فوتبال ایران در آستانه تعلیق کامل واقع شده است

به گزارش مجله یگانه، تهران (پانا) - مدرس بین المللی کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت اصلاح بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال از حذف استقلال و پرسپولیس مهم تر است و اگر این اتفاق نیفتد تعلیق بیخ گوش فوتبال ایران خواهد بود.

فوتبال ایران در آستانه تعلیق کامل واقع شده است

مسعود اقبالی در گفت وگو با پانا، درباره حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا گفت: متاسفانه در فوتبال ما عادت به دروغگویی و امید واهی باب شده است. از سه ماه پیش که بحث حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا مطرح شد، پیش بینی این بود که این دو تیم از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته خواهند شد، البته مدیران استقلال و پرسپولیس در همان زمان کوشش کردند خواسته های فیفا و Afc را برآورده نمایند. فرم هایی هم پر شد و مدارکی هم برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شد، تا خواسته های این دو نهاد برآورده گردد اما شرایط این دو باشگاه و ایراداتی که داشت نشان می داد این کار نشدنی است.

وی مطرح نمود: معیارهای استاندارد برای صدور مجوز حرفه ای چندین مورد است و متاسفانه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در مدت زمان کوتاه نمی توانستند کاری از پیش ببرند. ضمن اینکه یک احتمال دیگر هم وجود داشت که محرومیت این دو باشگاه از مدت ها قبل کلید خورده بود و تنها مدیران در پی زمان خریدن بودند، تا طرفداران را امیدوار نمایند. در هر صورت مسائلی از جمله بدهی های سرسام آور این دو باشگاه، مالکیت مشترک، عدم شفاف سازی اقتصادی و... مواردی بود که طبق قوانین و مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا نبود و آقایان هم فکر می کردند مثل سال های گذشته می توانند این دو نهاد را دور بزنند و آنها با این مسئله کنار می آیند، اما سخت گیری AFC و سوء مدیریت گریبانگیر فوتبال ایران شد.

مدرس بین المللی کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح نمود: نهادی مثل کمیته استیناف و بدوی در ظاهر کوشش کردند تا مشکل را رفع نمایند، اما در روز مقرر مدارک ارسال نشد. از طرف دیگر ایرادهایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا به دو باشگاه سرخابی گرفته بود آن قدر زیاد بود که زمان زیادی برای اصلاح آن احتیاج داشتند. این ایرادها چندین مورد بوده و تنها به یک یا دو موضوع ختم نمی شد.

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص فرایند خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس اظهار کرد: اسقلال و پرسپولیس از تیم های پرطرفدار هستند که به همین راحتی نمی توان آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد. این دو تیم بدهی های کلانی دارند و اقتصادیات های سنگینی را باید پرداخت نمایند. حتی اگر مسائل اقتصادی آنها حل گردد یکی از مهمترین موضوعات واگذاری آنها به بخش خصوصی است و سوالاتی از قبیل مدیریت آنها به چه شکل خواهد بود؟! باتوجه به حساسیت این موضوع دولت به راحتی نمی تواند این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کند. البته تنها مشکل استقلال و پرسپولیس نیست بلکه تیم های دیگر هم چنین شرایطی دارند. فوتبال ما هیچ یک از شاخص های حرفه ای را ندارد. من معتقدم حتی ما آماتور هم نیستیم چرا که استانداردهای لازم را نداریم. باشگاه های ما امکانات سخت افزاری مثل زمین، ورزشگاه و چمن را در اختیار ندارند. در چنین شرایطی طبیعی است که باشگاه های ما به خاطر نبود استانداردها از حضور در لیگ قهرمانان آسیا حذف می شوند.

اقبالی در ادامه صحبت های خود به بحث بند 1 اساسنامه فدراسیون فوتبال اشاره نمود و گفت: به نظرم مهمتر از موضوع حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، اصلاح بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال است. چرا که فیفا تا اسفندماه به فدراسیون فوتبال فرصت داده تا آن را اصلاح نمایند و دولتی بودن فوتبال باید برای آنها معین گردد در غیر این صورت تعلیق بیخ گوش فوتبال ایران خواهد بود. متاسفانه من فکر می کنم این موضوع را هم به روزهای آخر موکول می گردد و در نهایت مسئله ای برای فوتبال ایران به وجود می آید. البته من شنیدم یکی از نمایندگان مجلس در یکی از صحبت هایش گفته این مسئله را به زودی آنالیز و مصوبه ای برای آن تصویب می نمایند. اما باید به این موضوع توجه نمایند اگر این اتفاق نیفتد فوتبال به طور کامل تعلیق می گردد و با یک بحران بدتری روبرو خواهیم شد.

وی تاکید نمود: من صحبت بعضی نمایندگان مجلس را در خصوص بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال شنیدم که می گفتند: به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ارتباطی ندارد که در مسائل ورزش ما دخالت می نمایند. در حالی که آنها نمی دانند فیفا و AFC شوخی بردار نیستند و اگر قوانین آنها را رعایت نکنیم، خیلی زود حذف و تعلیق می شویم. کما اینکه این اتفاق هم افتاد و نه تنها استقلال، پرسپولیس بعلاوه باشگاه گل گهر از حضور در لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند، بلکه تیم های دیگری از کشورهایی مثل قطر،کره جنوبی و ژاپن در فهرست حذف شدگان قرار گرفته بودند. بنابراین بهتر است این مسائل را جدی بگیریم تا فوتبال ما در آستانه تعلیق قرار نگیرد. البته من حذف دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا را به فال نیک می گیرم، به این خاطر که شاید محرومیت این دو باشگاه باعث گردد تا ما ورزش به خصوص فوتبال را جدی بگیریم و یک تلنگری برای مسئولان ما باشد.الان هم اگر بحث اصلاح بند 1 اساسنامه فدراسیون فوتبال را جدی نگیریم تیم ملی که صعود راحتی به جام جهانی دارد کاملا محروم می گردد. بنابراین تا اسفندماه فیفا این فرصت را به فدراسیون فوتبال ایران داده و امیدوارم متولیان کار این موضوع را دست کم نگیرند. آن وقت عواقب جبران ناپذیری برای فوتبال ایران رقم خواهد خورد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1470

به "فوتبال ایران در آستانه تعلیق کامل واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال ایران در آستانه تعلیق کامل واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید