واکنش بن سلمان به اعزام تیم ترور برای کشتن افسر سابق اطلاعاتی

به گزارش مجله یگانه، به گزارش خبرنگاران به نقل از رای الیوم، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از سکوت خود در قبال الجبری خارج شد و اعزام تیم ترور ویژه برای حذف فیزیکی افسر سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی در کانادا را تکذیب کرد.

واکنش بن سلمان به اعزام تیم ترور برای کشتن افسر سابق اطلاعاتی

وی بیان کرد که از هرگونه پیگرد قانونی مصون است.

مایکل کی. کلاگ، وکیل محمد بن سلمان روز دوشنبه در دادخواستی رسمی در یکی از دادگاه های منطقه ای واشنگتن ادعای سعد الجبری را رد نموده و تاکید داشت که موکلش به عنوان رهبر یک کشور از هرگونه پیگرد قانونی در آمریکا مصون است.

وی در این دادخواست 69 صفحه ای نوشت: مصونیت مقامات خارجی از پیگرد قانونی در آمریکا مطابق دکترین قانون مشترک مصونیت حاکمیت خارجی است. ولیعهد عربستان نه تنها به خاطر روابط خانوادگی اش با پادشاه بلکه به خاطر مقام و جایگاهی که دارد از هرگونه پیگرد قانونی مصون است.

اگرچه الجبری در کانادا زندگی می نماید، شکایت خود را در یکی از دادگاه های آمریکا تنظیم نموده است.

با این حال، کلاگ گفت: طرح این ادعا در یکی از دادگاه های آمریکا بی جا بوده است. حتی اگر ادعاهای الجبری را درست تلقی کنیم، او نمی تواند ادعا کند که سوء قصد به جانش در کانادا ناشی از فعالیت هایش در آمریکا بوده است.

در این شکایت تیم حقوقی ولیعهد عربستان همچنین الجبری را به سوء مدیریت یا سرقت 11 میلیارد دلار در حالی که در وزارت کشور عربستان کار می نموده، متهم کرد.

الجبری در شکایت ماه اوت خود ادعاهای سرقت از دولت عربستان را رد نموده و آنها را جعلی و ساختگی خواند.

کلاگ همچنین شکایت الجبری را غرق در درام توصیف کرد و گفت: الجبری محمد بن سلمان را با بدذات ترین شخصیت های یکی از نمایشنامه های شکسپیر به اسم ریچارد سوم مقایسه نموده است.

الجبری پیش از این مشاور محمد بن نایف، ولیعهد سابق و برکنار شده عربستان بود و به عنوان هماهنگ کننده اصلی عربستان با دستگاه های اطلاعاتی غرب فعالیت می کرد. چهار دهه فعالیت الجبری در وزارت کشور عربستان باعث شده است که وی نسبت به بسیاری از موضوعات حساس در داخل و خارج از این کشور باخبر باشد و به خوبی از اسرار آل سعود مطلع است.

علی رغم اینکه الجبری هیچ گاه علناً منتقد محمد بن سلمان نبوده است اما مشکل بن سلمان با وی به این دلیل است که الجبری پیشتر هم پیمان محمد بن نایف، رقیب اصلی بن سلمان بوده است.

سعد الجبری در سال 2017 پیش از آنکه محمد بن نایف تحت اقامت اجباری قرار بگیرد و محمد بن سلمان جانشین وی گردد، از عربستان به آلمان فرار کرد. الجبری پس از یک اقامت کوتاه در آلمان، تابستان 2017 به آمریکا رفت اما به این دلیل که در سایه ریاست جمهوری دونالد ترامپ در این کشور احساس امنیت نمی کرد، نوامبر همان سال به کانادا فرار کرد.

سعد الجبری، افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان در شکایتی مورخ شش اوت امسال میلادی بیان کرد که تیمی از ماموران مخفی سعودی موسوم به جوخه ببر در تاریخ 15 اکتبر سال 2018 میلادی کوشش کرد تا از طرف محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان وی را در تورنتو ترور کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 876

به "واکنش بن سلمان به اعزام تیم ترور برای کشتن افسر سابق اطلاعاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش بن سلمان به اعزام تیم ترور برای کشتن افسر سابق اطلاعاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید