نانوپیمایشگری برای مشخص دقیق میزان آهن در بدن ساخته شد

به گزارش مجله یگانه، نانوپیمایشگری ساخته شده که می تواند با هزینه کم و به صورت غیرتهاجمی فقدان تعادل آهن در سلول ها را معین کند.

نانوپیمایشگری برای مشخص دقیق میزان آهن در بدن ساخته شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، فقدان تعادل در آهن بدن می تواند منجر به بیماری های مختلفی گردد، کاهش سطح آهن یا افزایش میزان آهن بدن منجر به شرایطی می گردد که در نهایت بیماری هایی نظیر کم خونی، سرطان، پارکینسون و آلزایمر را به همراه دارد.

هموکروماتوز یکی از شایعترین بیماری های ارثی در استرالیا بوده که دفتر آمار این کشور ابتلای تقریبا 780 هزار نفر به کم خونی را گزارش می دهد.

پوریا لسانی، دانشجوی دکتری مهندسی زیست پزشکی و سفیر دانشجویی موسسه سیدنی نانو که زیر نظر هلا ظریقت و زوفو لو کار می نماید، پیروز به توسعه پیمایشگر زیست نانویی چندکاره شده است که به محققان اجازه می دهد تا با دقت بالا میزان اختلال آهن در سلول ها، بافت ها و سیال های بدن را در مقیاس های یک هزارم میلی مولار شناسایی کند.

این حسگر با حساسیت بسیار بیشتر از آزمایش خون می تواند عمل کند و برای تشخیص اختلالات آهن و معین غلظت های بسیار کم و زیاد آهن در سلول قابل استفاده است.

با استفاده از این فناوری، که بر نانوزیست پیمایشگر فلورسانت کربنی مبتنی است، امکان تشخیص دقیق بیماری قبل از آغاز علائم و به طور بالقوه امکان درمان زودهنگام را نیز فراهم می گردد. این روش، کاملا غیرتهاجمی بوده و به صورت تزریق زیرپوستی انجام می گردد.

لسانی می گوید: بیش از 30 درصد از مردم دنیا با فقدان تعادل آهن در بدن زندگی می نمایند که به مرور منجر به بیماری هایی می گردد. روش های فعلی آزمایش آهن می تواند پیچیده و وقت گیر باشد، اما با این روش جدید که یک روش تست پوستی حساس و مقرون به صرفه است می توان آهن را در سلول ها و بافت ها تشخیص داد.

وی می افزاید: جدیدترین آزمایش های ما نشان می دهد که این روش می تواند یون های آزاد آهن را با حساسیت بالایی شناسایی کند. این پیمایشگر چندکاره را می توان برای تصویربرداری از عمق بافت مورد استفاده قرار داد.

محققان از این روش برای تصویربرداری از بافت حیوانات استفاده کردند، به طوری که نانوپیمایشگر به بخش عمیق پوست وارد شده و تصویربرداری صورت می گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 542

به "نانوپیمایشگری برای مشخص دقیق میزان آهن در بدن ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوپیمایشگری برای مشخص دقیق میزان آهن در بدن ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید