این ماهی عجیب با پوستش می بیند!، عکس

به گزارش مجله یگانه، ایسنا نوشت: یک ماهی شگفت انگیز که قابلیت تغییر رنگ دارد، می تواند به وسیله پوستش ببیند!

این ماهی عجیب با پوستش می بیند!، عکس

یک مطالعه نو در ایالات متحده نشان می دهد که شکل عجیبی از بینایی در گرازماهی (hogfish) وجود دارد که می تواند بوسیله آن رنگ خود را تشخیص دهد.

لوری شوایکرت(Lori Schweikert)، زیست شناس در دانشگاه کارولینای شمالی، می گوید: به نظر می رسد که آنها شاهد تغییر رنگ خود هستند. اگر آینه نداشته باشید و نتوانید گردن خود را خم کنید، چگونه می فهمید که لباس مناسب پوشیده اید یا خیر؟

برای ما انسان ها انتخاب رنگ مربوط به مد می گردد. اما برای گراز ماهی که از هر زاویه ای در معرض تهدید دائمی شکار شدن قرار گرفته است، هماهنگ کردن رنگ بدن با پس زمینه محیط به معنای واقعی فرق بین مرگ و زندگی را معین می نماید.

این نوع ماهی در حدود سه سالگی از ماده به نر تبدیل می گردد و گروهی از ماده های جوان را برای جفت گیری و محافظت، به دور خود جمع می نماید. شوایکرت شرح می دهد که استعدادهای ماهی در تغییر رنگ پوست در اینجا نیز می تواند مفید واقع گردد و جفت ها را جلب کند و رقبا را تهدید کند.

برای انجام این کار، گراز ماهی مانند سایر حیوانات از اختاپوس گرفته تا آفتاب پرست که تغییر رنگ می دهند از سلول های پر از رنگدانه به نام کروماتوفورها استفاده می نماید. ترکیبات مختلف رنگدانه های قرمز، زرد یا سیاه به ایجاد سایه های رنگی مختلف یاری می نماید.

تحقیقات روی ماهی دیگری به نام تیلاپیای نیل(Oreochromis niloticus)، نشان داد که مولکول های حساس به نور به نام اپسین می توانند بر رنگ سلول های رنگدانه ای تاثیر بگذارند. بنابراین شویکرت و تیمش نمونه های پوست گراز ماهی را با استفاده از روش برچسب گذاری پروتئین و تصویربرداری میکروسکوپی الکترونی عبوری آنالیز کردند.

آنها مولکول های اپسین را در سلول هایی که مستقیما در زیر سلول های رنگدانه ای ماهی قرار داشتند، ردیابی کردند. سلول های تولیدنماینده اپسین که به تازگی کشف شده اند، بیشترین حساسیت را نسبت به طول موج های آبی کوتاه دارند که می توانند از سلول های رنگدانه ای عبور نمایند. علاوه بر این، سطوح نور مقدار اپسین آزاد شده را تغییر می دهد.

سپس اپسین ها احتمالا به نوبه خود سطح رنگدانه را در سلول های رنگدانه ای تنظیم می نمایند و همانطور که در تیلاپیای نیل مشاهده می گردد هر سلول، سلول دیگری را در پاسخ به نشانه های محیطی تنظیم می نماید. اینکه چگونه اپسین ها بر روی سلول های رنگدانه ای تاثیر می گذارند هنوز معین نیست.

سونکه جانسن(Sönke Johnsen)، زیست شناس دریایی دانشگاه دوک شرح می دهد: حیوانات می توانند از درون از پوست خود عکس بگیرند. به نوعی آنها می توانند به حیوان بگویند که پوستش چگونه است، زیرا واقعا نمی تواند خم گردد تا نگاه کند.

داشتن بینایی پوستی مستقل احتمالا به پردازش بسیار کمتری نسبت به تکیه بر چشم ها برای مورد مشابه احتیاج دارد، زیرا تنها به عنوان یک مکانیسم تشخیص نور عمل می نماید به جای اینکه تصاویر واقعی و پیچیده مغز را تشکیل دهد که پس از آن احتیاج به ارزیابی داشته باشد.

جانسن می گوید: بازخورد حسی یکی از ترفندهایی است که فناوری هنوز در کوشش برای کشف آن است. این مطالعه تشریح خوبی از یک سیستم بازخورد حسی نو است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 شهریور 1402 بروزرسانی: 1 شهریور 1402 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1792

به "این ماهی عجیب با پوستش می بیند!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این ماهی عجیب با پوستش می بیند!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید