افسار بازار مسکن کشیده می گردد؟

به گزارش مجله یگانه، طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در راستای حذف یا کاهش دلالی در حوزه های طلا، سکه، ارز، خودرو و مسکن در دستور کار قرار گرفته هم اکنون در کمیسیون مالی مجلس نهایی شده است.

افسار بازار مسکن کشیده می گردد؟

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش ایسنا، طرح مالیات بر عایدی سرمایه با هدف ساماندهی و حذف سوداگری در بازار های غیرمولد همچون طلا، سکه، ارز، خودرو و مسکن، اولین بار در سال 1397 از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مطرح شد. در ادامه دولت گفت در این خصوص لایحه ارایه می دهد.

وزیر راه و شهرسازی روز 30 مهرماه گفت که برای قانون مالیات بر عایدی سرمایه بیش از 20 جلسه کار کارشناسی در کمیسون مالی دولت اجرا شده و هفته گذشته به صحن دولت رفته است. وزارت اقتصاد مسئولیت پیگیری این قانون را بر عهده دارد.

همزمان نمایندگان مجلس یازدهم این طرح را در دستور کار قرار داده اند و بنا به گفته پورابراهیمی، رییس کمیسیون مالی مجلس، پس از کارشناسی های بسیار در کمیسیون نهایی شده است.

کارشناسان معتقدند اگر دو قانون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی عملیاتی گردد، بازار مسکن تا حد بسیار زیادی از حالت سرمایه ای به حالت مصرفی خارج می گردد که می تواند به کنترل قیمت ها بینجامد. البته مالیات خانه های خالی به تصویب مجلس رسیده که شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفت. مجددا ایرادات رفع و به شورا ارسال شده که هنوز شورای نگهبان پاسخ نداده است.

با اجرای مالیات از عایدی سرمایه، اگر یک فرد خانه ای را خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی به عنوان مالیات پرداخت گردد.

کشور های دنیا برای کنترل تقاضای سوداگرانه در بازار املاک از ابزار مالیات بر عایدی سرمایه استفاده می نمایند و این پایه مالیاتی در 180 کشور دنیا اجرا می گردد. آمریکا، بریتانیا، کانادا، برزیل، چین، فرانسه، روسیه، اسپانیا، ژاپن، ایتالیا، ترکیه، بوتسوانا، قطر، لیبی و ... از جمله کشور های توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته ای هستند که این مالیات را مورد استفاده قرار می دهند. در انگلستان یکی از دلایل اصلی استفاده از مالیات بر عایدی سرمایه، رشد سریع ارزش ملک پس از جنگ دنیای دوم بود. در آن مقطع سوداگران املاک، خانه ها را احتکار می کردند تا از عایدی سرمایه استفاده نمایند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که همیشه بر لزوم تغییر ماهیت بازار مسکن از سرمایه ای به مصرفی تاکید دارد به تازگی گفته است: در بخش مسکن باید این اهتمام وجود داشته باشد که سرمایه از بخش فراوری و عرضه مسکن به این بهانه خارج نگردد و قانون مالیات بر عایدی سرمایه باید این هنر را داشته باشد تا آن بخشی را که می خواهد از مسکن به عنوان سرمایه استفاده کند از صحنه خارج کند.

منبع: فرارو
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 863

به "افسار بازار مسکن کشیده می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسار بازار مسکن کشیده می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید