هجوم پروانه برگ خوار به درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش مجله یگانه، فعال محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد گفت: درختان بلوط بخش هایی از منطقه ها کهگیلویه و بویراحمد دچار گونه مهاجم پروانه برگ خوار سفید شده و در حال زوال است.

هجوم پروانه برگ خوار به درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرنگار استان های خبرنگاران، جنگل های بلوط زاگرس به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی و ظرفیت های اکوتوریستی دارای اهمیت منحصر به فردی هستند و حفاظت از آن ها در برابر بیماری ها و آفات به ویژه آفت جوانه خوار بلوط امری ضروری است.

در چند سال اخیر به هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش ها و سرمای زمستان و یخبندان و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، باعث طغیان آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های زاگرس شده است و همین امر موجب شده که درختان بلوط زاگرس در معرض نابودی قرار گیرند.

با آغاز فصل بهار و رویش مجدد در سطح جنگل های بلوط استان کهگیلویه و بویر احمد، بیم آن می رود منطقه های که مستعد ظهور آفت جوانه خوار بلوط باشند، توسعه یابد.

امید سجادیان فعال محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه می گوید: درختان بلوط بخش هایی از منطقه ها کهگیلویه و بویراحمد دچار گونه مهاجم پروانه برگ خوار سفید شده و در حال زوال هستند؛ این در حالی است که جنگل بلوط در تثبیت خاک، تعدیل آب و هوا و حفظ اکوسیستم منطقه اهمیت خاصی دارد.

وی ادامه داد: پروانه برگ خوار سفید بلوط Leucoma wiltshirei coll بعلت پتانسیل بالای تخم گذاری، نشو و نمای سریع، مقاومت بالا و رژیم تک خواری (برگ بلوط) مهم ترین گونه مهاجم بالفعل جنگل این منطقه محسوب می شود.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: طغیان این گونه مهاجم علاوه براینکه درختان بلوط را از پا می اندازد مسائل زیادی هم برای ساکنین ایجاد خواهد کرد.

سجادیان شرح داد: عوامل زیستی، چون حشرات، برگ خوارها، چوب خوارها، قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها، عوامل غیر زیستی شامل آب و هوا، اندازه بارندگی، خشکسالی، تغییرات دمایی، شرایط خاک، کمبود عناصر غذایی در خاک، کاهش رطوبت و فشرده شدن خاک که بر خشکیدگی و آسیب پذیری درختان بلوط نقش دارند.

به گفته وی باتوجه به کاهش بارندگی ها در سال جاری اگر شرایط بارش به همین منوال ادامه یابد باید آمادگی لازم برای مواجهه با طغیان گونه مهاجم و بیماری ها و افزایش خشکیدگی در سطح جنگل های بلوط استان در قلمروی استان کهگیلویه و بویراحمد را داشته باشیم.

فعال زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد ادامه می دهد: روشی که در حال حاضر برای با مقابله با این حشره تاکید می کنند سمپاشی با محلول بی تی است در حالی که مصرف آن به طور کامل از طرف اتحادیه اروپا ممنوع شده و بر اساس آخرین تحقیقات، تنها در برخی موارد محدود استفاده می شود.

سجادیان تاکید کرد: سمپاشی باید دوماه قبل یعنی از اسفند 1400 شرورع می شد و هم اینک جوابگو نیست ضمن اینکه سمپاشی می تواند گونه های دیگر جانواری را نیز از بین ببرد.

وی ادامه داد: اثراتی که محلول یاد شده روی بقیه گونه ها و خاک ممکن است داشته باشد تعیین نیست، حذف دشمن های طبیعی یک گونه، تغییرات اقیلمی، ضعف درخت، کم بارشی و عوامل دیگر باعث طغیان گونه های مهاجم می شود.

سجادیان ابراز داشت: این آفات خسارات جبران ناپذیری به جنگل های استان وارد خواهند کرد و نگران شیوع بیش از پیش این آفت در قسمت های دیگر جنگل های زاگرس در استان هستیم.

وی ادامه داد: تا علت طغیان جمعیت تعیین نشود نمی توان کاری کرد و به طور کلی وقتی یک گونه طغیان می کند یعنی شرایط محیط به نفعش تغییر کرده که باید این عاملی که تغییر کرده پیدا شود.

سجادیان گفت: ممکن است غذای آن زیاد شده یا شکارچی آن از بین رفته، شرایط اقلیمی به نفعش تغییر کرده باشه و یا گونه های رقیبش با سموم کشاورزی از بین رفته باشند که هنوز تعیین نیست.

وی بیان نمود: وقتی علت پیدا شد، راهکار خود به خود پیدا می شود و این محلول ها و این روش ها برای باغات مناسب هستند و برای جنگل کاری از پیش نمی برند و نهایتا هم اوضاع را بدتر می کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1588

به "هجوم پروانه برگ خوار به درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم پروانه برگ خوار به درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید