خارق العاده ترین پل های جهان در کدام کشورها هستند؟

به گزارش مجله یگانه، پل ها همواره سازه های کاملا متفکرانه ایبوده اند که برای سهولت عبور و مرور ساخته شده اند. اما بعضی از این سازه ها پا را فراتر گذاشته و تبدیل به شاهکارهای معماری در حال یا گذشته دور شده اند.

خارق العاده ترین پل های جهان در کدام کشورها هستند؟

پل پونت دوگارد، فرانسه

این پل در شهر گارد فرانسه واقع شده و ساخته رومی ها است. اینطور گفته می گردد که این پل بین سال های 19 پیش از میلاد تا 150 پس از میلاد روی رودخانه گاردون ساخته شده است. این پل را به عنوان بلندترین و خارق العاده ترین آب گذر ساخته شده به وسیله رومی ها می شناسند، از این رو یونسکو آن را جز میراث دنیای خود به ثبت رسانده است. در حال حاضر پونت دوگارد یکی از جاذبه های گردشگری کشور فرانسه محسوب می گردد.

پل تاور، لندن

پل برج یا تاوربریج روی رودخانه تایمز ساخته شده و ساختارش چیزی بین پل معلق و متحرک است. نام آن به علت شباهتش به برج لندن، تاور بریج انتخاب شده است. در سال های حضورش، این پل نماد شهر لندن بوده است، نمادی که روز سی ام ژوئن سال 1984 به وسیله شاهزاده ولز افتتاح شد.

پل نانپو، شانگهای

چین همواره با نوآوری ها و آثاری که خلق می نماید، دنیا را شگفت زده نموده است. پل نانپو نیز یکی دیگر از شگفتی های چین بوده که در شانگهای واقع شده است. حالت چرخشی این پل است که آن را در دنیا شناخته شده نموده است. در واقع این حالت ویژه برای ذخیره فضا بکار رفته است. ارتفاع آن به 428 متر می رسد و در دنیا در رتبه پنجاه و هفتم از نظر درازا می ایستد. نکته جالب دیگر در رابطه با این پل، کابلی بودن آن است.

پل پرل، ژاپن

پرل بریج یکی از شگفت انگیزترین پل های دنیا است، زیرا رکورد بلندترین پل معلق دنیا را به نام خود ثبت نموده است. ساخت این پل سال 1991 به سرانجام رسید. پرل بریج یکی از لینک های اصلی پروژه پل سازی هونشو به شیکوکو است که در آن سه جهت متفاوت در دریای درون بوم ژاپن ایجاد شد. جالب است بدانید که قدرت و دوام این پل به قدری است که در زلزله کوبه در سال 1995 که بخش اعظمی از ژاپن را نابود کرد، خم به ابرو نیاورد.

پل بروکلین، نیویورک

پل معلق بروکلین که ساخت آن سال 1883 به اتمام رسید، قدیمی ترین پل معلق در دنیا است و تا سال 1903 که پل های معلق دیگری نیز ساخته شوند، طولانی ترین پل اینچنینی بوده است. این پل به عنوان نماد تاریخی ملی و نماد برجسته تاریخی-مهندسی آمریکا محسوب می گردد.

پل تسینگ ما، هنگ کنگ

این پل توانسته در زمان ساختش رتبه دوم را از نظر درازا از آن خود کند. تسینگ ما دارای دو عرشه است که یکی از آن ها برای قطار و دیگری برای خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. بر روی تسینگ ما پیاده رویی تعبیه نشده است، اما با وجود سه لاین در هر جهت توانسته به خوبی از پس ترافیک بر بی آید.

پل هزاره گیتسهد، انگلیس

به علت ساختار منحصربه فرد این پل به آن چشم چشمک زن نیز می گویند. در واقع این سازه تنها پل منحنی دنیا است.

زمانی که پل بالا و پایین می گردد، به حالت یک چشم در حال باز و بسته شدن درمی آید. ملکه انگلستان این سازه را در سال 2002 به طور رسمی افتتاح و تا بحال به علت طراحی نوآورانه و خلاقانه، پل هزاره گیتسهد چندین جایزه را از آن خود نموده است.

پل پونته وچیو، فلورانس

پونته وچیو روی رود آرنو ساخته شده است و ساختارش ترکیبی از ساختار سگمنتال-قوسی است. پونته وچیو را به مغازه های هنری، جواهر و سوغاتی فروشی هایش می شناسند. این پل که به وسیله رومی ها ساخته شده است، در جنگ دنیای دوم خراب نشد و از دستورات تخریبی هیتلر جان سالم به در برد.

پل هاربر، سیدنی

پل هاربر که یکی از نمادهای استرالیا شناخته می گردد، سال 1932 افتتاح شده است. از نظر جنس این سازه باید گفت که هاربر بلندترین پل فولادی و قوس دار در دنیا است.

پل گلدن گیت، سانفرانسیسکو

گلدن گیت قطعا شناخته شده ترین پل دنیا بوده که به وسیله موسسه مهندسین شهری آمریکا به عنوان یکی از عجایب دنیای مدرن معرفی شده است. از نظر گردشگران این پل زیباترین پل دنیا است که بیشترین حضور در تصاویر گرفته شده را دارد.

منبع: کجارو / frecked.com
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1452

به "خارق العاده ترین پل های جهان در کدام کشورها هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خارق العاده ترین پل های جهان در کدام کشورها هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید