آیا دی سی از دنیای سینمایی مارول کپی می نماید؟

به گزارش مجله یگانه، برادران وارنر و دنیای سینمایی دی سی بارها از کارهای کوین فایگی برای خلق فیلم های خود الهام گرفته و در مواردی کپی برداری نموده اند، حتی اگر این کپی برداری ها منجر به خلق ابرقهرمان های یک شکل با دنیای مارول نشده باشد باز هم نمی توان کلیت این موضوع را انکار کرد.

آیا دی سی از دنیای سینمایی مارول کپی می نماید؟

لغو غافلگیرنماینده بت گرل موجی از شگفتی را در هالیوود به وجود آورد. این فیلم لسلی گریس که در حال گذراندن مراحل پس از فراوری بود و تقریبا 90 میلیون دلار هزینه در پی داشت، در راستای تحقق بخشیدن تغییرات گسترده مد نظر برادران وارنر، کنار گذاشته شد. واکنش هواداران و منتقدین نسبت به این اقدام کاملا منفی بود و سوالات زیادی را در رابطه با آینده جهانی سینمایی دی سی به وجود آورد.

دیوید زاسلاو، مدیر عامل شرکت برادران وارنر، پس از کنار گذاشته شدن بتگرل، در طی مصاحبه ای خاطرنشان کرد که استودیوی برادران وارنر همچنان به جهانی سینمایی دی سی متعهد است و در آینده ابرقهرمانان زیادی را به این جهانی سینمایی خواهد اضافه کرد. جالب تر اینکه زاسلاو تایید کرد که این استودیو یک برنامه 10 ساله را در پیش گرفته و جهانی مارول را به عنوان الگویی برای خود در نظر گرفته و می خواهد درست همانند همین استودیو راه پیروزیت را در پیش بگیرد. بنابراین تیم این استودیو در ده سال آینده فقط بر روی جهانی سینمایی دی سی تمرکز خواهد نمود. این تیم کاملا شبیه تیمی خواهد بود که آلن هورن و باب ایگر همراه باکوین فایگی در دیزنی راه اندازی نموده اند.

به عبارت دیگر، برادران وارنر پس از مشاهده عایدی هنگفت و نقدهای مثبتی که جهانی سینمایی مارول دریافت نموده می خواهند پا جای پای استودیوی دیزنی بگذارند زیرا گویا این سوال برای دست اندرکاران استودیو پیش آمده که چرا ابرقهرمانان آن ها همانند ابرقهرمان های مارول محبوب نیستند. علتی وجود ندارد که دی سی نتواند فیلم های کمیک پیروزی همانند مارول بسازد و استفاده از فرمول جهانی مارول کوین فایگی روش حساب شده ای برای کسب پیروزیت به نظر می رسد. با این حال، مسئله ای که وجود دارد این است که دی سی پیش تر نقشه راه مارول را قرض گرفته، منتها این کوشش ها قبلا به نتیجه چندان خوبی نرسیدند و برای برادران وارنر عایدی هنگفتی را به همراه نداشتند

جهانی دی سی پیش تر نقشه راه مارول را کپی نموده اما به پیروزیت دست نیافته است

در سال 2014، یک سال پس از فراوری فیلم مرد پولادین، برادران وارنر لیستی از 10 فیلم را که قرار بود تا خاتمه سال 2020 اکران شوند منتشر کردند. شاید بزرگ ترین اشتباهی که این استودیو داشت سرعت بیش از حد آن در فراوری فیلم های تازه بود. پس از مرد پولادین، دومین فیلم این کمپانی، بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت بود که سه ابرقهرمان دی سی یعنی سوپرمن، بتمن و زن شگفت انگیز در آن حضور داشتند و با هم تیمی را تشکیل داده بودند و همین موضوع باعث شد که فیلم لیگ عدالت: قسمت 1 در سال 2017 ساخته گردد.

حال این داستان را با جهانی سینمایی مارول مقایسه کنید که در آن قبل از تشکیل یک تیم تمام عیار، پنج فیلم کامل دیگر منتشر شد و در واقع تک تک انتقام جویان قبل از ساخته شدن یک فیلم کامل که در آن تمام این کاراکترها حضور داشته باشند به مخاطبان شناسانده شدند. (حتی هاکای هم در ثور نقش کوتاهی داشت) اما اشتباهی که دی سی مرتکب آن شده این است که فیلم مجزایی را برای کاراکترهای خود محیا نکرد تا مخاطبان بتوانند از این طریق با شخصیت این کاراکترها بیشتر آشنا شوند. همین امر باعث شد که فیلم ها نتوانند پایه های مستحکمی را برای خلق یک فرنچایز بی نظیر به وجود آورند و کوشش برای همگام شدن با جهانی مارول تنها شکست های پیاپی را برای جهانی دی سی به همراه داشته باشد.

به علاوه جهانی سینمایی دی سی قبل از لیگ عدالت محصول سال 2017 دوباره از سیاست جهانی مارول پیروی کرد. فیلم بتمن علیه سوپرمن به علت لحن تند و تیز خود نقدها زیادی را دریافت کرد و برادران وارنر سعی کردند در این فیلم از تاکتیک متعادل تری استفاده نمایند. بنابراین داستان اصلی زک اشنایدر دستخوش تغییرات زیادی شد و در نهایت جاس ویدون از انتقام جویان فیلم برداری مجدد آن را بر عهده گرفت. اما بار دیگر، پیروی از تاکتیک های مارول در نهایت تعجب نتیجه معکوسی را به همراه داشت، زیرا تماشاگران چندان از سکانس های اصلاح شده لیگ عدالت راضی نبودند و به جای آن همان نسخه ارائه شده به وسیله زک اشنایدر را طلب کردند. این شرایط بی سابقه سبب به راه افتادن آشوب ناخواسته ای در جهانی دی سی شد.

پیش تر به دست اندرکاران جهانی دی سی ثابت شده که آینده این جهان در گروی کپی جهانی مارول نیست

در سال 2018، کوین تسوجیهارا، مدیرعامل شرکت برادران وارنر اذعان کرد که تاکتیک مارول برای دی سی کارساز نخواهد بود و در مصاحبه ای بیان داشت که ما نمی توانیم کاری را که دیزنی به انجام رسانیده انجام دهیم. زیرا این تاکتیک برای ما جواب نمی دهد. یک سال بعد، تسوجیهارا به لس آنجلس تایمز گفت: جهانی دی سی آن قدرها که ما فکر می کردیم به هم پیوسته نیست و در واقع ما 5 سال در اشتباه بودیم. اواخر دهه 2010 تغییرات زیادی در جهانی سینمایی دی سی رخ داد تا به چیزی همانند جهانی مارول تبدیل گردد.

آکوامن و شزم نتوانستند آن طور که باید و شاید خوب عمل نمایند و جوخه انتحار تنها از بعضی جهات فیلم پیروزی به حساب می آمد. جوکر و بتمن هم به طور کامل از جهانی دی سی جدا شدند. بنابراین تمام فیلم های اکران شده پیروزیت آمیز نبودند. به عنوان مثال فیلم پرندگان شکاری علیرغم نقدهای مثبتی که دریافت کرد نتوانست در باکس آفیس چندان چشمگیر عمل کند و زن شگفت انگیز هم آن قدرها هواداران را مجذوب خود نکرد. در حقیقت جهانی دی سی نتوانست همانند جهانی مارول به جهانیی به هم پیوسته و یکپارچه تبدیل گردد و عملکرد بی نظیری داشته باشد. شاید به این علت که حفظ یکپارچگی آن قدرها که تصور می گردد آسان نیست.

برنامه 10 ساله دیوید زاسلاو و مقایسه نتیجه کار او با ماحصل جهانی مارول نشان می دهد که علی رقم پیروزیت های بی نظیری که مارول کسب نموده، جهانی دی سی نمی تواند آن را سر لوحه کار خود قرار دهد و همان الگو را تکرار نماید. از ده فیلمی که دی سی در سال 2014 معرفی کرد، تنها نیمی از آن ها بر طبق برنامه منتشر شدند. بنابراین اگر برادران وارنر دوباره به فکر برنامه ده ساله دیگری باشند که از همان الگوی قبلی پیروی کند، عملکردشان نگران نماینده خواهد بود زیرا این دامی است که پیش تر دی سی در آن گرفتار شده و با تکرار این اشتباه هیچ چیز تغییر نخواهد نمود.

آیا جهانی دی سی پس از جنجال های به راه افتاده در خصوص بت گرل می تواند مجددا خودش را باز یابد؟

گرچه بسیاری از کارگردانان جهانی سینمایی مارول را ترک نموده اند، هنرمندان از جلوه های ویژه کامپیوتری خسته شده اند و اشتباهات عجیب، منتقدان را عصبانی نموده، اما در کل جهانی مارول تا به امروز بسیار عالی عمل نموده و فایگی روز به روز در کار خود پیشرفت می نماید. وقتی مارول لیست فیلم های تازه خود را اعلام می نماید، هواداران می دانند که تنها بعضی تغییرات جزئی در طرح داستان اعمال خواهد شد. همان طور که در اعلامیه های فاز 5 و 6 مشاهده می گردد، چنین ارتباطی اعتماد مخاطبان به استودیو را نشان می دهد که باعث می گردد داستان فیلم از نظر مخاطبان مجذوب کننده باشد و آن ها بتوانند ارتباط لازم را با فرنچایزها برقرار نمایند. در واقع چه بخواهید چه نه معمولا مارول کارهای خود را از قبل برنامه ریزی می نماید و بر طبق آن ها پیش می رود.

از سال 2014، تا به امروز برادران وارنر تصمیم گرفتند استراتژی کپی برداری از مارول را به عدم کپی برداری از مارول تغییر دهند اما هم اکنون دوباره به کپی برداری از مارول روی آورده اند. بسیاری از پروژه هایی که قرار بود ساخته شوند به علت این استراتژی کنار گذاشته شدند، پروژه هایی همانند لیگ عدالت: قسمت دوم، خدایان تازه، سایبورگ، نایت وینگ. اما با این حال به جای اینکه این جهانی سینمایی به ثبات لازم دست پیدا کند، لغو فیلم بت گرل نشان می دهد که دست اندرکاران این کمپانی در تصمیم گیری های خود، آشفته تر از همواره هستند. زیرا اگر کارهای این استودیو بر اساس تاکتیک های از پیش معین شده بود قطعا دست اندرکاران آن پیش از شروع مرحل فراوری، متوجه می شدند که این فیلم جواب نمی دهد و ساخت آن را پیش از ضرر اقتصادی هنگفتی که به این جهانی سینمایی وارد کرد متوقف می کردند.

هواداران مارول قطعا از دنباله آینده انتقام جویان تحت عنوان انتقام جویان: جنگهای مخفی محصول سال 2025 هیجان زده خواهند شد زیرا می دانند که این فیلم نتیجه چند جهانی را در خود جای داده و به سوالاتشان در رابطه با این موضوع پاسخ خواهد داد. اما پس از ناکامی بت گرل، هر عنوانی که برادران وارنر در آینده اعلام نمایند، زیر ذره بین مخاطبان خواهد بود. زیرا جهانی سینمایی دی سی در سال 2014 یک بار با تغییر دیدگاه بلندمدت خود مخاطبان را ناامید کرد و هم اکنون دوباره به علت لغو فیلمی که بسیاری با اشتیاق منتظر آن بودند، ممکن است کاری نموده باشد که دیگر هیچ مخاطبی به تماشای فیلم هایش ننشیند. در کل دست اندرکاران دی سی باید بدانند که تکرار یک اشتباه هرگز چیزی را تغییر نخواهد داد و آن ها با کپی کردن دوباره روش های جهانی مارول پیروز نخواهند شد.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1629

به "آیا دی سی از دنیای سینمایی مارول کپی می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دی سی از دنیای سینمایی مارول کپی می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید