینترنت موبایل وصل کنید.

بیشتر بخوانید:

هر زمان که نخواستید از اینترنت موبایل روی روتر بهره ببرید؛ کافی است دانگل 4G را درآورده و دوباره وارد تنظیمات روتر شده و روی گزینه AP یا Modem قرار دهید.

چند سوال درباره اتصال مودم USB به روتر

پرسش 1: آیا می توانم یک روتر را به صورت بی سیم به دانگل 3G/4G وصل کنم؟

خیر؛ مودم های USB یا دانگل های 4G فاقد قابلیتی هستند که بتوانید به صورت بی سیم اینترنت را روی روتر به اشتراک بگذارید.

پرسش 2: چگونه می توانم مودم USB را به تبلت وصل کنم؟

برای اتصال دانگل USB به یک دستگاه اندرویدی، باید اپلیکیشنی مانند را روی دستگاه اندرویدی نصب کنید. این برنامه می تواند مودم وصل شده به دستگاه را تنظیم و پیکربندی کند تا روی تبلت، اینترنت موبایل داشته باشید.

برای اتصال مودم به تبلت نیز به یک کابل USB OTG احتیاج دارید.

پرسش 3: چگونه می توانم روی یک دانگل 4G یک آنتن خارجی نصب کنم؟

باید دانگل شما قابلیت نصب آنتن خارجی را داشته باشد. بعضی از دانگل های موجود در بازار مانند هواوی E3272 به شما اجازه نصب آنتن خارجی را می دهد.

پرسش 4: می توانم دانگل USB را به لپ تاپ وصل نموده و بعد اینترنت آن را برای دستگاه های دیگر داخل خانه هات اسپات کنم؟

این کار امکان پذیر است ولی نباید انتظار سرعت اینترنت زیادی داشته باشید. به طور کلی، دانگل های USB سیم کارتی سرعت اینترنت چندان بالایی ندارد و حالا وقتی شما آن را هات اسپات می کنید؛ سرعت افت هم خواهد داشت.

پرسش 5: ترکیب روتر و دانگل 4G بهتر از خرید مودم ADSL نیست؟

ما قبلا یک مقاله مفصل درباره این موضوع نوشتیم که می توانید از لینک زیر بخوانید ولی خلاصه اش می گردد اینکه همه چیز بستگی به کاربر دارد. اینکه اینترنت را برای چه کارهایی احتیاج دارد؛ به چه سرعت و پهنای باندی احتیاج دارد؛ چقدر هزینه می نماید و به کدام اینترنت ها دسترسی دارد:

بیشتر بخوانید:

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا احتیاج به هدایت و یاری دارید؛ پیچ اینستاگرام شبکه چی به آی دی shabakehchi.press@ را فالو و در دایرکت پرسش خود را مطرح کنید تا جواب دهیم.منبع: شبکه چی
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1616

به "آموزش اتصال مودم USB به روتر بی سیم برای استفاده از اینترنت 4G" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش اتصال مودم USB به روتر بی سیم برای استفاده از اینترنت 4G"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید