بعد از چرخ خیاطی و سکه 25 تومانی، نوار کاست هم قیمتی شد!

به گزارش مجله یگانه، گجت نیوز نوشت: محبوبیت و تقاضا برای نوارهای کاست بار دیگر سیر صعودی گرفته است. اما آیا بازگشت این فرمت نوستالژیک تنها یک جریان زودگذر است؟

بعد از چرخ خیاطی و سکه 25 تومانی، نوار کاست هم قیمتی شد!

به لطف سریال محبوب چیزهای عجیب و معروفیت دوباره بعضی از آثار کلاسیک، بسیاری از نوستالژی های دهه 80 و 90 میلادی، امروزه مجددا در حال بازگشت به زندگی روزمره ما هستند. علاوه بر آن، هنرمندان مختلف نیز چندی است از المان های نوستالژیک و خاطرانگیز در آثار نو خود استفاده می نمایند. برای مثال، قطعه منتشر شده تیلور سوئیفت به نام Release در کنار سی دی و صفحه وینیل، با یک نسخه کاست نیز ارائه شده است.

اگرچه طبق آمار بیلبورد در سال 2015، فروش نوارهای کاست در حال کاهش بود و تنها 81 هزار کاست در ایالات متحده فروخته شد، اما سال گذشته با رشدی غیرمنتظره 440 هزار نوار کاست به فروش رسید.

اکنون موزیسین های شناخته ای شده ای مانند ویکند، لیدی گاگا و مارن موریس نیز سوار بر این موج نوستالژیک، اقدام به ارائه آثار خود با نوار کاست شده اند. هم چنین انتشار مجدد آثار کلاسیک 2Pac، اسنوپ داگ، دکتر در و سایر موسیقی دانان شاخص در این قالب، از رونق دوباره نوارهای کاست حکایت دارند.

نوار کاست چیست؟

در میان قالب های ذخیره سازی مدیا، کاست یک فرمت بسیار قدیمی است. این قالب که 60 سال از عرضه آن می گذرد، از طریق فیلیپس، غول الکترونیکی آن موقع اختراع شد و برای چندین دهه بسیار محبوب بود. حتی پس از اینکه سی دی ها و حتی MP3 بر بازار تسلط یافتند، کاست همچنان پابرجا و پرفروش بود. عمدتاً به این علت که وسایل نقلیه قدیمی تنها مجهز به یک دستگاه پخش کاست بودند. آنها بعلاوه در بازارهای کوچک، گاراژها و در گوشه های تاریک و مرطوب خرده فروشی ها نیز به راحتی یافت می شدند.

کاست اساساً یک نوار 8 تراک کوچک است که با روشی مشابه با فرمت قدیمی VHS کار می نماید. بدین ترتیب داده ها روی یک نوار مغناطیسی که بین دو قرقره واقع شده است، نوشته و خوانده می گردد. در حالی که نوارها به یک صورت پیچیده می شوند، قسمت در معرض دید از طریق دستگاه پخش نوار کاست خوانده می گردد.

این طراحی چند مزیت دارد که از جمله آنها می توان به قابلیت ضبط صدا در دو طرف نوار اشاره نمود. مانند صفحات وینیل، نوارها دارای یک سمت A و یک سمت B هستند، بدین معنا که شما می توانید دو برابر اندازه داده را روی یکی ضبط کنید و سپس آن را برگردانید. شما می توانید به جای اینکه هر بار مجبور به عقب بردن تراک ها را شوید، آن را در حالت پشت و رو قرار داده و قطعه دیگری پخش کنید.

البته نوارها معایبی هم داشتند. آنها گاهی قطعات را به درستی پخش نمی نمایند و عملکرد چندان پایداری ندارند. علاوه بر آن، کیفیت پخش این فرمت نیز عالی نیست، مخصوصاً وقتی با سی دی یا MP3 مقایسه گردد.

نوارهای کاست کمیاب هستند

طی چند سال گذشته قطعا شوک های زیادی به بازار وارد شده که احیای نوارها کاست از جمله آنهاست. هیچ کس پیش بینی نمی کرد که قالب منسوخ چند دهه قبل، از مرگ بازگردد. اکنون فراورینمایندگان و فروشگاه های موسیقی در کوشش هستند تا تقاضای مجدد برای نوارهای کاست را تامین نمایند.

اکنون بعضی از فراورینمایندگان در کوشش اند تا از طریق خرید و بازسازی ماشین های قدیمی تر، فراوری انبوه نوارهای کاست را دوباره از سر بگیرند. هم چنین شرکت های مختلفی از جمله National Audio Company، Enas Media و RTM وجود دارند که منبع اصلی درآمدشان از فراوری کاست است و بی شک این رونق در صنعت با استقبال آنها نیز همراه خواهد بود.

برای مدتی نوارهای کاست نیز به سرنوشت فلاپی دیسک دچار شدند. جذابیت اصلی آن ها برای مدت ها عمدتاً به علت ظهور فناوری های نو مانند پخش نماینده های MP3 و متعاقباً پخش موسیقی با هدف مشابه، اما راحت تر و با محصول نهایی با کیفیت تر، از بین رفته بود. بنابراین استفاده از کاست به کاربردهای خاص مانند تبدیل شدن به یک رسانه برای موارد آموزشی و مذهبی تقلیل یافت و بعلاوه تعداد قابل توجهی از آنها نیز به دلایل آرشیوی به دولت واگذار شد.

اما این سرانجام کار نبود و احیای نوارهای کاست بار دیگر از سال 2006 شروع شد، زمانی که هیپسترها کارهای عجیب و غریبی مثل انتشار مستقل قطعات خود روی نوار انجام دادند. اگرچه موج اخیر رونق بزرگتری برای صنعت کاست به شمار می رود، اما هنوز تعیین نیست که آیا علاقه مجدد به نوارها فقط یک نوع مد گذرا است یا اینکه فرمت مذکور آمده تا چند دهه دیگر در کنار ما زندگی کند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 تیر 1402 بروزرسانی: 27 تیر 1402 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1779

به "بعد از چرخ خیاطی و سکه 25 تومانی، نوار کاست هم قیمتی شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از چرخ خیاطی و سکه 25 تومانی، نوار کاست هم قیمتی شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید