بهبود صنعت خودرو قابل اجراست؛ مشروط به تحقق بعضی پیش فرض ها

به گزارش مجله یگانه، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ضمن تاکید بر اینکه قطعه سازی به سبب کمبود نقدینگی در لبه پرتگاه قرار گرفته ، به نظر نمی رسد که افزایش 50 درصدی تیراژ فراوری ظرف یکسال اتفاق بیفتد، ضمن اینکه به شدت بایستی مراقبت صورت گیرد که مجددا خودروسازان برای اجرای دستورات حاکمیتی برای افزایش فراوری به سمتی حرکت نکنند که از بحث کیفیت غافل شوند.

بهبود صنعت خودرو قابل اجراست؛ مشروط به تحقق بعضی پیش فرض ها

مازیار بیگلو در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن اشاره به بازدید اخیر رئیس جمهوری و هشت دستور صادر شده برای تحول صنعت خودرو و بهبودد شرایط خودرو، اظهار کرد: حداقل دو مورد از این هشت دستور، متوجه صنعت قطعه سازی است. دو مورد افزایش تیراژ فراوری به اندازه 50 درصد و بعلاوه بحث ارتقا کیفیت خودروها از مواردی است که مرتبط با صنعت قطعه سازی نیز هست. این دو مورد قابل انجام است؛ مشروط به اینکه پیش فرض ها و الزاماتی که وجود دارد، ابتدا اتفاق بیفتد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تاکید نمود: افزایش تیراژ فراوری بین 60 الی 70 هزار میلیارد تومان، سرمایه در گردش احتیاج دارد اما متاسفانه رئیس جمهوری نفرموده اندکه قرار است برای تامین این نقدینگی چه اتفاقی بیفتد و از کجا تامین گردد. همین الان هم خودروسازان توان پرداخت مطالبات سررسید شده قطعه سازان که به عددی حدود 13 الی 14 هزار میلیارد تومان رسیده است را ندارند؛ حال چنانچه قرار باشد 50 درصد هم افزایش تیراژ شکل گیرد، از کجا قرار است منابع اقتصادی تامین گردد؟ این سوالی است که برای تمامی قطعه سازان مطرح است.

وی اضافه نمود: صرفا منوط به اینکه با دستور 50 درصد تیراژ فراوری بالا رود، کاری نشدنی و سخت به نظر می رسد؛ شاید هم رئیس جمهوری برای تامین منابع اقتصادی روش هایی را آنالیز نموده و قرار است پیاده سازی نمایند اما حداقل تا به امروز به ما اعلام ننموده اند و قطعه سازان در جریان نیستند. در حقیقت با توجه به اینکه در حال حاضر قطعه سازی به علت کمبود نقدینگی در لبه پرتگاه نهاده شده است، این مورد چندان نزدیک به وقوع نیست که بتوان ظرف یکسال 50 درصد تیراژ فراوری را بالا برد.

این فعال صنعت خودرو در رابطه با موضوع کیفیت نیز، توضیح داد: ما نیز از ارتقا کیفیت استقبال می کنیم و همواره تاکید داریم که خودروسازان بایستی موضوع کیفیت را جدی پیگیری نمایند و پای پذیرش موارد کیفی بایستند و از استاندارهای کیفی عقب نشینی ننمایند. بعلاوه به هیچ عنوان نباید از قطعاتی که دارای مشکل هستند یا از منابعی تامین می گردد که کیفیت و صحت لازم را ندارد، استفاده نمایند. ضمن اینکه خودِ ارتقا سطح کیفیت به معنی سرمایه گذاری بر روی فناوری های خطوط فراوری، کنترل های بیشتر و تکنولوژی بالاتر است و احتیاج به سرمایه و تغییرات اساسی (در ماشین آلات و فرآیدها) دارد.

بیگلو متذکر شد: اما نکته بسیار قابل توجه این است که نگرانی ما نیز این است که تاریخ نشان داده هرگاه خودروساز برای پاسخ به تقاضا و برای آنکه جوابگوی دستورات حاکمیتی باشد، تیراژ فراوری را افزایش داده، ناچاراً مجبور شده است که کیفیت را فدای کمیت کند؛ لذا بایستی بسیار مراقب باشیم که مجدد با توجه به شرایط حال حاضر، این اتفاق نیفتد و خودروسازان به سمتی حرکت ننمایند که چون قرار است تیراژ فراوری افزیش پیدا کند، تمرکز خود را بر افزایش فراوری گذاشته و از بحث کیفیت مغفول بمانند و در خصوص کیفیت قطعات مورد استفاده، آسان گیری نمایند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور تاکید نمود: این نکته را نیز فراموش نکنیم که تنها بازدیدها مسئله ای را حل نخواهد؛ چراکه سال هاست از این بازدیدها در صنعت اجرا شده است. آنچه که مشکل را می تواند حل نماید، واقع نگری است.

پرداخت تسهیلات 10 هزار میلیارد تومانی به هیچ وجه جدی گرفته نشد

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در رابطه با آخرین شرایط مشخص تکلیف بدهی خوروسازان به قطعه سازان و تسهیلات وعده داده شده به قطعه سازان، توضیح داد: هنوز هیچ تصمیم جدی اتخاذ نشده است و متاسفانه مطالبات قطعه سازان از آن دست موضوعاتی است که چند سالی است تمامی نهادهای مربوطه خنثی عمل نموده اند. طی دو-سه سال گذشته همواره در سرانجام سال، دولت یک سقف اعتباری مشخص می کرد و افزایش حد اعتباری داشتیم و شورای پول و اعتبار آن را مصوب می کرد و در سرانجام سال نقدینگی تامین می شد، اما متاسفانه سال جاری علیرغم اینکه گفته شد به هر خودروساز 5000 میلیارد تومان تخصیص پیدا خواهد نمود، آنطور که ما شنیدیم، به واسطه امهال بعضی نهادها، این اتفاق نیفتاد. در حال حاضر به شدت قطعه سازان دچار کمبود نقدینگی و معضلات عجیبی هستند.

وی اضافه نمود: متاسفانه می گذارند موجودی ها و مواداولیه به خاتمه برسند، سپس برای تامن منابع نو اقدام می گردد و چند ماهی اختلال ایجاد می گردد. ما از همین حالا فریاد می زنیم که مطمئن هستیم پس از ایام عید، با مسائل بسیار بزرگی قطعه سازان روبرو خواهند بود و خرید مواداولیه، دستمزدها و حقوق ها و... همگی به مشکل بر خواهد خورد؛ در این شرایط خودروساز مجبور خواهد شد که تیراژ فراوری را پایین آورد و در پی آن معضلات بیکاری و تعدیل نیرو که سال 1397 هم وجود داشت اما با همت انجمن مرتفع شد، مجدد اتفاق بیفتد.

بیگلو توضیح داد: سال 1400 بسیار بد عمل شد. مجموعا 10 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که قرار بود به خودروسازان تخصیص داده گردد، اصلا جدی گرفته نشد، در نتیجه اکنون هم خودروسازان با مسائل بسیار جدی و بزرگ در پرداخت مطالبات سررسید شده قطعه سازان روبرو هستند. این فرایند متاسفانه ادامه دار هم خواهد بود؛ چرا که هیچ افق روشنی برای آن اندیشیده نشده است.

به گزارش خبرنگاران، چهارشنبه هفته گذشته (11 اسفند ماه) رئیس جمهوری در یک قرار از پیش مشخص نشده، از گروه صنعتی ایران خودرو بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مسائل این شرکت فراوریی نهاده شد؛ این بازدید منجر به صدور هشت دستور جهادی برای تحول در حوزه خودرو شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1586

به "بهبود صنعت خودرو قابل اجراست؛ مشروط به تحقق بعضی پیش فرض ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود صنعت خودرو قابل اجراست؛ مشروط به تحقق بعضی پیش فرض ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید