ابهامات و اختلافات در آستانه برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران، همدلی به جای حمله به جایگاه!

به گزارش مجله یگانه، انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک در حالی فردا (سه شنبه) برگزار می گردد که تا به اینجا با حاشیه های زیادی همراه بوده است.

ابهامات و اختلافات در آستانه برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران، همدلی به جای حمله به جایگاه!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، آیین نامه کمیسیون ورزشکاران در تاریخ 16 اردیبهشت 96 به تأیید هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک و در تاریخ 10 مرداد 96 به تصویب کمیته بین المللی المپیک رسید. پس از آن، مراحل تشکیل این کمیسیون شروع شد. در گام نخست باید انتخابات کمیسیون برگزار می شد که براساس آیین نامه سه گروه از ورزشکاران شرایط کاندیدا شدن را داشتند.

اول؛ ورزشکارانی که حداقل در یکی از سه دوره قبل بازی های المپیک تابستانی و یا المپیک زمستانی حضور داشتند. دوم؛ ورزشکارانی که حداقل در یکی از سه دوره المپیک نوجوانان قبل، پیروز به کسب مدال شدند. سوم؛ ورزشکارانی که حداقل در یکی از سه دوره بازی های آسیایی تابستانی قبل، پیروز به کسب مدال طلا و یا در بازی های زمستانی قبل پیروز به کسب مدال شدند. براین اساس 432 ورزشکار با شرایط فوق وجود داشتند که 50 نفر از آنها برای شرکت در انتخابات کمیسیون ثبت نام کردند.

برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران و شروع یک راستا پر تلاطم

انتخابات کمیسیون ورزشکاران 12 آبان سال 96 برگزار گردید. در این انتخابات 125 نفر از مجموع 432 نفر، آرای خود را به صندوق انداختند و در خاتمه حمید سوریان، هادی ساعی، کمیل قاسمی، کیانوش رستمی، سعید حسنی پور، قاسم رضایی، کیمیا علیزاده، حمیدرضا قلی پور، یوسف کرمی، مهدی کامرانی، زهرا نعمتی، الهه احمدی، آرش میراسماعیلی، مجتبی عابدینی و علیداد ساوه شمشکی بیشترین آرا را کسب کردند. براساس آیین نامه مصوب کمیسیون ورزشکاران در اردیبهشت سال 96 در بین نفرات برگزیده حتماً سه نفر خانم و یک نفر از ورزش های زمستانی باید حضور پیدا می کردند.

نخستین جلسه کمیسیون ورزشکاران به منظور معارفه و دومین نشست با برگزاری انتخابات داخلی به خاتمه رسید. با رأی گیری از میان اعضا، حمید سوریان به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد. همچنین سعید حسنی پور به عنوان نایب رئیس کمیسیون ورزشکاران معرفی گردید و مسئولیت سخنگویی و اجرایی هم به آرش میراسماعیلی سپرده شد.

استعفای سوریان و نیمی از اعضا در فاصله 14 ماه

در آبان سال 97 حمید سوریان به دلیل آنچه مشغله کاری عنوان شد، از سمت خود استعفا کرد و به همین منظور مجدداً انتخابات داخلی در این زمینه برگزار گردید که از بین یوسف کرمی و آرش میراسماعیلی دو کاندیدای این پست، آرش میراسماعیلی به عنوان رئیس کمیسیون ورزشکاران و یوسف کرمی هم به عنوان مسئول اجرایی کمیسیون انتخاب شدند. 14 ماه بعد و در دی ماه سال 98 بار دیگر کمیسیون ورزشکاران دچار حاشیه جدیدی شد و آن هم استعفای جمعی از اعضای آن بود.

در آن موقع زهرا نعمتی، مجتبی عابدینی، کیانوش رستمی، کمیل قاسمی، حمید سوریان، حسن تفتیان و سعید حسنی پور هفت عضو کمیسیون ورزشکاران اعلام کناره گیری کردند، اما این استعفا از سوی سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک پذیرفته نشد. از طرفی غیبت بعضی از ورزشکاران باعث شد تا اعضای جدیدی وارد کمیسیون شوند. حسن تفتیان و افشین نوروزی جایگزین حمید سوریان و کیانوش رستمی شدند، اما این موضوع مطرح بود که کمیسیون با وجود تغییراتی که داشته است، نشست های خود را برگزار نمی کند.

در مجموع غیبت مکرر بعضی از اعضا در نشست های کمیسیون ورزشکاران و استعفای جمعی دیگر از اعضا، در دی ماه سال 98 کمیسیون را به تعطیلی کشاند.

نقش معروف در استعفای دسته جمعی

در آیین نامه کمیسیون، انتخاب و معرفی نمایندگان ورزشکاران به کمیته بین المللی المپیک به وسیله کمیته ملی المپیک، یکی از اهداف و وظایف کمیسیون ورزشکاران عنوان شده است به همین دلیل کمیسیون لیستی 10 نفره از ورزشکاران شامل؛ سعید معروف، زهرا نعمتی، احسان حدادی، حمید سوریان، قاسم رضایی، حسن یزدانی، کمیل قاسمی، کیمیا علیزاده، مجتبی عابدینی و الهه احمدی را تهیه و در خاتمه سعید معروف را برای شرکت در انتخابات کمیسیون ورزشکاران IOC معرفی کرد. بعضی همین انتخاب را عامل دلخوری و استعفای جمعی از اعضای کمیسیون ورزشکاران می دانستند.

ورود صالحی امیری برای خاتمه اختلافات

با افزایش حواشی در کمیسیون ورزشکاران و با توجه به اهمیت جایگاه این کمیسیون رئیس کمیته ملی المپیک شخصاً وارد ماجرا شد و پیگیری های لازم برای برطرف نواقص و مسائل را شروع کرد. به همین دلیل اصلاح آیین نامه را به عنوان اصلی ترین برنامه قرار داد. بالاخره در 25 خرداد ماه و در شصت وسومین نشست هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک آیین نامه کمیسیون ورزشکاران اصلاح شد.

با تصمیم اعضای هیئت اجرایی مصوب شد ریاست کمیسیون ورزشکاران که یک ساله بود، به دو سال افزایش پیدا کند. پیش از این آرش میراسماعیلی ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت.

همچنین تعداد اعضای کمیسیون از 15 نفر به 17 نفر افزایش یافت و دو نفر از این اعضا توسط رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب و معرفی می شدند.

همچنین اعلام شد این اساسنامه برای تصویب نهایی به کمیته بین المللی المپیک ارسال خواهد شد، اما نکته سؤال برانگیز ادعاهای مختلف در خصوص این آیین نامه است.

آیین نامه ای که خودش حاشیه ساز شد

بعضی از اشخاص از درون و یا نزدیک به کمیته ملی المپیک معتقدند که آیین نامه کمیسیون ورزشکاران هنوز به تأیید IOC نرسیده است و برگزاری انتخابات کمیسیون با آیین نامه جدید و انتخاب دو عضو توسط رئیس نادرست است و امکان دارد در آینده مشکل ساز گردد. از طرف دیگر این نظریه نیز وجود دارد که انتخاب دو ورزشکار توسط رئیس کاملاً قانونی و طبق دستورالعمل ابلاغی IOC است.

ظاهراً در راستای اصلاح آیین نامه کمیسیون ورزشکاران، دستورالعملی از سوی کمیته بین المللی المپیک به کمیته ابلاغ شده است تا نقشه راه برای اجرای فعالیت های این کمیسیون باشد.

در این طرح به صراحت ذکر شده است که رئیس IOC اختیار انتخاب هفت ورزشکار برای کمیسیون ورزشکاران کمیته بین المللی المپیک را دارد و رؤسای NOC هم اختیار دارند دو ورزشکار را با نظر خود انتخاب و به عضویت کمیسیون در بیاورند. این دستورالعمل ابلاغی است و هیچ منافات و مغایرتی با آیین نامه و اساسنامه نخواهد داشت.

در صورت درست بودن این ادعا در بحث انتخاب دو عضو کمیسیون ورزشکاران توسط رئیس کمیته ملی المپیک، ایرادی وجود نخواهد داشت.

حرمت شکنی به خاطر یک جایگاه

پس از تصویب آیین نامه کمیسیون ورزشکاران در هیئت اجرایی کمیته، تاریخ ثبت نام برای پست ریاست و نایب رئیسی اعلام شد، اما از همان زمان درگیری بعضی از ورزشکاران شروع شد.

در ابتدا حمید سوریان در مصاحبه ای بر پایبندی به مرام نامه کمیسیون ورزشکاران تأکید کرد و در بخش دیگری نیز گفت که کمیسیون ورزشکاران در راستای حفظ و صیانت از جایگاه ورزشکاران، قهرمانان و المپین ها بود نه به دست آوردن پست و جایگاه و عنوان. همین موضوع با واکنش هادی ساعی همراه شد . وی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: سوریان اولین رئیس کمیسیون ورزشکاران بود، اما بعد از دو جلسه کار را رها کرد و رفت. خیلی زشت است سوریان حالا که در کمیسیون حضور ندارد به دنبال مهره چینی باشد. سوریان اگر می توانست کار کند به عنوان رئیس این کمیسیون به کار خود ادامه می داد، اما نتوانست دو جلسه را برگزار کند و حالا از بیرون در حال اظهارنظر است.

وی همچنین در واکنش به اظهارات سوریان مبنی بر وجود مرام نامه در کمیسیون ورزشکاران گفت: اصلاً مرام نامه ای وجود ندارد و سوریان اگر مرام نامه ای دارد آن را بیاورد.

درست در زمانی که همه امیدوارند اتفاقات دو سال اخیر در کمیسیون ورزشکاران با برگزاری انتخابات جدید و اضافه شدن اعضای تازه نفس به فراموشی سپرده گردد و این کمیسیون به وظیفه اصلی خود توجه کند و ورزشکاران از خروجی این کمیسیون منتفع شوند، اختلاف دو اسطوره عظیم ورزش ایران آن هم به دلیلی که برای کسی تعیین نیست، جای تعجب دارد.

اتفاق سؤال برانگیز در خصوص میراسماعیلی

در خاتمه مهلت ثبت نام از کاندیداهای پست ریاست و نایب رئیسی کمیسیون ورزشکاران و در حالی که ساعتی قبل از آن میراسماعیلی در گفت وگو با خبرنگاران از ثبت نام در انتخابات اطلاع داد، نام وی در بین گزینه های نهایی قرار نداشت. نکته جالب اینجاست که در ابتدا نام میراسماعیلی در بین کاندیداهای ریاست وجود داشت، اما بعداً از اخبار کمیته ملی المپیک حذف شد.

سپس طاهره طاهریان نایب رئیس کمیته ملی المپیک در گفت وگو با خبرنگاران گفت، جای میراسماعیلی محفوظ است و هر زمان بخواهد نامش در لیست وارد می گردد. با وجود اظهارنظر خانم طاهریان اما کمیته ملی المپیک تا خاتمه شب موضع رسمی خود را در این مورد اعلام نکرد و بالاخره ساعت 23 شب گذشته ثبت نام میراسماعیلی را تأیید کردند.

حرف آخر با اعضای کمیسیون؛ کمی همدلی لطفاً!

انتخابات ریاست و نایب رئیسی کمیسیون ورزشکاران فردا (سه شنبه) برگزار می گردد و امید می رود اعضا دودستگی موجود که تعیین نیست از چه بابت ایجاد شده است را کنار بگذارند و در فاصله یک سال مانده تا المپیک در یک راستا و رو به پیروزیت ورزش ایران حرکت نمایند. باید از ورزشکاران و اعضا پرسید چه دلیلی دارد وقتی همه ورزشکاران یک دغدغه را دارند برای منافع بعضی اشخاص در دو راستا خلاف هم حرکت نمایند؟

اعضای کمیسیون ورزشکاران باید به یاد داشته باشند در حال حاضر چشم بسیاری از ورزشکاران به این کمیسیون دوخته شده است تا نمایندگان شان که بیش از هر کس دیگری با مسائل آنها آشنا هستند، به دور از اختلاف و منافع فردی، به دنبال پیشبرد اهداف کمیسیون باشند و این مطمئناً بار سنگینی بر دوش اعضاست که باید حق مطلب را به خوبی ادا نمایند.

لازم به ذکر است هادی ساعی، کمیل قاسمی، مجتبی عابدینی، سعید حسنی پور، قاسم رضایی، حمیدرضا قلی پور، یوسف کرمی، مهدی کامرانی، زهرا نعمتی، الهه احمدی، آرش میراسماعیلی، علیداد ساوه شمشکی، حسن تفتیان (جایگزین حمید سوریان)، افشین نوروزی (جایگزین کیانوش رستمی) و مهسا جاور (جایگزین کیمیا علیزاده) 15 نفر عضو کمیسیون ورزشکاران هستند و بهداد سلیمی و حمیده عباسعلی با انتخاب رئیس کمیته ملی المپیک به این جمع اضافه شدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 645

به "ابهامات و اختلافات در آستانه برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران، همدلی به جای حمله به جایگاه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابهامات و اختلافات در آستانه برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران، همدلی به جای حمله به جایگاه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید