10 نفتکش ایران در راه کارائیب

به گزارش مجله یگانه، ایران در چند ماه گذشته- مشخصا از ماه می- با ناوگانی از تانکر های نفتی که شامل سه تا پنج نفتکش می شد چند مرتبه پیروز به صادرات سوخت به متحد خود در آمریکای لاتین شد. این بار، اما تعداد نفتکش ها به ادعای بلومبرگ و به نقل از افراد آگاه به حدود 10 فروند رسیده است که اکنون در جهت خود برای رسیدن به ونزوئلا هستند. این به معنای ارسال عظیم ترین ناوگان صادرات سوخت به کشوری است که همانند ایران تحت شدید ترین تحریم های ایالات متحده واقع شده است.

10 نفتکش ایران در راه کارائیب

آمریکا برای تضعیف و نهایتا خلع نیکولاس مادورو، رئیس جمهور این کشور و جایگزین کردن رهبر اپوزیسیون ونزوئلا یعنی خوان گوایدو دست به تحریم گسترده این کشور زده است. این اتفاق پس از این رخ می دهد که در اواخر مهرماه عظیم ترین فروش صادراتی بنزین در تاریخ بورس انرژی رقم خورد که از نظر ارزش معاملات نیز بهترین روز تاریخ بازار سرمایه به شمار می رفت. با توجه به فاصله حدود یک ماه و نیمه از آن موقع، معین نیست این محموله مربوط به همان یا بخشی از آن فروش صادراتی بنزین در بورس باشد.

تکیه سوخت کاراکاس به تهران

به گفته منابع آشنا به روابط ایران و ونزوئلا، تهران در حال فرستادن عظیم ترین ناوگان سوخت خود تا به امروز به متحد دیرین خود در آمریکای لاتین است. بر اساس گزارش بلومبرگ، این اتفاق با وجود تحریم های آمریکا علیه هر دو کشور و با هدف کاهش مسائل کمبود بنزین در ونزوئلا انجام می گردد. منابعی که خواستند نامشان فاش نگردد به این رسانه گفته اند حدود 10 تانکر ایرانی در راه ونزوئلا هستند. این منابع ادعا نموده اند بعضی از این نفتکش ها پس از تخلیه سوخت، به صادرات نفت ونزوئلا یاری خواهند کرد.

دولت نیکولاس مادورو پس از آنکه حتی روسیه و چین از به چالش کشیدن ممنوعیت تجارت ایالات متحده با ونزوئلا جلوگیری کردند، در حال افزایش اتکای خود به ایران به عنوان آخرین متحد است. بحران سوخت این کشور به دنبال دهه ها سوءمدیریت، فساد و کمبود سرمایه گذاری در شرکت دولتی PDVSA از زمان رئیس جمهور فقید ونزوئلا، هوگو چاوز، به وجود آمده است.

این کشور که زمانی عظیم ترین تامین نماینده نفت خام آمریکا بود و یکی از ارزان ترین بنزین های دنیا را در بازار داخلی عرضه می کرد، حالا به سختی می تواند بنزین فراوری کند. محموله قبلی ایران در اوایل اکتبر با سه نفتکش به این کشور رسید که در حال اتمام است و خطر تعمیق کمبود سوخت ونزوئلا را تهدید می نماید. مردم این کشور ساعت ها برای دریافت سوخت در پمپ بنزین ها صف می ایستند.

ناوگان فعلی تقریبا دو برابر تعداد تانکر هایی است که در ماه می ناظران را به تعجب واداشت. نماینده ویژه آمریکا برای ایران و ونزوئلا در سپتامبر در این مورد گفت: ما در حال مشاهده کار هایی هستیم که ایران انجام می دهد و اطمینان حاصل می کنیم که سایر شرکت های باربری، بیمه ها، صاحبان کشتی ها و کاپیتان های کشتی متوجه شوند که باید از این تجارت دور باشند.

براساس ادعای بلومبرگ، اطلاعات ردیابی کشتی نشان می دهد بعضی از کشتی هایی که در امسال میلادی سوخت به ونزوئلا حمل نموده اند شامل فارست، فورچون و فاکسون به نظر در حال بازگشت به ونزوئلا هستند و سیگنال ماهواره ای خود را دست کم 9 روز قبل خاموش نموده اند. اطلاعات دیگر این منبع همچنین نشان دهنده عبور یک نفتکش ایرانی به نام ظریف از تنگه هرمز بوده است.

خاموش کردن ترانسپوندر ها روشی است که معمولا توسط کشتی ها برای جلوگیری از شناسایی شدن مورد استفاده قرار می گیرد. در موارد دیگرِ یاری های ایران به ونزوئلا، نام کشتی ها رنگ آمیزی و تغییر داده شده تا شماره ثبت کشتی مخفی گردد.

به گفته بلومبرگ، وزارت نفت ایران و مسوولان PDVSA فعلا نظری در این مورد نداده اند.

فراوری در شش پالایشگاه ونزوئلا به طور پیوسته کاهش یافته و نشت و وقوع حوادث در آن ها بسیار اتفاق افتاده است. دولت این کشور فشار زیادی بر تجهیزات اخیرا تعمیر شده برای حفظ سطح فراوری و تامین احتیاج داخل گذاشته است. علاوه بر این، تحریم ها واردات قطعات و به کار دریافت پیمانکاران را سخت تر نموده است. در همین حال، دولت مادورو با کمبود نقدینگی روبه رو است. گفته می گردد ایران و ونزوئلا در خصوص چگونگی یاری به انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه کاردون مذاکره نموده اند. این در حالی است که در سال 2018 شرکت های چینی پس از آنالیز تاسیسات این پالایشگاه از این پروژه دست کشیدند.

صادرات نفت ونزوئلا

ونزوئلا علاوه بر واردات بنزین، احتیاج به صادرات حجم کافی از نفت خام دارد تا فضای خالی برای ذخیره ایجاد و از توقف فراوری میادین نفتی جلوگیری گردد؛ امری که با وجود تحریم ها علیه دولت مادورو دشوارتر شده است.

با این حال در روز های گذشته بلومبرگ از سه برابر شدن صادرات ونزوئلا با وجود تشدید تحریم های آمریکا علیه شرکت هایی که با دولت این کشور آمریکای جنوبی همکاری می نمایند، اطلاع داد. به گزارش ایسنا آمار نفتکش ها و گزارش های کشتیرانی که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، نشان می دهد صادرات نفت ونزوئلا در نوامبر به بیش از نیم میلیون بشکه در روز صعود نموده است و تقریبا تمامی این نفت به مقصد چین صادر شده است. فراوری نفت این کشور تا 25 نوامبر به 484 هزار بشکه در روز رسید که 48 درصد کاهش سالانه داشت، اما در عین حال این حقیقت را آشکار می نماید که ونزوئلا با وجود تحریم ها و فلج شدن فعالیت های فراوریی، همچنان نفت بیشتری نسبت به اکوادور فراوری می نماید.

آمریکا دوشنبه هفته گذشته با متهم کردن شرکت ملی واردات و صادرات الکترونیک چین به حمایت از کوشش های نیکولاس مادورو برای تضعیف دموکراسی، تحریم هایی را علیه این شرکت وضع کرد. با این حال قطع روابط نفتی میان چین و ونزوئلا دشوارتر از آنچه تصور می رفت، بوده است، زیرا کشتی ها فرستنده های خود را خاموش می نمایند و با تغییر نام و هویت شان، از شناسایی شدن می گریزند.

در حالی که مشتریان قدیمی ونزوئلا نظیر شرکت رپسول اسپانیا و ریلاینس اینداستریز هند در نتیجه تحریم ها، خرید نفت این کشور را متوقف نموده اند، شرکت های نه چندان شناخته شده ظاهر شده و به خرید نفت ونزوئلا پرداخته اند. شرکت ژیجیانگ نینگدا کمیکال، آرژیل اینترنشنال و سیروستراتی تکنولوژی در میان هشت شرکتی هستند که نفت ونزوئلا را به آسیا حمل می نمایند. در نتیجه ذخایر نفت ونزوئلا در ماه گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در حالی که اسناد شرکت PDVSA نشان می دهد که کشتی هایی مانند ویلاند، پاسیفیک کیپ و ویژن در حال بارگیری در بندر خوزه هستند، اما این کشتی ها قابل استفاده نیستند. طبق اطلاعات گردآوری شده توسط بلومبرگ، این کشتی ها ماه ها پیش از این تاریخ های بارگیری در ونزوئلا، به کشتی سازی فرستاده شده اند و این به معنای آن است که نام یا شماره شناسایی منحصر آن ها توسط کشتی های دیگری استفاده می گردد.

با این حال، اویل پرایس با استناد به اطلاعات شرکت PDVSA و همین طور شرکت ردیابی کشتی رفینیتیو ایکون گفت صادرات نفت این کشور از 370 هزار بشکه در روز طی ماه اکتبر به 690 هزار بشکه روزانه در ماه نوامبر رسیده که تقریبا دوبرابر رشد را نشان می دهد.

در هفته قبل خبرگزاری رویترز از قول دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند نوشت دولت این کشور میخواهد با روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، دوباره واردات نفت از ایران و ونزوئلا را از سر گیرد. پرادهان گفت: به عنوان یک خریدار نفت، ما دوست داریم که فروشندگان بیشتری در بازار وجود داشته باشند. ما باید منابع بیشتری برای خرید نفت داشته باشیم.

وی با بیان این خواسته از فراورینمایندگان که رویکرد مسوولانه تری را در قبال قیمت گذاری نفت در پیش گیرند، مطرح نمود: دوران انحصار در بازار نفت به سر آمده و فراورینمایندگان نفت باید خواسته واردنمایندگان را نیز مدنظر قرار دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 899

به "10 نفتکش ایران در راه کارائیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نفتکش ایران در راه کارائیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید