فراوری 3 نانو دارو 6 میلیون دلار صرفه جویی ارزی کرد

به گزارش مجله یگانه، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی چند سال اخیر ایران در فراوری دارو به پیشرفت های قابل ملاحظه ای رسیده است تا جایی که بر طبق گفته های مسئولین، ایران صندلی اول را در بین کشورهای منطقه کسب نموده است.

فراوری 3 نانو دارو 6 میلیون دلار صرفه جویی ارزی کرد

یک شرکت دانش بنیان که پیشتر یک داروی ضد سرطان را در سال 1391 فراوری و به بازار عرضه نموده بود اینک در انتظار تاییدیه های لازم برای فراوری و عرضه 2 محصول دیگر است.

این شرکت دانش بنیان در سال 1391 و برای اولین بار در خاورمیانه داروی ضد سرطان نانولیپوزومی دوکسوروبیسین هیدروکلراید تزریقی 20mg/10ml را فراوری و به بازار عرضه نموده بود.

مهناز قمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان درباره فراوریات این شرکت گفت: در حال حاضر 3 محصول با نام های سینا دوکسوزوم، سینا کورکومین و سینا آمفولیش بعد از اخذ تاییدیه های لازم به فراوری انبوه رسیده است و 2 محصول جدید با نام های سینا نومین و سینا لیو در انتظار اخذ تاییدیه و مجوزهای لازم برای فراوری و عرضه است که امیدواریم تا چند ماه آینده این فرایند اجرا گردد.

این فعال فناور گفت: سینا دوکسوزوم یک داروی ضد تومور است که در درمان سرطان سینه متاستاز دهنده به ویژه در بیمارانی که در معرض یا دارای مسائل قلبی هستند و همچنین درمان سرطان تخمدان پیشرفته استفاده می گردد. این دارو همراه با بورتزومیب (Bortezomib) در درمان مولتیپل میلوما در بیمارانی که حداقل یک درمان اولیه دریافت نموده اند، استفاده می گردد.

وی اضافه نمود: این دارو همچنین در درمان کاپوسی سارکوما در بیماران مبتلا به AIDS به کار می رود. این فرآورده حاوی دارویی ست که قادر است سلول های سرطانی را به طور انتخابی از بین ببرد.

قمی بیان نمود: دوکسوروبیسین هیدروکلراید موجود در این فرآورده توسط پوشش های کروی کوچک لیپوزومی احاطه شده است که یاری می نماید این دارو به وسیله جریان خون بیشتر به سمت بافت سرطانی نسبت به بافت های سالم بدن راهنمایی گردد، این موضوع می تواند باعث کاهش عوارض جانبی این دارو نسبت به دوکسوروبیسن استاندارد گردد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اکسیر نانو سینا درباره میزان اشتغال زایی که با فراوریات این شرکت صورت گرفته است گفت: با فراوریات این شرکت برای 35 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

این فعال فناور افزود: این محصولات به 3 کشور چین، سوریه و قزاقستان صادر شده است و توانسته حدود یک میلیون دلار ارزآوری داشته باشد.

وی اضافه نمود: پیش از این داروی مشابه سینا دوکسوزوم به کشور وارد می شد که اخیرا از ورود این محصول به کشور جلوگیری شده است.

وی به صرفه جویی صورت گرفته با فراوری این دارو اشاره نمود و گفت: میزان مصرف سالیانه این دارو در کشور حدود 12 هزار (ویال) شیشه است که هر شیشه این دارو به قیمت 500 دلار به کشور وارد می شد که با فراوری داخل آن حدود 6 میلیون دلار در سال صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 127

به "فراوری 3 نانو دارو 6 میلیون دلار صرفه جویی ارزی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 3 نانو دارو 6 میلیون دلار صرفه جویی ارزی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید