تاثیر عجیب دو زبانه بودن بر عملکرد مغز

به گزارش مجله یگانه، خبرنگاران : دو زبانه بودن از دید بسیاری از افراد یک امتیاز مهم محسوب می شود، درواقع برخی تلاش می کنند این ویژگی را در بزرگسالی کسب کنند و برخی نیز از کودکی به دلایل مختلفی دوزبانه می شوند، اما آیا دوزبانه بودن می تواند روی عملکرد مغز تاثیر بگذارد؟

تاثیر عجیب دو زبانه بودن بر عملکرد مغز

به گزارش خبرنگاران به نقل از انتخاب، بسیاری از افراد تصور می کنند که صحبت کردن با یک زبان جدید می تواند شما را باهوش تر کند، اما این ایده چندان دقیق و علمی به نظر نمی رسد، به عبارتی دیگر ما نمی توانیم بله یا نه ساده به این سوال بدهیم که آیا دوزبانه بودن به نفع مغز شما است یا خیر.

تحقیقات نشان می دهد که با یادگیری یا استفاده مرتب از زبان دوم، این زبان در کنار زبان مادری در مغز شما فعال می شود. برای فعال کردن ارتباط، مغز شما باید یک زبان را انتخاب کرده و زبان دیگر را مهار کند. این فرایند به تلاش نیاز دارد و مغز برای انجام موثرتر این کار با سیستم شناختی سازگار می شود.

این سازگاری ها معمولاً در مناطق و راستا های مغزی اتفاق می افتد که برای سایر فرایند های شناختی معروف به عملکرد های اجرایی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این موارد شامل مواردی مانند حافظه فعال و کنترل توجه (به عنوان مثال، توانایی چشم پوشی از اطلاعات بی ربط و تمرکز روی یک هدف) است.

میزان سازگاری ساختاری و عملکردی مغز از دو زبانه بودن متفاوت است. برخی مطالعات نشان می دهد که دوزبانه ها و تک زبانه ها برای تکمیل یک کارکرد اجرایی از مغز، به طور متفاوتی استفاده می کنند، حتی اگر عملکرد بین دو گروه مشابه باشد. مطالعات دیگر تفاوت در ساختار مغز را یافته اند، اما چگونگی بروز این اختلافات و مناطق مغزی و راستا های درگیر همیشه سازگار نیست. این تنوع، به ویژه در وظایف عملکرد اجرایی، برخی را به این سوال سوق داده است که آیا صحبت کردن به بیش از یک زبان اصلاً تأثیر مهمی بر مغز دارد یا خیر.

با این حال، دوزبانگی اشکال و اشکال مختلف دارد. به عنوان مثال، برخی از دوزبانه ها زبان دوم را از بدو تولد و برخی دیگر دیرتر می آموزند. برخی از دوزبانه ها دائماً باید بین دو زبان خود جابجا شوند، در حالی که دیگران در خانه به زبان دیگری صحبت می کنند و در محل کار به زبان دیگر صحبت می کنند.

جای تعجب است اگر این تنوع در دوزبانه تفاوتی در چگونگی سازگاری مغز ایجاد نکند؛ بنابراین در نظر دریافت دوزبانگی بعنوان طیفی از تجربیات و نه فقط تمایز دوزبانه در مقابل یک زبانه، مورد بحث است. تعداد فزاینده ای از مطالعات همچنین جنبه های خاصی از تجربه دوزبانه ها را مورد بررسی قرار داده اند. این مطالعات بسیار مهم نشان می دهد که تجارب مختلف زبانی تأثیرات متفاوتی بر سازگاری مغز و عملکرد آن ها در اندازه گیری برخی از عملکرد های اجرایی دارد.

در مورد سوال اصلی ما چطور: آیا دوزبانگی به درد مغز شما می خورد؟ خب، بستگی دارد. اگرچه هنوز چیز های زیادی برای یادگیری در مورد چگونگی انطباق دقیق مغز با تجربه دوزبانه وجود دارد، اما واضح است که نحوه استفاده از یک زبان اضافی تفاوت زیادی ایجاد می کند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 919

به "تاثیر عجیب دو زبانه بودن بر عملکرد مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر عجیب دو زبانه بودن بر عملکرد مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید