دومین پیوند قلب با انتقال هوایی در امسال انجام شد

به گزارش مجله یگانه، تهران (پانا) - رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت از انجام دومین عمل پیوند قلب اهدایی به وسیله انتقال هوایی در امسال، با انتقال قلبی از یزد به تهران اطلاع داد.

دومین پیوند قلب با انتقال هوایی در امسال انجام شد

به گزارش وزارت بهداشت، مهدی شادنوش، گفت: صبح دیروز (22 اردیبهشت) اهدای قلب قهرمان 40 ساله یزدی که با رضایت خانواده آن مرحوم صورت گرفت، جان نوجوان 13 ساله ای در تهران که در نوبت انتظار پیوند اعضا بود را نجات داد.

وی اضافه کرد: این اهدا با ایثار و فداکاری خانواده سید عبدالوحید هاشمی کمانگر 40ساله، که به علت تصادف، مرگ مغزی شده بود صورت گرفت. عمل برداشت عضو در بیمارستان شهید رهنمون یزد انجام و قلب اهدایی به وسیله انتقال هوایی به بیمارستان شهید رجایی تهران منتقل شد.

شادنوش ادامه داد: با همکاری تیم های پیوند و واحدهای فراهم آوری دانشگاه های علوم پزشکی یزد و ایران، فرد گیرنده و دهنده قلب شناسایی و با یاری سازمان اورژانس کشور و هوانیروز قلب اهدایی با جت به تهران انتقال داده شد.

وی اضافه کرد: این عضو در بیمارستان شهید رجایی با موفقیت به بیماری 13 ساله پیوند شده و حیات دوباره ای به او بخشید.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت گفت: با این اقدام خداپسندانه و رضایت خانواده، پیوند قلب این عزیز در بیمارستان شهید رجایی تهران و کبد و کلیه ها از یزد به شیراز منتقل شدند تا نجات بخش جان دیگر هموطنانمان باشند.

وی با تسلیت به خانواده مرحوم هاشمی کمانگر و طلب غفران و رحمت الهی برای ایشان، از حرکت زیبا و انسان محبت آمیز این خانواده قدردانی کرد.

شادنوش همچنین با اشاره به نزدیک شدن به هفته گرامیداشت اهدا عضو و پیوند اعضا اضافه کرد: نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در کشور جزو نیازهای اساسی و محوری ما در اهدای عضو است.

وی اعلام کرد: در چند سال اخیر خانواده های بسیاری این افتخار و سربلندی را دارند که در کنار از دست دادن عزیزشان، به خانواده دیگری زندگی بخشیده اند.

شادنوش با اشاره به اینکه ایران درخصوص اهدای عضو در خاورمیانه رتبه نخست را دارد اضافه کرد: در کنار ظرفیت های تخصص و دانش پیوند، توجه به لزوم افزایش باورهای اهدای عضو در جامعه لازم است، باور به این موضوع که مرگ ما می تواند در حیات دوباره بخشیدن به شخص دیگر نقش پر رنگی داشته باشد. بنابراین چنانچه راستا فرهنگ سازی تداوم داشته باشد کوشش های ما به بار خواهد نشست.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1190

به "دومین پیوند قلب با انتقال هوایی در امسال انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین پیوند قلب با انتقال هوایی در امسال انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید