برترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

به گزارش مجله یگانه، عشق آباد، مرکز دیدنی کشور ترکمنستان اقلیمی بیابانی دارد. برای اطلاع از برترین زمان سفر به عشق آباد در این مقاله اطلاعات آب و هوایی این شهر را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

برترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

عشق آباد، مرکز کشور ترکمنستان در بخش جنوب غربی کشور، در آبادی در بیابان قره قوم و نزدیک به مرز ایران، واقع شده است. این شهر حدود 800 هزار نفر جمعیت دارد. ویژگی اصلی شهر، تعداد زیاد ساختمان های سفید مرمری است؛ به همین علت به عشق آباد، لقب شهر سفید را می دهند.

عشق آباد دارای یک فرودگاه بین المللی است. برای گردش در شهر می توانید از اتوبوس و واگن برقی بهره ببرید. دیدنی های عشق آباد هر بیننده ای را به سمت خود جذب می نمایند.

گردشگران کنجکاو می توانند به مکان های بی شماری چون مسجد آزادی (مسجد ارطغرل قاضی) که بر طبق معماری سنتی عثمانی ساخته شده است؛ مسجد ایرانی عشق آباد با ظاهری بسیار مدرن؛ موزه هنرهای زیبای ترکمن و موزه فرش ترکمنی؛ بنای تاریخی طاق بی طرفی (Neutrality Arch) با 250 متر ارتفاع؛ بنای قانون اساسی ترکمنستان (Monument to the Constitution)؛ چشمه عشق آباد (Ashgabat Fountain)؛ کاخ آغوزخان با گنبدهای طلایی؛ بنای یادبود استقلال و دکل رادیویی ترکمنستان (Turkmenistan Tower)، بروند.

عشق آباد بعلاوه دارای پارک ها و میادین بسیاری چون باغ گیاه شناسی پارک استقلال یا میدان پوشکین (Pushkin Square) با مجسمه نیم تنه شاعر مشهور روسی و دنیای افسانه های ترکمن است.

در نزدیکی مرکز می توانید به بازدید از خرابه های نسا (Nisa)، یکی از شهرهای مهم اشکانیان یا شهر باستانی ماری (Mery)، مرکز استان مرو بپردازید. از سوغاتی های مجذوب کننده عشق آباد می توان به گلیم های دستباف، پارچه های پشمی، کلاه های چرم گوسفند، روسری و ابریشم اشاره نمود.

برترین زمان سفر به عشق آباد بر اساس آب و هوا

برترین زمان سفر به عشق آباد بر اساس آب و هوا، فصل بهار و اوایل پاییز از دوم آوریل تا 27 می (13 فروردین تا 6 خرداد) و دهم سپتامبر تا 28 اکتبر (19 شهریور تا 6 آبان) است.

دمای میانگین در عشق آباد در زمان های مختلف سال به صورت ناباورانه ای بسیار متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا به غیر از تابستان های گرم و زمستان های سرد در بیشتر سال، دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال کم است. عشق آباد در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه 41 از 100 را دارا است.

اگر در پی سفر در گرم ترین ماه های سال هستید، در ماه ژوئیه، اوت و ژوئن به این شهر بروید. گرم ترین زمان سال در میانه ماه ژوئیه (اواخر تیر) با دمای میانگین 39.7 درجه سانتی گراد و حداقل دمای 25.1 درجه سانتی گراد در شب ها است.

برترین زمان سفر به عشق آباد بر اساس دمایی که حس می کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در اندازه رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می نمایند. در حقیقت می توان گفت که دمایی که ما حس می کنیم به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

برترین زمان سفر به عشق آباد بر اساس بارش باران یا برف

اگر در پی سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از 25.4 میلی متر در ماه گفته می گردد) یعنی ژوئیه، اوت و سپتامبر به عشق آباد بروید. کمترین احتمال بارش باران در اوایل ماه ژوئن (اواسط تیر) است.

چه زمانی می توانید با بارش برف در عشق آباد روبه رو شوید؟

گزارش ها هواشناسی نشان می دهند که احتمال بارش برف در ماه دسامبر، اواخر ژانویه و اوایل فوریه بسیار بالا است. برترین زمان اسکی در عشق آباد، اواخر فوریه (اواسط اسفند) است.

برترین زمان سفر به عشق آباد بر اساس رطوبت و وزش باد

عشق آباد دارای ماه هایی با رطوبت بسیار و ماه هایی بسیار خشک است. کم رطوبت ترین ماه سال با رطوبت نسبی 16.2 درصد، ماه اوت و مرطوب ترین ماه سال با رطوبت نسبی 66.9 درصد، فوریه است.

وزش باد در عشق آباد، معمولا آرام است. پربادترین ماه های سال، ژوئن و سپس ژوئیه و می هستند. باد ماه ژوئن با سرعت 13.3 کیلومتر بر ساعت، یک باد ملایم به شمار می آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در عشق آباد در میانه ماه می، 28.7 کیلومتر بر ساعت است که یک باد میانه به شمار می آید.

برترین زمان سفر به عشق آباد بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ ترین ماه های گردشگری عشق آباد، آوریل و سپس ژوئیه و فوریه هستند. قیمت هتل ها و بلیط های هواپیما در این ماه ها در حداکثر اندازه خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می توانید کمی هزینه های خود را کاهش دهید.

خلوت ترین ماه گردشگری عشق آباد، سپتامبر است؛ زمانی که با مقرون به صرفه ترین قیمت هتل ها روبه رو می شوید.

برترین زمان سفر به عشق آباد بر اساس فصول

فصل بهار: ماه های مارس تا می (10 اسفند تا 10 خرداد)

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی گرم می گردد. دمای میانگین در این فصل در محدوده 13.6 تا 34.9 درجه سانتی گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک تر می شویم، هوا گرم تر می گردد. بارش باران با میانه 2 تا 4 روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در عشق آباد است، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل ها و پروازها روبه رو شوید.

فصل تابستان: ماه های ژوئن تا اوت (11 خرداد تا 9 شهریور)

ماه های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی بسیار گرم هستند. این ماه ها با صفر تا یک روز بارش موثر در ماه، کمترین اندازه بارش را تجربه می نمایند.

ماه های ژوئن تا اوت، فصل خلوت گرشگری عشق آباد هستند، بنابراین قیمت هتل ها و بلیط های هواپیما کاهش می یابد.

فصل پاییز: ماه های سپتامبر تا نوامبر (10 شهریور تا 9 آذر)

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده 13 تا 34.4 درجه سانتی گراد است که با توجه به اندازه رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا خواهد نمود. حدودا در هر ماه به صورت میانگین صفر تا 3 روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز از فصول خلوت گردشگری عشق آباد است.

فصل زمستان: ماه های دسامبر تا فوریه (10 آذر تا 9 اسفند)

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین 7.5 تا 13.6 درجه سانتی گراد در عشق آباد بسیار سرد است. به صورت میانگین 1 تا 4 روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، دومین زمان شلوغ گردشگری عشق آباد است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می نماید.

برترین زمان سفر به عشق آباد بر اساس فستیوال ها و رویدادها

ترکمنستان، کشوری واقع در تقاطع شرق و غرب است. بیشتر شهرهای اصلی که امروز در این کشور وجود دارند روزگاری مراکز تجاری جاده باستانی ابریشم بوده اند؛ مسیری که ثروت های شرق را به سمت بازارهای پرسود غرب سرازیر می کرد.

این تنوع فرهنگی را می توان در فستیوال های امروز کشور مشاهده کرد، رویدادهایی چون عید فطر، یک جشن مسلمانان که حدود نود درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. ترکمنی ها مردمانی مغرور هستند و نشانه آن را می توان در تعطیلات این کشور از جمله روز استقلال و روز یادبود دید.

فستیوال ها و رویدادهای فصل بهار

روز زنان

با توجه به روز جهانی زن که در تاریخ 8 مارس (17 اسفند) برگزار می گردد، در ترکمنستان این روز مانند روز ولنتاین است. در این تاریخ زنان در خانه استراحت می نمایند و مردان کارهای خانه را انجام می دهند. مردان در این روز، هدایایی چون گل عطر و شکلات به زنان خود می دهند.

نوروز

نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن شروع سال نوی ایرانی و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران ایران باستان است. نوروز در بعضی دیگر از کشورها مانند تاجیکستان، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است.

روز احیا، اتحاد و مخدوم قلی فراغی (Magtymguly Pyragy)

روز احیا، اتحاد و مخدوم قلی فراغی، یک فستیوال بهاری است که در تاریخ 19 و 20 می (29 و 30 اردیبهشت) هر سال در بزرگداشت این قهرمان ملی، برگزار می گردد. مخدوم قلی فراغی، رهبر معنوی ترکمن و شاعر فلسفی در قرن هجدهم بود. از آنجا که وی تمام عمر خود را صرف اتحاد مردم ترکمنستان، میراثی که تا به امروز زنده مانده، کرد، در این کشور بسیار مورد احترام است.

فستیوال ها و رویدادهای فصل تابستان

روز ملون (Melon Day)

روز ملون، یکی از تعطیلات نو ملی ترکمنستان در سال 1994 به وسیله صفر مراد نیازف (رئیس جمهوری پیشین) تاسیس شد. این جشن هر سال در دومین یکشنبه ماه اوت، برگزار می گردد و تمرکز آن بر میوه ترکیبی ویژه ای به نام خربزه تخم قند (muskmelon) است؛ محصولی مهم برای این سرزمین. از جمله فعالیت های این رویداد می توان به غرفه های نمایش این میوه و محصولات مرتبط، اجراهای پایکوبی و موسیقی اشاره نمود.

فستیوال ها و رویدادهای فصل پاییز

روز استقلال

روز استقلال، یکی از مهم ترین تعطیلات ملی در طول دو روز در 27 و 28 اکتبر (5 و 6 آبان) هر سال برگزار می گردد. در طول این رویداد فرصت خوبی برای اکتشاف بیشتر در فرهنگ ترکمنی برای بازدیدنمایندگان فراهم می گردد. داستان های سنتی فولکلور در این روز نقل و نمایش های اسب سواری نیز برگزار می شوند. غذاهای سنتی ترکمنی نیز در این رویداد برای همه در دسترس هستند.

روز یادبود زلزله عشق آباد

روز یادبود زلزله عشق آباد در تاریخ 6 اکتبر (14 مهر) هر سال در این شهر برگزار می گردد. زلزله عشق آباد که در سال 1948 رخ داد، منجر به مرگ 20 هزار نفر شد. در این روز مردم در ساختمان های شهر به یاد آن ها، گل می گذارند و دولت یک وعده غذای نذری در مسجد روح ترکمن باشی (Gypjak mosque) می دهد.

فستیوال ها و رویدادهای فصل زمستان

روز یادبود

از سال 1990، روز یابود که یک تعطیلی ملی است در تاریخ 12 ژانویه (22 دی) هر سال، برای گرامیداشت سربازانی که جان خود را برای دفاع از کشور از دست داده اند، برگزار می گردد. در حقیقت، اشاره ویژه این رویداد به سربازانی است که در سال 1881 در جریان حمله روسیه به دژ گوگ تپه، جان باختند.

ترکمنستان؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه های مختلف سال و بعلاوه به تفکیک هفته های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا برترین زمان سفر را به صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

ماه دما (سانتی گراد) اندازه بارش (سانتی متر)
ژانویه7.22.3
فوریه9.42.8
مارس15.63.8
آوریل23.94.3
می302.8
ژوئن35.60.5
ژوئیه37.80.3
اوت36.10
سپتامبر31.10.5
اکتبر22.81.5
نوامبر16.11.5
دسامبر9.42

کشور ترکمنستان با اقلیم خشک بیابانی، یکی از گرم ترین کشورهای آسیای میانه است. در ماه ژوئیه و اوت، دما در مرکز به 50 درجه سانتی گراد می رسد. در ماه دسامبر، سرمای شدید و برف به کشور هجوم می آورد.

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه6.7 سانتی گراد- 2.2 سانتی متر6.1 سانتی گراد- 2.2 سانتی متر5.6 سانتی گراد- 2.1 سانتی متر5 سانتی گراد- 2 سانتی متر
فوریه8.9 سانتی گراد- 2.7 سانتی متر8.3 سانتی گراد- 2.6 سانتی متر7.8 سانتی گراد- 2.4 سانتی متر7.2 سانتی گراد- 2.3 سانتی متر
مارس14.1 سانتی گراد- 3.6 سانتی متر12.5 سانتی گراد- 3.3 سانتی متر11 سانتی گراد- 3.1 سانتی متر9.4 سانتی گراد- 2.8 سانتی متر
آوریل21.8 سانتی گراد- 4.2 سانتی متر19.8 سانتی گراد- 4.1 سانتی متر17.7 سانتی گراد- 3.9 سانتی متر15.6 سانتی گراد- 3.8 سانتی متر
می28.5 سانتی گراد- 2.4 سانتی متر27 سانتی گراد- 2.1 سانتی متر25.4 سانتی گراد- 1.7 سانتی متر23.9 سانتی گراد- 1.3 سانتی متر
ژوئن34.2 سانتی گراد- 0.1 سانتی متر32.8 سانتی گراد- 0.7 سانتی متر31.4 سانتی گراد- 1.2 سانتی متر30 سانتی گراد- 1.8 سانتی متر
ژوئیه37.3 سانتی گراد- 0.3 سانتی متر36.7 سانتی گراد- 0.2 سانتی متر36.2 سانتی گراد- 0.2 سانتی متر35.6 سانتی گراد- 0.1 سانتی متر
اوت35.7 سانتی گراد- 0.1 سانتی متر35.3 سانتی گراد- 0.2 سانتی متر34.8 سانتی گراد- 0.2 سانتی متر34.4 سانتی گراد- 0.3 سانتی متر
سپتامبر29.9 سانتی گراد- 0.4 سانتی متر28.6 سانتی گراد- 0.3 سانتی متر27.4 سانتی گراد- 0.1 سانتی متر26.1 سانتی گراد- 0 سانتی متر
اکتبر20.7 سانتی گراد- 1.3 سانتی متر18.7 سانتی گراد- 1 سانتی متر16.6 سانتی گراد- 0.8 سانتی متر14.5 سانتی گراد- 0.5 سانتی متر
نوامبر14.4 سانتی گراد- 1.5 سانتی متر12.8 سانتی گراد- 1.5 سانتی متر11.1 سانتی گراد- 1.5 سانتی متر9.4 سانتی گراد- 1.5 سانتی متر
دسامبر7.7 سانتی گراد- 1.9 سانتی متر6.1 سانتی گراد- 1.8 سانتی متر4.4 سانتی گراد- 1.6 سانتی متر2.7 سانتی گراد- 1.5 سانتی متر

برای بازدید از ترکمستان، دو زمان سفر پیشنهاد می گردد؛ بین ماه های آوریل تا ژوئن (12 فروردین تا 10 تیر)، زمانی که خورشید در آسمان حاضر و هوا دلپذیر است و بین ماه های سپتامبر تا نوامبر (10 شهریور تا 9 آذر)، زمانی که موج گرما تمام می گردد اما هنوز سرمای یخبندان از راه نرسیده است.

چه زمانی به عشق آباد برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه198-2410
فوریه1918-2814
مارس6164-3013
آوریل13250399
می1931124010
ژوئن243714445
ژوئیه263918462
اوت253818452
سپتامبر193211423
اکتبر12240397
نوامبر6144-2812
دسامبر1913-2910

هزینه روزانه توریستی در عشق آباد

هزینه یک روز اقامت در عشق آباد حدودا 258 دلار است. هزینه های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

1. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می گردد و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

2. شام در رستوران سه ستاره

3. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

این هزینه ها بسته به اینکه در ماه های داغ سال یا کمتر توریستی به عشق آباد سفر می کنید، تغییر می نماید. تخمین هزینه بالا در ماه های داغ در عشق آباد اجرا شده است تا برای برنامه ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن بهره ببرید.

منبع: کجارو / championtraveler.com / besttimetogo.com / thebesttimetovisit.com
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1542

به "برترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید