افزایش احتیاج به کلسیم در دوران بارداری

به گزارش مجله یگانه، یکی از مهم ترین عناصر لازم و ضروری برای یک خانم باردار و جنین، کلسیم است. کلسیم به سلامت استخوان ها و دندان های شما یاری می نماید و بعلاوه جنین، برای ساخت استخوان ها و دندان های محکم به آن نیازمند است.

افزایش احتیاج به کلسیم در دوران بارداری

افزایش احتیاج به کلسیم در دوران بارداری

نویسنده: دکتر اعظم السادات موسوی*

یکی از مهم ترین عناصر لازم و ضروری برای یک خانم باردار و جنین، کلسیم است. کلسیم به سلامت استخوان ها و دندان های شما یاری می نماید و بعلاوه جنین، برای ساخت استخوان ها و دندان های محکم به آن احتیاجمند است.

مقدار احتیاج به کلسیم در دوران بارداری افزایش می یابد و روزانه به حدود 1200 میلی گرم می رسد. وجود کلسیم کافی در رژیم غذایی، می تواند مانع بروز فشارخون بالا گردد. به علاوه بدن شما در اواخر دوران بارداری، کلسیم ذخیره می نماید تا در صورت شیردهی، از آن ذخیره بهره ببرید. خانم های باردار باید به مقدار کلسیم موجود در مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنند توجه کنند و مقدار آن را به صورت تقریبی مقدار گیری کنند تا حدود 1200 میلی گرم روزانه را دریافت کنند. به همین دلیل به برچسب روی مواد غذایی دقت نمایید و غذاهایی مانند لبنیات که مقدار قابل توجهی کلسیم دارد را در رژیم غذایی روزانه خود بیشتر بهره ببرید.

مکمل های دوران بارداری که امروزه به وفور در داروخانه ها یافت می گردد هم حاوی مقدار مشخصی کلسیم است که حتما باید با تجویز پزشک متخصص و با مشاوره قبل از مصرف انتخاب گردد. اگر پزشک تصمیم بگیرد که خانم باردار به مصرف مکمل های کلسیم احتیاج دارد، کربنات کلسیم ترکیب شده با مهمیم که به جذب بهتر کلسیم یاری می نماید، یک انتخاب خوب است.

خانم های باردار باید از مکمل های به دست آمده از استخوان حیوانات و صدف ها خودداری کنند، زیرا ممکن است حاوی سرب باشد. نکته دیگر آنکه بدن انسان در هر وعده غذایی نمی تواند بیش از 500 میلی گرم کلسیم جذب کند. به همین دلیل خانم های باردار باید سعی کنند که مقدار احتیاج خود به کلسیم را در چند وعده غذایی و در طول روز تقسیم کنند تا بدن آنها بتواند بیشترین مقدار کلسیم را جذب نماید. بعضی از مواد غذایی مثل چای قهوه، پروتئین، نمک و نان های بدون خمیر مایه سبب کاهش جذب کلسیم در بدن می گردد. از همین رو باید توجه داشته باشید که قبل و بعد از مصرف مواد حاوی کلسیم تا حدود یک ساعت از مصرف این مواد خودداری کنید.

پی نوشت ها :

* متخصص زنان و زایمان

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1310

به "افزایش احتیاج به کلسیم در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش احتیاج به کلسیم در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید