چه طور گوش های سگ مان را تمیز کنیم؟

به گزارش مجله یگانه، تمیز کردن گوش های سگ یکی از موارد ضروری در نگهداری آن است که می تواند برای سگ و صاحب آن، هر دو، عذاب آور باشد!

چه طور گوش های سگ مان را تمیز کنیم؟

همه سگ ها احتیاج دارند که هر از گاهی گوش هاشان تمیز گردد. این عمل به خصوص برای جلوگیری از عفونت گوش لازم است.

چرا باید گوش سگ مان را تمیز کنیم؟

زمانی که می خواهیم گوش سگ را تمیز کنیم، تمرکز ما بر قسمت بیرونی گوش است و کاری به کانال های درون آن نداریم. چربی ها و آلودگی ها می توانند به راحتی در این قسمت از گوش تجمع یابند و آن را کثیف نمایند. اگر در این ناحیه از گوش التهاب رخ دهد و حساس گردد، کانال های گوش عفونی خواهد شد.

کمبود گردش هوا در گوش می تواند باعث بروز عفونت گردد. به همین علت است که سگ هایی با گوش های بزرگ و پشمالو بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند. برخی سگ ها هم غدد ترشح چربی بیشتری در گوش شان دارند و گوش آنها سریع تر آلوده خواهد شد.

مطمئنا سگ هایی که دچار عفونت گوش می شوند باکتری های بیشتری در گوش خود دارند. عفونت گوش باعث حساس و دردناک شدن گوش ها خواهد شد. عفونت ناحیه بیرونی گوش می تواند به عفونت گوش میانی و گوش داخلی هم بیانجامد و باعث کاهش شنوایی و ایجاد مشکل در حفظ تعادل گردد.

علائم عفونت گوش شامل بوی بدن گوش، تکان دادن سر بیشتر از حد معمول، قرمز شدن پوست داخل گوش، خاراندن بیش از حد گوش و ترشحات بیش از حد گوش است.

تمیز کردن مرتب و به موقع گوش سگ می تواند از ابتلای او به عفونت گوش جلوگیری کند. با استفاده از یک تمیز نماینده مناسب می توانید ترشحات و چربی موجود در گوش سگ را تمیز نموده و به خشک شدن محیط داخل آن یاری کنید. حواستان به این نکته باشد که گوش سگ ها سریع تر از گوش انسان ها ضایعات و جرم فراوری می نماید.

تدارکات مورد احتیاج برای تمیز کردن گوش سگ

قبل از اینکه آغاز به تمیز کردن گوش سگ تان کنید، وسایلی و تدارکاتی هستند که به آنها احتیاج خواهید داشت:

  • محلول شستشوی گوش سگ، در پی محلول شستشویی با کیفیت که دامپزشکان هم آن را تایید نمایند بگردید. از محلول هایی که حاوی الکل یا هیدروژن پراکسید هستند استفاده نکنید چرا که موجب ملتهب شدن گوش سگ تان می شوند.
  • اندازهی پنبه یا گاز استریل
  • گوش پاک کن
  • موچین یا قیچی (برای سگ هایی که گوش هایی پر از مو دارند)
  • یک یا دو حوله

دست به کار شوید

برترین مکان برای تمیز کردن گوش سگ تان درون یک تشت و یا بیرون از خانه است. بهتر است این کار را درست قبل از حمام کردن او انجام دهید. حواستان باشد که در هنگام تمیز کردن ممکن است سگ گوشش را تکان دهد و محلول تمیز نماینده به در و دیوار بپاشد! یک حوله را زیر پای سگ قرار دهید و یا دور او بپیچید تا او را تمیز نگه دارید.

قبل از اینکه تمیز کردن گوش سگ تان را آغاز کنید ابتدا به دقت گوش او را آنالیز کنید. در این هنگام اندازه کثیفی گوش و اندازه موهای اضافه درون گوش را آنالیز کنید. اگر سگ تان موهای زیادی درون گوشش دارد، شاید بد نباشد ابتدا موهای درون گوش را کوتاه کنید. برای این کار با استفاده از انشگتان تان موهای اضافه را بگیرید و آنها را با قیچی کوتاه کنید. برای کوتاه کردن مناسب موهای گوش با دامپزشک تان صحبت کنید تا بدون آسیب رساندن به حیوان و ایجاد درد موهای درون گوشش را بزنید.

چه طور گوش سگ مان را تمیز کنیم؟

برای آغاز لاله گوش سگ را بگیرید و چند قطره از محلول شستشو را درون آن بریزید. سپس دهانه بطری حاوی محلول را تا جایی که نوک آن را ببینید، درون گوش او ببرید (نه خیلی عمیق)، در آخر بطری را به آرامی فشار دهید تا اندازهی مایع از آن به داخل گوش ریخته گردد. مایع بیش از حدی درون گوش سگ تان نریزید.

قبل از اینکه سگ آغاز به تکان دادن سرش کند و محلول شستشو را به اطراف پخش کند، گوش سگ تان را با محلول ماساژ دهید. با ماساژ دادن کثیفی ها و جرم های موجود در گوش نرم شده و درآمدن شان راحت تر خواهد شد. بعد از اینکه گوش سگ تان را برای چند ثانیه ماساژ داید، می توانید گوش او را ول کنید و اجازه دهید سگ سرش را تکان دهد. بهتر است در این هنگام از یک حوله به عنوان محافظی برای خودتان بهره ببرید تا کثیف نشوید!

زمانی سگ از تکان دادن سرش فارغ شد، یک پنبه یا پارچه کتانی را به محلول شستشوی گوش آغشته نموده و با استفاده از آن کانال های گوش سگ تان را تمیز کنید و چربی و جرم آن را پاک کنید. در این هنگام از انگشت تان بهره ببرید تا اندکی داخل کانال گوش را هم تمیز کنید. می توانید با استفاده از گوش پاک کن جرم را از لا به لای چین و چروک های موجود در گوش سگ بیرون بکشید.

هرگز و هرگز! هرگز پنبه یا گوش پاک کن را خیلی عمیق داخل گوش نکنید، در غیر این صورت می توانید آسیب های جدی به گوش سگ تان وارد کنید.

اگر فکر می کنید گوش سگ تان هنوز کثیف است به تمیز کردن ادامه دهید اما زمانی که به نظر می آید سگ خسته شده و یا درد دارد، کار را تمام کنید.

یادتان باشد که با خوراکی و جایزه سگ تان را تشویق کنید!

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1625

به "چه طور گوش های سگ مان را تمیز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه طور گوش های سگ مان را تمیز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید