تازه ترین روش اعلام خروج از ثبت خانه تاریخی در ملاءعام

به گزارش مجله یگانه، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، تازه ترین روش اعلام خروج از ثبت خانه تاریخی در ملاءعام تعیین شد.

تازه ترین روش اعلام خروج از ثبت خانه تاریخی در ملاءعام

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

داستان چیست؟

معمولا احکام خروج از ثبت آثار تاریخی در کشور یا در زمان شروع تخریب خانه یا نامه هایی که بعد از ابلاغ حکم دیوان در فضای مجازی منتشر می شدند، شنیده می شد، اما این بار اعلام حکم خروج از ثبت آثار ملی یک خانه تاریخی را خود مالکان انجام دادند.

بنر زرد رنگی که روی تراس خانه چسبانده شده، اعلام می نماید که این ملک به شماره دادنامه ... به تاریخ 11 اردیبهشت 1396 در شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری برطرف اثر و از فهرست آثار ملی خارج شده است.

خانه ای تاریخی که هر چند در طول یکی دو سال گذشته زمزمه هایی مبنی بر شروع بازسازی آن به گوش می رسید اما از سوی دیگر به مرور کاشی های سر درش هم حذف شدند و در طول چند روز گذشته هم خبر خروج از ثبت آن به صورت رسمی احتمالا از سوی مالک اعلام شده است.

سجاد عسگری، دبیر کمیته پیگیری خانه های تاریخی تهران با اشاره به اطلاعاتی که روی در ورودی خانه نصب شده است، می گوید: به نظر می رسد این خروج در روزهای آخر حضور رجبعلی خسروآبادی در سمت مدیر کلی میراث فرهنگی استان تهران بوده که در سکوت مطلق اتفاق افتاده است و اکنون مالک بنا با نصب بنری بر ایوان این اثر تاریخی، نسبت به این اتفاق اطلاع رسانی عمومی نموده است که می توان آن را یکی از جدیدترین شیوه های خروج از ثبت یک اثر از فهرست آثار ملی دانست که با نصب بنر به همه اطلاع رسانی شده است.

او ادامه می دهد: این خروج از ثبت در حالی اتفاق افتاده که شهرداری منطقه 11 شهر تهران، مالک 3 دانگ این بنا است و دیوان تنها با شکایت یکی از مالکان و با تضییع حق شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی، این اثر را احتمالا بدون رضایت شهرداری از ثبت خارج نموده است، در حالی که شهرداری قصد داشت نما را بازسازی کند، اما احتمالا به دلیل خروج از ثبت امکان انجام این کار را دیگر نداشته است.

وی با اشاره به افراز بودن یا نبودن حکم می گوید: اگر حکم افراز باشد و تعیین گردد که سه دانگ هر کدام از مالک ها در کدام نقطه خانه قرار گرفته است حکم افراز است و باید فقط سه دانگ از خانه از ثبت خارج گردد، اما اگر حکم عدم افراز داشته باشد، تعیین نیست که کدام بخش خانه باید از ثبت خارج گردد و کدام بخش خیر، بنابراین دیوان عدالت اداری نمی تواند برای بخش تعیینی حکم خروج از ثبت صادر کند.

گلستانه را نه معمارش، بلکه تزییناتش تاریخی کرد

امیررضا فرهبد، استادیار مدعو دانشگاه آزاد تهران مرکز، پژوهشگر تهران که در طول چند سال گذشته برای تالیف کتاب تهران من به بخش زیادی از خانه های تاریخی تهران از جمله خانه گلستانه سر زده است، می گوید: این خانه توسط شخصی حقیقی در سال 1311 یعنی در دوره تاریخی پهلوی اول ساخته شد اما معماری و تزیینات ارزشمند آن، دلیل کافی برای ثبت ملی این بنا بود.

او با اشاره به اینکه در زمان تهیه پرونده ثبتی خانه در سال 1384، ملک متعلق به شخصی به نام گلستانه بود، نام آن در پرونده ثبتی گلستانه نام گرفت و پایان 25 آبان 1384 به شماره 13738 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه این خانه تاریخی دارای دو پلاک است، ادامه می دهد: معمار این خانه ارزشمند که ساختِ آن بیشتر از یک سال طول می کشد حیدر افغانی عنوان شده و گچبری هایش را شخصی به نام بلشویک انجام داده است، بنایی که در واقع دو ملک قرینه یکدیگر است.

او با اشاره به اینکه این بنای تاریخی از نظر سازه ای و معماری داخلی هم ردیف خانه های دوره خود است و اثر شاخصی از نظر معماری داخلی محسوب نمی گردد، می افزاید: فقط نمای ساختمان با توجه به ایوان و سرستون های گچبری شده و گچ کاری شده اش جلب توجه می نماید و آن را متمایز از دیگر خانه های تاریخی منطقه 11 تهران می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 531

به "تازه ترین روش اعلام خروج از ثبت خانه تاریخی در ملاءعام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تازه ترین روش اعلام خروج از ثبت خانه تاریخی در ملاءعام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید