آشتیانی: دوره های بین المللی بدنسازی در ایران اصولی نیست، از فدراسیون جهانی همه چیز برمی آید!

به گزارش مجله یگانه، سرپرست سابق فدراسیون بدنسازی از برگزاری دوره ها و مسابقات بین المللی غیر اصولی و به دور از استاندارهای لازم رشته های بدنسازی در ایران انتقاد کرد و گفت: رییس فدراسیون جهانی با حضور در ایران و رسمیت دادن به این دوره ها، خودش و فدراسیون جهانی را کوچک کرد.

آشتیانی: دوره های بین المللی بدنسازی در ایران اصولی نیست، از فدراسیون جهانی همه چیز برمی آید!

محمدرضا کاظمی آشتیانی، سرپرست سابق فدراسیون بدنسازی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره برگزاری رقابت های بین المللی بدنسازی در ایران و مباحث مربوط به مبارزه با دوپینگ در رشته های بدنسازی و پرورش اندام، اظهار کرد: فدراسیون جهانی بدنسازی عضو آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) نیست. مباحث مربوط به دوپینگ اصول تعیین علمی دارد و هر مسابقه ای که تحت اسم بین المللی برگزار می گردد، نماینده ای از وادا در آنجا حضور دارد که تمام اختیارات کنترل دوپینگ را بر عهده خواهد داشت. در حقیقت این فرد فرمانده اصلی است و حتی رییس فدراسیون جهانی هم نمی تواند به او دستوری بدهد یا در کارش دخالت کند. بنده هم سال ها در رشته دو و میدانی این سمت را در مسابقات مختلف بر عهده داشتم .

نایب رییس سابق کنفدراسیون بدنسازی و پرورش اندام آسیا، اضافه نمود: یکسری از نمونه ها به صورت تصادفی و یکسری هم به صورت تارگت و تعیین انجام می گردد. در این میان تعدادی از ورزشکاران جزو تاپ فهرست هستند و چه در مسابقه شرکت نمایند یا نه، ممکن است مورد آزمایش دوپینگ قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در زمان سرپرستی وی در سال 91 فدراسیون بدنسازی به IFBB بازگشت، گفت: همان زمان رافائل سانتونخا رییس فدراسیون جهانی بدنسازی به من اعلام نمود از نظر کنترل دوپینگ به آنچه می خواستیم نتوانستیم برسیم و از من یاری خواست تا زمینه عضویت فدراسیون جهانی در وادا را مهیا کنم.

کاظمی آشتیانی اعلام کرد: من همان زمان به او اعلام نمودم فدراسیون جهانی با این شرایط نمی تواند به عضویت وادا دربیاید. تا زمانی که کمیته بین المللی المپیک و کمیته المپیک کشورها، رشته بدنسازی را به رسمیت نشناسند، وادا هم آن را به رسمیت نمی شناسد. در حقیقت معرفی از سوی آن ها خواهد بود.

سرپرست سابق فدراسیون های دو و میدانی و بدنسازی، با بیان اینکه دوپینگ در رشته ای مثل پرورش اندام انکارشدنی نیست، گفت: مگر می گردد بدن کات شده و با آن شکل و شمایل بدون دوپینگ باشد؟ به صد ورزشکار پرورش اندام اگر بگویید نام داروهای ممنوعه را بگویید مطمئن باشید نمی توانند. مثلا در زمان کات شدن بدن از داروهای ادرارآور استفاده می نمایند و به اشتباه تصورشان این است که این داروها دوپینگ نیست. هر اقدامی که فیزیولوژی بدن را تحت تاثیر قرار دهد دوپینگ محسوب می گردد. اگر فدراسیون بدنسازی مدعی گرفتن تست در مسابقات است باید مدارک آن را هم منتشر کند تا همه در جریان صحت این صحبت ها قرار بگیرند.

عضو سابق کنترل دوپینگ کنفدراسیون دو ومیدانی آسیا، اعلام کرد: اگر دوپینگ را از رشته پرورش اندام بگیرند چیزی از آن باقی نمی ماند. در بدنسازی اما موصوع فرق دارد چرا که بادی بیلدینگ نیست و قابلیت اجرا دارد. فیتنس هم بدنسازی نیست چرا که چیزی از قابلیت های قلبی و عروقی در آن نمی بینیم. این رشته فیگور گرفتن و زیبایی بدن و مدلینگ است. می گردد مدلینگ باشی اما دوپینگ نکنی، هر چند کار خیلی سختی است.

وی با اشاره به برگزاری غیراصولی دوره های بین المللی فیتنس در ایران، توضیح داد: از فدراسیون جهانی بدنسازی هر چه بگویید برمی آید. حتی می توانند مدرک 2 روزه بدهند و هر کاری که بخواهید بخاطر مباحث اقتصادی و یا مسائل دیگر انجام دهند. اینکه رییس فدراسیون جهانی بدنسازی به ایران می آید و مدارک بین المللی می دهد، خودش را کوچک می نماید و فدراسیون جهانی بدنیازی را زیر سوال می برد که به همین راحتی و بدون طی شدن مراحل استاندارد قبول می نماید مدرک بین المللی بدهد. مسابقه ای که هیچ کدام از شاخصه های بین المللی را ندارد. می گویند بین المللی. چرا این کارها را فیفا یا فدراسیون های جهانی دیگر نمی نمایند؟ مثلا فکر کنید رییس فیفا به ایران بیاید و به هر کسی که دلش خواست مدرک بین المللی بدهد، شک نکنید پدرش را در می آورند! یا رییس فدراسیون جهانی دو ومیدانی به ایران بیاید و در مسابقات باشگاهی ایران حکم بین المللی بدهد، بیچاره اش می نمایند.

سرپرست سابق فدراسیون بدنسازی، توضیح داد: وقتی رییس فدراسیون جهانی بدنسازی در چنین مسابقات یا دوره هایی حاضر می گردد به آن رسمیت می دهد و با این کار فدراسیون جهانی را کوچک می نماید. او با این کار نشان داد که چقدر فدراسیون جهانی کوچک شده که او 2 روز می آید، مسابقات بین المللی می گذارد، مدرک بین المللی می دهد و می رود.

نایب رییس سابق کنفدراسیون بدنسازی آسیا، با اشاره به شاخص های برگزاری دوره های بین المللی، گفت: افرادی که می خواهند در این دوره ها شرکت نمایند باید شرایط قانونی برای جهانی شدن را داشته باشند و به شاخص هایی از نظر علمی رسیده باشند تا بتوانند در این دوره ها شرکت نمایند.

کاظمی آشتیانی در سرانجام گفت: نکته بعد این است که دوره بین المللی باید برنامه ریزی های لازم را از مدت ها پیش داشته باشد نه اینکه فی البداهه تصمیم بگیرند و دوره بین المللی بگذارند. مثلا در فوتبال از 2 یا 3 سال قبل برنامه ریزی می نمایند و همه می دانند استانداردهای لازم برای حضور در این دوره ها چیست، چه امتحانی گرفته می گردد و همه چیز روشن و بر اساس استاندارهای تعریف شده است. اینکه فدراسیون بدنسازی دوره ای به این شکل برگزار کند و همه چیز آن فی البداهه باشد دیگر نیازی به شرح ندارد و اظهر من الشمس است. تعیین نیست مسئولان ورزش چه می نمایند و چرا هیچ نظارتی بر شرایط و اقدامات فدراسیون بدنسازی ندارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1235

به "آشتیانی: دوره های بین المللی بدنسازی در ایران اصولی نیست، از فدراسیون جهانی همه چیز برمی آید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشتیانی: دوره های بین المللی بدنسازی در ایران اصولی نیست، از فدراسیون جهانی همه چیز برمی آید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید