پیشنهادات ستاد مناسب سازی برای خدمات رسانی بهتر گردشگری به معلولان

به گزارش مجله یگانه، خبرگزاری مهر و ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پیشنهادات ستاد مناسب سازی برای خدمات رسانی بهتر گردشگری به معلولان مطرح شد.

پیشنهادات ستاد مناسب سازی برای خدمات رسانی بهتر گردشگری به معلولان

بیست و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور و پنجمین نشست میز گردشگری دسترس پذیر در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور اعضای ستاد و میزبانی علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری این وزارتخانه، مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور، احمد قادری رئیس سازمان بهزیستی و نمایندگان تشکل های مردم نهاد معلولان برگزار گردید.

در این جلسه و همزمان با هفته گردشگری تفاهم همکاری مشترک میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان بهزیستی کشور امضا و تبادل شد.

در این برنامه رضایی، رئیس ستاد مناسب سازی کشور گفت: بیش از 3.5 سال از آئین نامه مربوط به حمایت از معلولان گذشته و طبعاً باید همه معابر مناسب سازی می شدند اما این اتفاق نیفتاده است. در ماده 7 این آئین نامه بحث خدمات الکترونیک مطرح شد. در مدت شش ماه باید دستگاه ها کار خود را در این حوزه انجام می دادند. تنها 10 دستگاه به ما پاسخ دادند. از بیش از 90 دستگاه هنوز جوابی نگرفته ایم.

وی گفت: بحث ماده 13 نیز وزارتخانه ها را به رعایت ضوابط مکلف نموده است. اینها نشان می دهد که ما در حوزه قوانین کمبود نداریم اما میتوان اعتبارات لازم را کسب کرد.

رضایی به مسئولین حاضر در این نشست پیشنهاداتی داد و گفت: برطرف نواقص مناسب سازی ساختمانهای اداری تابعه یکی از پیشنهادهای ما است. ساختمانهای اداری میراث فرهنگی شرایط خوبی ندارند. ما توقع داریم حداقل سال جاری و سال آینده این ساختمانها برای حضور افراد دارای معلولیت آماده سازی گردد.

رئیس ستاد مناسب سازی ادامه داد: در امتیاز بندی که ما انجام داده ایم بسیاری از این ساختمان ها صفر امتیاز گرفته اند. پیگیری مناسب سازی همه مراکز تحت نظارت بویژه مجتمع های رفاهی تأمین و تعبیه وسایل تجهیزات دسترس پذیری در اماکن تاریخی مانند رمپ متحرک و بالابر، ابلاغ ضوابط مناسب سازی، نصب تابلوهای اطلاع رسانی، دسترس پذیری همه درگاه های ارائه خدمات الکترونیکی برای همه افراد نابینا و کم بینا، مجهز کردن سیستم گویا، وجود مترجم ناشنوایان در مکان های پربازدید از جمله پیشنهادات ما است.

وی اضافه نمود: درخواست می کنیم اداره های میراث فرهنگی در ابنیه تاریخی مستقر نباشند یا در طبقه همکف قرار گیرند. بعلاوه در منطقه ها گردشگری یک فضای اختصاصی ویژه افراد دارای معلولیت مناسب سازی گردد.

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری، وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هم در این جلسه گفت: جلسات ستاد مناسب سازی امیدبخش است، ما مصمم هستیم همه ظرفیتها را برای خدمت به مردم کشور بکار ببریم.

وی پیرامون پیشنهادات ستاد مناسب سازی برای خدمات رسانی بهتر گردشگری به معلولان اضافه نمود: یاری به دسترس پذیرتر کردن زیرساختهای کشور یاری به همت مردم کشور است تا از استعدادهای معلولان در همه حوزه استفاده نمایند، زیرا معتقدیم معلولیت نباید مانع بروز سایر استعدادها و ظرفیتهای آنها گردد.

شالبافیان اعلام کرد: در دو سال گذشته کوشش کردیم کار گردشگری به خود معلولان واگذار گردد در همین چارچوب میز گردشگری دسترس پذیر به خود معلولان واگذار شده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: باید از هر فرصتی برای عملیاتی کردن نظرات معمولان استفاده کنیم اما لازم است انسجام بین تصمیمات صورت بگیرد، در جاهایی باید مطالبه گر باشیم اما در جاهایی هم باید خودمان اقدام کنیم، همه درخواستها و نظرات باید تدوین گردد، آمادگی داریم ایفای نقش کنیم. تجارب و مشاهدات معلولان از کاستی ها نباید ناگفته بماند.

وی گفت: رتبه بندی تاسیسات گردشگری در دستور کار است و چک لیستهای نظارتی وجود دارد که به صورت دوره ای مجموعه ها ارزیابی می شوند.

شالبافیان گفت: تجهیزات مورد احتیاج را که در سایر کشورها وجود دارد و در سفرها تجربه می کنید به ما اعلام کنید تا اگر وارداتی هستند روند معافیتهای آنها را پیگیری کنیم. برای موفقیت این ستاد احتیاج به همدلی و همکاری بیشتر داریم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهارداشت: در قانون بودجه 1402 بندی مصوب شده که لازم است به استانداران ابلاغ گردد، از پنج درصد بودجه در اختیار استانها با اولویت گردشگری به ویژه گردشگری دسترس پذیر هزینه گردد.

محمد اسماعیل شیخ قرایی، دبیر میز گردشگری دسترس پذیر نیز گفت: کار خوبی بوده که مسئولیت این میز را به گروه های تخصصی فعال حوزه معلولیت واگذار نموده است و حمایت می گردد، کارگاه های آموزشی مرتب برگزار می گردد. رئوس و سرفصل های آموزشی تدوین شده راهنماهای گردشگری ویژه افراد معلول را شناسایی کردیم.

وی اضافه نمود: تقاضای ما این است قانونی تدوین گردد که تاسیسات گردشگری مانند هتلها تخفیفات ویژه برای افراد دارای معلولیت در نظر بگیرند.

حیدر بنایی، نماینده تشکلهای غیردولتی جانبازان و ایثارگران نیز گفت: همانطور که ورزش برای جانبازان واجب است سفر و گردشگری برای جانبازان دارای معلولیت نیز واجب است، ساختمان های اداری شهری و تاسیسات گردشگری بین راهی و درون شهری دسترس پذیر شوند.

هادی میرزایی، مدیر کل موزه ها هم گفت: دسترس پذیری موزه ها و بناهای تاریخی را بنا به اولویت و شرایط موجود در دستور کار داریم، این تغییرات در بناهای باستانی کشور کمی سخت است اما در کاخ موزه ها و موزه های ملی انجام دادیم و درباره موزه های نو الاحداث دستورات و ضوابط لازم ابلاغ شده است.

افشار، نماینده تشکل های مردم نهاد معلولان نیز اضافه نمود: گردشگری منجر به توانمندسازی معلولان می گردد، اما مجتمع خدمات رفاهی مناسب سازی شده در بعضی از محورهای مواصلاتی وجود ندارد. از همدان تا مشهد متاسفانه هیچ مجتمع خدمات مناسب سازی شده برای معلولان وجود ندارد.

ناهید کلوشانی، مدیر عامل بنیاد خیریه معلولان ایرانیان نیز گفت: تقریبا در هیچ جای ایران برای سفر انفرادی معلولان جایی وجود ندارد، در یزد کارهای خوبی شده است در کیش خیلی محدود دسترس پذیری انحام شده است، سازمانهای دولتی در اولویت بهزیستی اصلاح معماری ساختمان خود را شروع کنید.

امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز در این جلسه گفت: تفاهم جامعی به زودی میان شهرداری تهران و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی امضا خواهد شد، شهرداری بالاترین تخفیف ها را در سایر خدمات خود برای جانبازان و معلولان در نظر گرفته است.

شهبازی، مشاور دانش بنیان انجمن معلولان پارس گفت: جامعه معلولان در دهه آینده دو برابر می گردد، لذا اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی لازم است. معرفی خدمات در این سایت می تواند یاری کند. سایت موزه ها می توانند امکان بازدید مجازی را فراهم نمایند.

اشتری، مدیر عامل شبکه ملی تشکل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی نیز اضافه نمود: معلولان ناشنوا بسیار مظلوم هستند لازم است در همه موزه ها بارکدهای معرفی با قابلیت خواندن با تلفن همراه قرار بدهند، کاخ موزه گلستان فیلم آموزشی درست نموده بود، دستمزد مترجمان زبان اشاره خیلی پایین است، در بیمارستان اگر مترجم نباشد اتفاقات ناگواری روی می دهد.

حسینی، معاون آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی کشور نیز گفت: مدتهاست دنیا از دسترس پذیری عبور نموده و دوره فراگیرسازی شروع شده است. گردشگری ریشه در فرهنگ کهن ما دارد اما صنعت گردشگری نوپا است، اگر رویکرد به فراگیرسازی معطوف گردد زیرساختهای گردشکری برای افراد دارای معلولیت فراهم خواهد شد.

وی به گردشگری کودک اشاره نمود و گفت: 105 هزار دانش آموز استثنایی داریم، در برنامه هفتم توسعه الزام شده دانش آموزان در طول سال 2 اردو بروند البته اراده برای سفر مهم است و بچه ها در سفر خانوادگی مهمترین محرک هستند، اگر تسهیلات برای بچه ها دارای معلولیت در نظر گرفته گردد رونق گردشگری در این بخش ایجاد خواهد شد.

احمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: در کشور آبادی های پنهان وجود دارد، استعدادها و نهادهایی وجود دارد که میتواند به توسعه مناسب سازی یاری کند. البته باید این روند و فرآیند مردمی سازی گردد.

وی گفت: مناسب سازی به تاب آوری خانواده هم مرتبط است، دولت ها باید یاری نمایند امیدوارم همه نهادها طوری گام بردارند که در بودجه نویسی 1403 اعداد و ارقام خوبی برای مناسب سازی برسند ظرفیت سازی در منظر عمومی نهادها صورت گیرد تا گروه معلولان جامعه دارای کرامت و شانیت بیشتر شوند.

قادری توضیح داد: هفته دنیای معلولان نزدیک است. یک پیش رویداد را برنامه ریزی کنیم تا توجه همه ارکان جامعه جلب گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 9 مهر 1402 بروزرسانی: 9 مهر 1402 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1803

به "پیشنهادات ستاد مناسب سازی برای خدمات رسانی بهتر گردشگری به معلولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهادات ستاد مناسب سازی برای خدمات رسانی بهتر گردشگری به معلولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید