با تورم فعلی، شاید با نرخ 10 هزار تومان هم برای بنزین کم باشد، روزی 1.5 لیتر به هر خودرو بدهند؛ سهمیه آزاد هم حذف گردد

به گزارش مجله یگانه، مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: یکی از راه ها اینکه مثلا روزی 1.5 لیتر به هر خودرو بنزین داده گردد و سهمیه آزاد را هم حذف نمایند.

با تورم فعلی، شاید با نرخ 10 هزار تومان هم برای بنزین کم باشد، روزی 1.5 لیتر به هر خودرو بدهند؛ سهمیه آزاد هم حذف گردد

به گزارش ایلنا، حسین آقایان درباره افزایش مصرف بنزین و راهکار عبور از آن گفت: یکی از دلایل رشد مصرف این بوده که قیمت پایین است. وقتی به موقع قیمت بنزین را بالا نبردند، باید به تبعات آن می اندیشیدند. اکنون هم اگر اجرایی گردد روی تورم اثر می گذارد و قیمت دیگر کالا ها را بالا می برد، اگر هم کاری نکنیم مصرف به صورت لجام گسیخته افزایش می یابد.

وی پیشنهاد کرد: یکی از راهکار ها اینکه باید از سهمیه کارت های سوخت شخصی کم، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود نمایند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل گردد.

مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه ما اکنون تبدیل به واردنماینده می شویم، اضافه کرد: تردد اتومبیل های فرسوده هم مزید بر دلیل شده و مصرف را به شکل سرسام آوری افزایش می دهد. همه این ها دست به دست هم داده که حل ماجرا را سخت کند.

وی گفت: اگر قیمت بنزین در حد 5 هزار تومان باشد شاید در حد اینکه عایدی های دولت را تاحدی بیشتر کند، تاثیرگذار است، اما واقعیت اینکه قیمت بنزین با وضع تورمی که وجود دارد شاید با نرخ 10 هزار تومان هم کم باشد.

آقایان بیان داشت: باید برای دارندگان خودرو های اوراقی مشوق ها و امتیازاتی در نظر بگیرند، مثلا وام کم بهره اختصاص دهند تا این خودرو ها از رده خارج شوند، البته دارندگان این خودرو ها با قیمت بسیار بالای کنونی خودرو انگیزه ای برای تعویض آن ندارند.

وی اعلام کرد: یکی از راه ها اینکه مثلا روزی 1.5 لیتر به هر خودرو بنزین داده گردد و سهمیه آزاد را هم حذف نمایند، به این ترتیب مصرف به اندازه قابل ملاحظه ای کم می گردد، ولی اگر بخواهیم در کنار آن سهمیه آزاد را حتی با نرخ بالاتر همچنان توزیع کنیم راه به جایی نمی بریم، جز اینکه تورم را زیاد می نماید.

به گفته مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های آن نفتی؛ به حدی موضوعات مربوط به بنزین در هم پیچیده شده و تبدیل به کلاف سردرگم شده که امروز شاهد مشکلاتی هستیم که یافتن راهکار را سخت نموده است.

وی درباره تغییر کیفیت بنزین با روند صعودی مصرف بنزین نیز گفت: وقتی کفگیر به ته دیگ می خورد تمام هم و غم این است که در جایگاه ها صف ایجاد نگردد. اگر بخواهیم بنزین باکیفیت فراوری کنیم، اندازه آن کاهش می یابد، مسئله پیچیده شده و اگر درست تصمیم گیری نگردد اوضاع وخیم خواهد شد یا باید بنزین آزاد را حذف و سهمیه ای را محدود نمایند که البته این رویه هم تبعات خود را دارد یا شاهد افت کیفیت بنزین باشیم، در هر حال باید بین بد و بدتر انتخاب درست تری داشته باشیم.

آقایان بیان داشت: در گذشته ما بنزین سوپر را وارد می کردیم و با نفتای سبک مخلوط می کردیم و مسئله ای هم نبود، ولی اگر بخواهیم بنزین باکیفیت عرضه گردد ناگزیر از واردات هستیم.

منبع: فرارو
انتشار: 3 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1402 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1743

به "با تورم فعلی، شاید با نرخ 10 هزار تومان هم برای بنزین کم باشد، روزی 1.5 لیتر به هر خودرو بدهند؛ سهمیه آزاد هم حذف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تورم فعلی، شاید با نرخ 10 هزار تومان هم برای بنزین کم باشد، روزی 1.5 لیتر به هر خودرو بدهند؛ سهمیه آزاد هم حذف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید