بازار کهنه قم به محل عرضه محصولات صنایع دستی تبدیل می شود

به گزارش مجله یگانه، ایرنا/ براساس خبرهای بدست رسیده، بازار کهنه قم به محل عرضه محصولات صنایع دستی تبدیل می شود.

بازار کهنه قم به محل عرضه محصولات صنایع دستی تبدیل می شود

علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم در جلسه انجمن های صنایع دستی قم با استاندار قم افزود: عملیات بهسازی و سفیدکاری طاق بازار کهنه قم در حال اتمام است؛ این بازار ظرفیت چندمنظوره گردشگری، تاریخی و عرضه محصولات هنرمندان صنایع دستی را در خود جای داده است.

بازار کهنه قم با عمر بیش از 600سال که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه باز میشود، کارگاه های صنایع دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری و منبت کاری را در خود جای داده است. این بازار در اواخر سال 76 به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید و در راسته های بازار کهنه قم سراها، تیمچه ها، چهارسوق و چند مسجد واقع شده است.

سقف بازار نیز از پوشش های گنبدی شکل ساخته شده و دریچه های دایره شکلی نیز در دو طرف، برای گردش هوا و ورود نور وجود دارد. نوری که از داخل این دریچه ها وارد و فضای بازار را روشن می کند، منظره ای زیبا از گردش نور و گرد و غبار ایجاد می کند.

تعدادی از بناهای تاریخی بازار مربوط به دوره های سلجوقی و ایلخانی است، در واقع بافت های قدیمی بازار قم به دوره قبل از عصر صفوی برمیشود، ولی قدمت تیمچه ها و راسته جدیدتر بازار به دوره صفوی و قاجار تعلق دارد.

ارجمندی در ادامه گفت: همچنین بازار شمسه نیز موقعیت مواصلاتی و عرضه محصولات هنرمندان صنایع دستی استان را دارد؛ در حال حاضر یک فضای 20 هکتاری نیز برای احداث شهرک انگشتر و عقیق قم در دست مطالعه و بررسی است.

وی یادآور شد: غرفه های مسجد اهل بیت (ع) در عوارضی قم-تهران بخاطر حجم بالای مسافران ورودی و خروجی از قم، ظرفیت بالقوه جهت ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی دارد.

وی گفت: ظرفیت صنایع دستی در استان قم از مغفول مانده و طی سالهای گذشته این ظرفیت بالا به حاشیه رفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم ادامه داد: ایجاد تشکل و انجمن های صنایع دستی برای خروج این رسته ها از حاشیه، هویت یابی و قدرت چانه زنی مورد حمایت مسئولان استانی است.

ارجمندی یادآور شد: بازار فروش مهمترین مشکل فعالان صنایع دستی است و در حال حاضر بسیاری از صنایع دستی قم فاقد بازار عرضه در سطح این استان است.

وی گفت: اگر بازار عرضه محصولات صنایع دستی در قم مانند استان های دیگر سهل و آسان شود و برخی مسائل کنونی آن مانند بیمه و سایر عوارض حذف شود، شرایط این صنعت در قم نیز مانند اصفهان، کرمان و شیراز می شود.

وی نزدیکی به حرم مطهر حضرت معصومه (س) و طراحی سنتی را دو مزیت بازار کهنه دانست و بیان داشت: در بافت تاریخی ارزشمند موجود در هسته مرکزی شهر فضاهای بسیار مطلوبی برای توسعه گردشگری و توسعه صنایع دستی و سایر مشاغل سنتی وجود دارد که تا به امروز مغفول مانده است.

بازار فروش مهمترین دغدغه هنرمندان صنایع دستی

احمد کبیری از اساتید سفالگری قم نیز در این جلسه گفت: بازار فروش مهمترین مشکل و دغدغه هنرمندان صنایع دستی است، اگر این مشکل فعالان صنایع دستی حل شود، سایر دغدغه ها نیز برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: ایجاد بازارچه های دائمی عرصه محصولات صنایع دستی زیرساخت مهم جهت اجتماع هنرمندان و توسعه صنعت گردشگری است.

این فعال رسته شغلی سفالگری گفت: تعداد فعالان سفالگری طی سالهای اخیر به دلیل اهمیت توجه و حمایت های لازم به کمتر از 15 نفر رسیده است.

دبیر انجمن نقره و زیورآلات قم نیز در ادامه بیان داشت: با وجود اینکه ایران یکی از کشورهای غنی در برخورداری از منابع معدنی است اما از نظر صادرات صنایع فرآوری شده سهم اندکی از بازارهای جهانی دارد و بیشتر صادرات این بخش را خام فروشی شامل می شود.

بازارچه موقت صنایع دستی در قم دایر شود

ابراهیم شمشادی، رئیس انجمن صنایع دستی قم نیز گفت: امکان حمل ونقل آسان، ظرفیت بالای زائرپذیری، نزدیکی به استانهای دیگر، گمرک اختصاصی، دسترسی به مرکز ثقل کشور و جود یک هزار و 200 کارگاه انگشتر سازی فعال از ظرفیت های قم در تبدیل شدن آن به قطب انگشترسازی در کشور است.

وی گفت: در مجموع افزون بر 3 هزار نفر در رشته های مختلف صنایع دستی استان قم مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: بازار شمسه در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه (س) همچنین ظرفیت و شرایط لازم را برای استقرار غرفه های صنایع دستی ندارد و علاوه بر هزینه بالای اجاره غرفه، از نظر مباحث ایمنی نیز مشکل دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 شهریور 1401 بروزرسانی: 27 شهریور 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1648

به "بازار کهنه قم به محل عرضه محصولات صنایع دستی تبدیل می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار کهنه قم به محل عرضه محصولات صنایع دستی تبدیل می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید