همه چیز درباره آشپزخانه ارگونومیک

به گزارش مجله یگانه، آشپزخانه، محیطی است که ما ساعت زیادی از شبانه روز را در آن وقت صرف می کنیم و مشغول کار می شویم؛ پس طراحی درست و چیدمان اصولی آن اهمیت زیادی دارد. در این مطلب با آشپزخانه ارگونومیک آشنا خواهید شد.

همه چیز درباره آشپزخانه ارگونومیک

جهت دریافت خدمات طراحی سر در ورودی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

آشپزخانه از فضاهای بسیار مهم در خانه است که افزون بر تاثیرگذاری زیاد آن بر زیبایی دکوراسیون منزل، عملکرد، راحتی و کارآمدی آن نقشی معین کننده برای آماده سازی غذا و استفاده آسان از فضا دارد. واژه ارگونومی (Ergonomy) از ترکیب دو کلمه یونانی ergon، به معنای کار و nomos به معنای قانون و قاعده تشکیل شده است. بی توجهی به اصول ارگونومیک در طراحی فضاهای زندگی؛ می تواند سلامتی انسان را با خطرات جدی روبرو کند. ارگونومی در عمل به مفهوم تطابق و سازگاری محیط کار، ابزار کار و شرایط کار با توانایی های جسمی و روانی انسان ها است. در واقع آشپزخانه ارگونومیک برای قرار دریافت صحیح وسایل و لوازم آشپزخانه، با در نظر دریافت فواصل مناسب و داشتن فضاهای منطقی برای آسان شدن فعالیت ها، طراحی می گردد. در این مطلب خبرنگاران به شما می گوییم که چطور می توانید آشپزخانه ای ارگونومیک داشته باشید.

بین وسایل مانع نگذارید

یک جهت مثلثی را بین سینک، یخچال و اجاق گاز در نظر بگیرید. این جهت باید همواره بدون مانع بوده و راحت ترین دسترسی را داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است شما وسایل دیگری را نیز به طور مرتب در آشپزخانه بهره ببرید؛ مثل ماشین ظرفشویی، مایکروویو و غیره. این قانون را در خصوص آن ها نیز به کار گیرید و برای دستیابی به یک آشپزخانه ارگونومیک، جهت بین این وسایل را باز و بدون مانع نگه دارید.

قراردادن وسایل و نیمکت با فاصله مناسب

اگر فاصله بین وسایل آشپزخانه کم باشد، احساس کلافگی دست می دهد . فاصله استاندارد بین نیمکت آشپزخانه و فضای کار، بین 105 تا 120 سانتی متر است. این مقدار را می توان تا 140 سانتی متر افزایش داد؛ ولی بیش از آن باعث ایجاد فضای پرت و تلف شده می گردد.

در نظر دریافت جای مناسب برای ظروف

سعی کنید ظروف را در نزدیک ترین کابینت کنار ماشین ظرفشویی قرار دهید. این موضوع به شما یاری می نماید که ماشین ظرفشویی را به راحتی خالی کنید؛ حرکتتان سریع تر خواهد شد و ستون فقرات و عضلاتتان برای جابه جا کردن ظروف فشار کمتری متحمل خواهند شد. این دقیقا هدفی است که یک آشپزخانه ارگونومیک دنبال می نماید.

تنظیم ارتفاع جایگاه آشپزخانه

بر اساس استانداردهای آنالیز شده، جایگاه با ارتفاع 90 سانتی متر، باعث ایجاد درد در ستون فقرات یک فرد بلندقد می گردد. بنابراین اگر شما قد بلندی دارید، ارتفاع جایگاه را به 95 تا 100 سانتی متر برسانید و بالعکس، اگر قد کوتاهی دارید، می توانید آن را تا 85 سانتی متر کاهش دهید تا هنگام کار در آشپزخانه اذیت نشوید.

دقت در ارتفاع دستگاه های نصب شده روی دیوار

اگر تا به حال هنگام پخت وپز پیشانی تان با هود برخورد نموده است، باید متوجه شوید که فاصله بین اجاق گاز و هود، مناسب نیست. اصول طراحی آشپزخانه ارگونومیک می گوید که حداقل فاصله بین اجاق گاز و هود، باید 70 تا 75 سانتی متر باشد. از همین نظریه برای نصب کابینت های دیواری هم استفاده و از برخورد در کابینت با پیشانی خود جلوگیری کنید!

به نورپردازی آشپزخانه دقت کنید

آشپزخانه باید نور کافی داشته باشد تا هنگام کار دید مناسب داشته باشید و مجبور نشوید برای بهتر دیدن به جلو خم شوید. در صورتی که سایه هود و کابینت ها جهت نور را گرفته و دید را کم می نماید، از نورهای موضعی بهره ببرید.

فشار آب را با شیر و سینک مطابقت دهید

تصور کنید هربار که شیر آب را باز می کنید، آب به سینک برخورد نموده و به سمت شما می پاشد. این دقیقا به این معنی است که اصول ارگونومی آشپزخانه رعایت نشده است . سعی کنید فشار آب را کمتر یا سینک با عمق بیشتری نصب کنید تا این مشکل پیش نیاید.

از کفپوش مناسب بهره ببرید

یک کفپوش نرم در تماس با کف پای شما احساس بهتری ایجاد خواهد نمود. کفپوش مناسب فشار کمتری به پاهای شما هنگام ایستادن و حرکت در آشپزخانه وارد می نماید. با رعایت نکات یاد شده به منظور داشتن یک آشپزخانه ارگونومیک، فضای کارآمدی در اختیار خواهید داشت که احساس آسایش را به جای خستگی و دردهای ناشی از موقعیت نادرست بدن، برایتان فراهم می نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نوعی دیگر از دکوراسیون آشپزخانه، دکوراسیون روستیک در آشپزخانه را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 281

به "همه چیز درباره آشپزخانه ارگونومیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره آشپزخانه ارگونومیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید