بازار گردشگری با ضربه کرونا شوکه شد

به گزارش مجله یگانه، بازار جهانی گردشگری با شیوع گسترده یک ویروس مرگبار در کشور ابرتوریست ها شوکه شد.پخش پرشتاب ویروس کرونا در شهرهای چین طی کمتر از یک هفته اخیر باعث شد روز گذشته دولت این کشور دستور تعلیق سفرهای سال نو چینی ها را به آژانس های مسافرتی مستقر در چین، صادر کند. براساس این ابلاغیه، گردش و سفر داخلی و خارجی شهروندان چینی تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است.

بازار گردشگری با ضربه کرونا شوکه شد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا از تهران هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

چین، گردشگرفرست ترین کشور دنیا در بازار دنیای توریسم محسوب می گردد به طوری که شهروندان چینی پرسفرترین مردم دنیا هستند و سالانه حدود 11 درصد از گردشگران خارجی در این بازار از مبدا چین سفر می نمایند.هرچند رتبه اولی چینی ها در سفرهای خارجی ناشی از جمعیت بالای این کشور می تواند باشد اما علاقه بالای آنها به دنیاگردی و دیدن آثار تاریخی و میراث کشورهای مختلف عامل اصلی حجم بالای سفر چینی ها محسوب می گردد.همزمانی شیوع ویروس کرونا با شروع تعطیلات عید چینی از یک سو باعث پخش این ویروس در روزهای گذشته به حدود 10 کشور دنیا شد و از سوی دیگر با تعلیق سفرهای پیش روی چینی ها طی روزهای آینده، بازار دنیای گردشگری دچار ضربه کاری شده است.

ابرتوریست ها- به کشورهای مختلف 14 درصد رشد کرد که از رشد دنیای گردشگران خارجی -4 درصد- به مراتب بیشتر بود. چینی ها نه تنها مشتریان اصلی بازار گردشگری کشورهای توریستی هستند که ولخرج ترین توریست ها در این بازار به حساب می آیند، بنابراین تعلیق سفرهای شهروندان چینی آن هم در 17 روز طلایی -عید چینی که از دو روز پیش شروع شد- آسیب مالی گسترده ای به بازار دنیای توریسم وارد می نماید.با شیوع ویروس کرونا حدود 40 میلیون چینی مشکوک به ابتلا به این بیماری هستند و از عمده دلایل گسترش این ویروس تعطیلات عید چینی و شروع گسترده توریسم در چین و دیگر کشورها بوده است.

براساس اعلام سازمان گردشگری خارجی چین در طول تعطیلات هفده روزه بیش از 7 میلیون توریست قصد سفر به خارج از کشور راداشته اند که نسبت به سال 2019، با 2/ 6 میلیون نفرحدود 12 درصد افزایش یافته است. آژانس مسافرتی آنلاین چین نیزاعلام کرد مقصد برتر اول چینی ها ژاپن، تایلند، سنگاپور و مالزی است. در ژاپن، تایلند، سنگاپور، آمریکا، کره جنوبی، تایوان، نپال، ماکائو و هند وجود این ویروس تایید شده است. فرودگاه های چین و سایر کشورها گردشگران چینی را به دلیل احتمال وجود ویروس در بدنشان مورد آزمایش قرار داده و به آنها فرم های تایید سلامت داده می گردد.

دولت چین به آژانس های مسافرتی به منظور کاهش گسترش بیماری، دستور توقف فروش بسته های مسافرتی داخلی و خارجی را صادر نموده و در حال حاضر سفرها از چین به حالت تعلیق درآمده است. سازمان بهداشت دنیای تا به امروز تصمیمی مبنی بر اعلام شرایط اضطراری دنیای نداشته است. محدودیت های مسافرتی برای ورود گردشگران چینی در کشورهای بزرگی همچون استرالیا،آمریکا، ژاپن، تایلند، سنگاپور، مالزی و کشورهای اروپایی افزایش یافته است و تمامی رویدادهای عمومی به مناسبت سال نو چینی لغو شد. دیزنی لند و کلیه سینماهای چین نیز اکران فیلم های خود را کنسل نموده اند. مکان ها و بخش های مهم گردشگری چین همچون دیوار چین برای کنترل ویروس تعطیل شده است. این توقف که در دوره اوج گردشگری و درآمدزایی برای دولت چین رخ داده است، ثبات مالی چین را به خطر انداخته است.

این فصل که به مناسبت سال نو چینی یکی از شلوغ ترین فصل های سفر برای تعطیلات چینی هاست به دلیل مسافرت چینی های آلوده به این ویروس، به کشورهای دیگر، سرایت نموده و در فرودگاه های این کشورها از آنها تست گرفته و در صورت مثبت بودن آنها را به بیمارستان برده و تحت مراقبت های ویژه قرار می دهند. در هواپیماها از مواد ضدعفونی نماینده استفاده می گردد. در بیشتر فرودگاه های دنیا پوسترهایی به زبان چینی قرار داده شده و به گردشگران چینی هشدار قرنطینه شدن در صورت ابتلا به ویروس کرونا داده شده است. در سنگاپور حدود 7 نفر مشکوک به ویروس بوده اند که در بیمارستان های سنگاپور مورد درمان قرار گرفته اند. فرودگاه های سراسر دنیا در حالت آماده باش هستند. فرودگاه های آمریکا در صورت عدم تایید سلامت چینی ها پس از دریافت دمای بدن آنها برای جلوگیری از شیوع این بیماری از ورود آنها به کشور جلوگیری می نمایند.

در آمریکا نیز غربالگری گردشگران که وارد فرودگاه های نیویورک یا سایر مراکز اصلی می شوند، شروع شده است. با توجه به اینکه گردشگران چینی در سال 2018 بیش از 130 میلیارد دلار در دیگر کشورها هزینه نموده اند محدودیت تورها می تواند پیامدهای مالی قابل توجهی در دیگر کشورها ایجاد کند.مقامات ژاپنی به منظور پیشگیری و محافظت در برابر انتقال بیماری کرونا گردشگران چینی را در فرودگاه ها به تماشای فیلم مشغول نموده تا عملیات ضدعفونی شدن و انجام آزمایش های مختلف جهت عدم ابتلا به این ویروس صورت گیرد. همچنین در ژاپن علاوه بر اقدامات غربالگری در نقاط ورودی به کلیه شرکت های هوایی دستور به توزیع فرم های سلامت به گردشگران از مبدا چین داده است. دولت ژاپن از شهروندان خود خواسته از سفر به چین خودداری نموده و برای افرادی که در حال حاضر در چین حضور دارند امکان اسکان و شرایط پیشگیری خاص فراهم شده است. پروازهای شانگهای به ژاپن هنوز لغو نشده اما به کلیه کارمندان مرتبط با حوزه گردشگری دستور انجام اقدامات بهداشتی و مراقبت های ویژه داده شده است و انواع ضدعفونی نماینده ها در کلیه مراکز توریستی محبوب قرار داده شده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 149

به "بازار گردشگری با ضربه کرونا شوکه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار گردشگری با ضربه کرونا شوکه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید