مشخص تکلیف طرح تفصیلی توس تا انتها شورای ششم

به گزارش مجله یگانه، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارشات بدست رسیده، مشخص تکلیف طرح تفصیلی توس تا سرانجام شورای ششم صورت می گیرد.

مشخص تکلیف طرح تفصیلی توس تا انتها شورای ششم

مجید طهوریان عسگری، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد در مورد آخرین شرایط طرح تفصیلی توس اظهار کرد: ما برای اینکه در مورد طرح تفصیلی توس زودتر به مردم پاسخ دهیم، آن را به 2 بخش شمالی و جنوبی رود کشف تقسیم کردیم. بخش جنوبی از ابتدای بلوار شاهنامه تا شاهنامه 68 شامل محلات اکبرآباد، مهدی آباد، حاجی آباد، کلاته برفی و چهار برج و بخش شمالی شامل محله فردوسی، توس سفلی، توس علیا و اسلامی است.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی بخش جنوبی کشف در سال 1402 مشخص تکلیف و اسناد آن برای شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال می گردد، مطرح نمود: در حال حاضر مشاور به فصل پنجم مطالعات رسیده و مطالعات خود را چند بار در شورا ارائه نموده، اعضای شورا نیز نکاتی را منتقل کردند تا مشاور ضمن تکمیل مطالعات خود، نکاتی که مدنظر شورا است را لحاظ کند و طرح کامل گردد.

طهوریان عسگری اضافه کرد: کارفرمای طرح تفصیلی بخش جنوبی کشف مجموعه شهرداری است که امیدواریم در زمان مشخص شده خود طرح تفصیلی را با مشاور جمع بندی کند تا ما در سال 1402 طرح تفصیلی بخش جنوبی را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال و ابلاغ آن را دریافت کنیم و همکاران ما در شهرداری به همشهریان ساکن آن منطقه پاسخگویی نمایند.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: به این علت که بخش شمالی رود کشف منطقه میراثی است و باید نظرات مجموعه میراث به عنوان یک منطقه تاریخی لحاظ گردد، قرار شد کارفرمای بخش شمالی منطقه، اداره کل راه و شهرسازی باشد؛ البته شهرداری نیز یاری خواهد نمود. قرار بود ماه گذشته قرارداد مشاور در بخش شمالی منعقد گردد. پیش بینی ما این است از زمان قرارداد در بخش شمالی، مطالعات یک تا یک و نیم سال زمان ببرد و امیدواریم پاسخگویی در حوزه شهرسازی طرح تفصیلی توس در هر 2 بخش تا قبل از سرانجام دوره ششم انجام گردد.

وی با اشاره به اینکه حدود 260 میلیارد تومان اعتبار برای بخش توس در سال 1402 در نظر گرفته شده، توضیح داد: سال جاری بالغ بر 80 هزار متر مربع آسفالت در منطقه انجام خواهد شد. پروژه پل غیر همسطح سه راه شاهنامه، کلنگ زنی مجموعه ورزشی شهدای چهار برج، پیاده روسازی و جمع آوری آبهای سطحی از دیگر پروژه های این منطقه است. 30 میلیارد تومان در حوزه جدول و پیاده روسازی و 35 میلیارد تومان نیز برای تملک زمین جهت ساخت بوستانی در منطقه توس هزینه خواهد شد. بعلاوه مجموعه پردیس فردوسی 40 هکتار فضای سبز تازه را به محدوده توس اضافه خواهد نمود.

طهوریان عسگری اعلام کرد: شهرداری باید برای ارائه خدمات زمین داشته باشد اما به این علت که توس به تازگی وارد محدوده شهری شده، ما زمین نداریم و مشکل این منطقه نیز این است که زمین ها قولنامه ای بوده و زمین شش دانگ کم است.

وی توضیح داد: در سال 1401 در زمینه تملک زمین پیروز نبودیم، بنابراین شورا مصوباتی داشت تا شهرداری بتواند راحت تر تملک را انجام دهد. امیدواریم در سال 1402 تملک زمین به قدر احتیاج و متناسب با بودجه انجام گردد تا بتوانیم پروژه ها را اجرا کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد در مورد احیای دروازه تاریخی توس گفت: متولی این کار سازمان میراث فرهنگی است که باید اعتبارات ملی و استانی اخذ کند. با وجود اینکه شورا مسئولیتی در این زمینه ندارد اما بارها با مجموعه وزارت میراث فرهنگی و استاندار مکاتبه کردیم و حتی این موضوع را در سفر نوروزی سال گذشته رئیس جمهور جز خواسته های خود قرار دادیم.

وی ادامه داد: سال جاری در بودجه 1402 مبلغ 20 میلیارد تومان برای مشارکت در احیای دروازه توس در نظر گرفتیم. همه این اقدامات به این وابسته است که مجموعه میراث فرهنگی قدم هایی بردارد تا شهرداری نیز حمایت کند و کار مشترک و خوبی انجام گردد. اگر میراث فرهنگی گامی برندارد، اقدامات مدیریت شهری نتیجه مثبتی نخواهد داشت. احیای دروازه تاریخی توس در واقع بازسازی و احیای تمدن است.

طهوریان عسگری با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه توس اعلام نمود: تا زمانی که برای منطقه توس طرح تفصیلی نداشته باشیم، نمیتوان به درستی روند ساخت و سازهای غیرمجاز را کنترل کرد. در ادامه بعلاوه تمام دستگاه های سطح استان باید دست به دست هم دهند تا طرح های تفصیلی بخش شمالی و جنوبی کشف مشخص تکلیف گردد و این مسائل به حداقل ممکن برسد.

منبع: همگردی
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1402 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1747

به "مشخص تکلیف طرح تفصیلی توس تا انتها شورای ششم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخص تکلیف طرح تفصیلی توس تا انتها شورای ششم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید