بازیگران بزرگ برای بحران جدید بازار نفت چه در آستین دارند؟

به گزارش مجله یگانه، در حالی که عربستان سعودی خواهان موافقت تولیدکنندگان با کاهش سریع عرضه نفت در واکنش به افت تقاضا پس از شیوع ویروس کرونا است، روسیه از پاسخ مثبت به این تقاضا طفره می رود و آمریکایی ها بدون دغدغه به نظاره نشسته اند.

بازیگران بزرگ برای بحران جدید بازار نفت چه در آستین دارند؟

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، منابع مطلع نزدیک به سران عربستان سعودی می گویند ریاض در کوشش برای مجاب کردن فراوریکنندگان اوپک و متحدانشان درباره ضرورت اقدام سریع تر است. بهای نفت هفته جاری به دلیل تداوم نگرانی بازار نسبت به فلج شدن تقاضا برای نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا به پایین ترین حد در 13 ماه اخیر سقوط کرد و نفت برنت به حدود 53 دلار در هر بشکه رسید. طبق یادداشت شرکت FGE، ویروس کرونا تا این لحظه تقاضای چین برای نفت را 3.2 میلیون بشکه در روز کاهش داده است و انتظار می رود تقاضای کلی برای نفت در فوریه 2.5 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

تقریبا همه اعضای اوپک شامل ایران و ونزوئلا که اغلب با عربستان سعودی در زمینه سیاستهای عرضه اختلاف نظر دارند، از پیشنهاد کاهش فراوری حمایت نموده اند اما روسیه هنوز موضع خود را بیان ننموده و باعث عصبانیت بعضی از فراوریکنندگان شده است.

منابع مطلع به رویترز گفتند: ریاض انتظار دارد تقاضا برای نفت در مقایسه با اپیدمی سارس در سال 2003-2002 آسیب بیشتری ببیند زیرا چین اکنون نقش بزرگتری در اقتصاد جهانی ایفا می نماید.

قیمت نفت سال جاری بیش از 11 دلار در هر بشکه کاهش یافته و به 54 دلار رسیده و باعث نگرانی فراوریکنندگان نسبت به پیامدهای شیوع ویروس کرونا شده که جان بیش از هزار نفر را در چین گرفته است.

به گفته یکی از این منابع مطلع، ریاض می خواهد کاهش فراوری به سرعت انجام گیرد تا کفی برای قیمتهای نفت ایجاد کند. سعودی ها خواستار حفظ قیمتهای نفت در 60 دلار یا بالاتر از آن هستند.

عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است در گذشته کاهش یا افزایش فراوری نفت اوپک برای حفظ قیمت در سطح مورد نظر را هماهنگ نموده است اما آنها همواره به حد کافی به موقع عمل ننموده اند.

اوپک بابت این که در سال 2008 نتوانست مانع از افزایش قیمتهای نفت گردد و در نتیجه نفت برنت به دلیل نگرانی از کمبود عرضه تا مرز 147 دلار صعود کرد مورد انتقاد نهاده شد. این گروه همچنین در واکنش به بحران اقتصادی جهانی که باعث افت شدید تقاضا و ریزش قیمت نفت به حدود 30 دلار در هر بشکه شد، به کندی عمل کرد. با احیای اقتصاد جهانی از بحران، تقاضای جهانی برای نفت دوباره افزایش یافت اما اوپک برای بالا بردن فراوریش به کندی عمل کرد و باعث صعود دوباره قیمت نفت شد. اما این بار اوپک پلاس ممکن است در انتظار برای حمایت روسیه و سایر فراوریکنندگان از کاهش فراوری پیشنهادی، وقت باارزش برای متوقف کردن ریزش قیمت نفت را از دست داشته باشد.

کمیته فنی مشترک فراوریکنندگان اوپک و غیراوپک که به این گروه متشکل از 23 کشور فراوریکننده نفت مشاوره می دهد، هفته گذشته پس از سه روز مذاکرات فشرده در دبیرخانه اوپک در وین پیشنهاد کرد علاوه بر کاهش فراوری 1.7 میلیون بشکه که فعلا اجرا می گردد، فراوری نفت 600 هزار بشکه دیگر از آوریل کاهش داده گردد و این فرایند تا ژوئن ادامه پیدا کند.

وزارت نفت ونزوئلا در یک اقدام کم سابقه، با صدور بیانیه ای از این کاهش فراوری حمایت کرد و وزیر نفت ایران هم هفته گذشته خاطرنشان کرد این کشور در صورت موافقت همه اعضای اوپک از کاهش بیشتر فراوری حمایت می نماید.

توافق فعلی اوپک پلاس برای کاهش فراوری 1.7 میلیون بشکه در روز تا انتها مارس اجرا می گردد و عربستان سعودی فراوریش را داوطلبانه 400 هزار بشکه در روز بیشتر کاهش داده که به معنای کاهش فراوری 2.1 میلیون بشکه در روز توسط اوپک پلاس است.

منابع مطلع گفته اند کمیته فنی اوپک پلاس تمدید پیمان فعلی تا انتها سال 2020 را پیشنهاد نموده است.

تاریخ نشست رسمی وزیران اوپک پلاس همچنان برای روزهای پنجم و ششم مارس در وین برنامه ریزی شده و منتظر چراغ سبز روسیه برای جلو انداختن برگزاری این نشست و اجرایی کردن کاهش فراوری جدید بدون وقفه بیشتر است. هر گونه تغییری در سیاست فراوری مستلزم موافقت همه اعضای گروه اوپک پلاس است که از اوپک، روسیه و سایر فراوریکنندگان غیراوپک تشکیل شده است. پرویز شهبازوف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان که متحد نزدیک روسیه است، یکشنبه هفته جاری اظهار کرد که نشست زودهنگام اوپک پلاس احتمالا روی نخواهد داد.

روسیه: همچنان در حال آنالیز پیشنهاد کمیته فنی هستیم

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرد که این کشور همچنان سرگرم آنالیز پیشنهاد هفته گذشته کمیته فنی اوپک پلاس در واکنش به ویروس کرونا است.

در این بین، کرملین خاطرنشان کرد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با ایگور سچین، مدیر نفتی قدرتمند این کشور ملاقات نموده است.

ایگور سچین که مدیرعامل شرکت روس نفت -بزرگترین فراوریکننده نفت روسیه - است، علنا از پیمان کاهش فراوری اوپک پلاس انتقاد نموده و اعلام نموده که این پیمان یاری نموده است آمریکا نفوذ خود در بازار جهانی نفت را تقویت کند.

طبق بیانیه منتشره در وب سایت کرملین، سچین به پوتین گفته است پیمان فعلی اوپک پلاس فراوری هیدروکربن روس نفت را محدود نموده و در نتیجه فراوری این شرکت در سال 2019 ثابت مانده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیش از ملاقات پوتین و سچین، در برابر این پرسش که آیا این دو نفر درباره پیشنهاد اخیر اوپک پلاس مذاکره خواهند کرد، گفت روس نفت بزرگترین شرکت نفتی روسیه است و ما نمیتوانیم مذاکره آنها در این باره را منتفی بدانیم.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از منابع مطلع خبر داده است که نواک روز چهارشنبه با فراوریکنندگان بزرگ نفت روسیه درباره توافق اوپک پلاس ملاقات خواهد نمود.

آمریکا: نگران کاهش جدید فراوری اوپک پلاس نیستیم

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا اظهار نموده که کشورش نگران چشم انداز کاهش بیشتر فراوری از سوی اوپک و متحدانش نیست. وی در حاشیه کنفرانس دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد در وین به خبرنگاران گفت: ما نگران تصمیمی که اوپک ممکن است بگیرد و این که تصمیم مذکور برای این گروه خوب خواهد بود نیستیم و اقدامی که انجام می دهند را تحسین می کنیم.

وزیر انرژی آمریکا گفت: فراوریکنندگان اوپک ملاقات نموده و تصمیمی خواهند گرفت که مناسب آنهاست اما تصور می کنم توانایی آنها برای تاثیرگذار روی قیمتهای نفت نسبت به چهار یا پنج دهه پیش کاملا فرق نموده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی خود از میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری را به دلیل تاثیر شیوع اپیدمی ویروس کرونا که مصرف نفت در چین را فلج نموده است، 310 هزار بشکه در روز کاهش داد و اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2020 به میزان 1.03 میلیون بشکه در روز رشد نموده و به 101.74 میلیون بشکه در روز برسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 242

به "بازیگران بزرگ برای بحران جدید بازار نفت چه در آستین دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیگران بزرگ برای بحران جدید بازار نفت چه در آستین دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید