جشنواره فیلم کودک در ایستگاه پایانی

به گزارش مجله یگانه، خبرنگاران/اصفهان آیین اختتامیۀ سی وسومین جشنوارۀ بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان، شامگاه دوم آبان ماه در برنامۀ استودیو هشت، به میزبانی باغ کتاب تهران برگزار و به صورت زنده از رادیو نمایش، تلویزیون تعاملی تیوا و صفحات مجازی جشنواره در اصفهان و تهران برای مخاطبان پخش شد.

جشنواره فیلم کودک در ایستگاه پایانی

علیرضا تابش، دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان در این آیین گفت: به عنوان دبیر جشنواره در برابر شما ایستاده ام تا مراتب تشکرم را از همراهی همۀ همکاران، در راستا برگزاری نخستین جشنواره سینمایی آنلاین تاریخ ایران اعلام کنم.

او ادامه داد: برای رسیدن به این نقطه تردید و هراس و دو راهی فراوان داشتیم. راستای را باید می پیمودیم که کسی آن را تجربه ننموده بود اما تجربه لذت بخش استفاده از نظرات بچه ها و نوجوانان و مواجهه با مخاطبان به وسیله سامانه های آنلاین، حس شیرین همراهی خانواده صنعت تصویر و برگزاری پر شور چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور، گویی چیزی به نام خستگی برای ما وجود ندارد.

تابش توضیح داد: امروز را نه اختتامیه بلکه نقطه عطف و افتتاحیۀ راستای می دانیم که می تواند مطابق با منویات گام دوم انقلاب و تحولات به روز جامعه، به همبستگی خانواده صنعت تصویر را از یک سو و از سوی دیگر به تقویت ؟بینجامد.

به گزارش خبرنگاران، دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان گفت: بنا دارم گزارشی از آنچه که از این پس تا زمانی که در این مسئولیت هستیم را ارائه بدهم و به همین دلیل باید اعلام کنم که با توجه به ظرفیت های بالای پخش ویدئوهای درخواستی، سینمای کودک و سامانه های نوین، فصل جدیدی از روابط متقابل را شروع خواهند کرد.

او توضیح داد: وی او دی ها می توانند صمیمی و بی واسطه، نظر مردم را به سینماگران انتقال بدهند و سینماگران با استفاده از این نظرات خواهند توانست محصولات لازم را با توجه به احتیاج داخلی فراوری نمایند. همه ما باید کوشش کنیم تا فاصله بین نگاه کودک و فیلم ها از آنچه هست، کمتر گردد.

تابش یادآور شد: داوری سراسری بچه ها و نوجوانان در این دوره باعث شگفتی و تصحیح نگاه بسیاری از ما اهالی صنعت تصویر شد و باید و ضروری است که ما به شما مخاطبان گوش فرادهیم و از شما بیاموزیم و درقدم های بعدی این راستا را دنبال خواهیم کرد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان، گفت: هر قدم نخستی کم و کاستی هایی دارد و بسیاری از ظرایف و نکات فنی در باب برخط بود که تا قبل از این تمرین و دیکته، قابل تشخیص نبود. می شد با انفعال و تسلیم دربرابر کرونا، سال جاری جشنواره را تعطیل کنیم اما وظیفه ملی و اسلامی خود می دانستیم نه تنها نشان دهیم سینما زنده است بلکه در کنار قهرمانان سلامت نقشمان را در ایجاد نشاط انجام بدهیم.

او اضافه کرد: خدا را شاکرم که هر چه در توان بود انجام دادیم و اکنون به آینده چشم دوخته ایم تا بعد از کرونا، شکل جدیدی از جشنواره های ترکیبی آنلاین فیزیکی را تجربی کنیم و در قدم بعدی از کاستی های این دوره درس بگیریم.

تابش اطلاع داد که چالش من نقش اول و به نظر من که با همراهی هوشنگ مرادی کرمانی، و ایرج طهماسب شروع شده به خاطر استقبال مخاطبان بعد از اتمام جشنواره نیز ادامه خواهد داشت تا امتداد شعار جشنواره یعنی هر خانه یک سینما را ببینیم.

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم بچه ها و نوجوانان با اعلام اینکه گزارش فرایند برگزاری این دوره از جشنواره بعدا به وسیله روابط عمومی اطلاع رسانی خواهد شد، بخش سرانجامی سخنان خود را به تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، وزیر بهداشت و ارتباطات، شهرداران اصفهان و تهران، صدا و سیما، سامانه های پخش، فعالان سینمای کودک و همۀ کسانی که یاری کردند قطار جشنواره سی و سوم به سلامت سفر خود را طی کند، اختصاص داد.

پس از ایراد این سخنان برندگان بخش بین الملل جشنواره معرفی شدند.

رائد فریدزاده، مدیر بخش بین الملل جشنواره نیز گفت: جشنواره سال جاری تجربه متفاوتی را به خصوص در بخش بین الملل پشت سر گذاشت. سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، جشنواره های مختلف دنیا یا لغو شدند و یا به صورت محدود در چند بخش به شکل مجازی برگزار شدند.

او ادامه داد: سال جاری در ایران سعی کردیم چراغ جشنواره فیلم کودک و نوجوان را در بخش بین الملل هم زنده نگه داریم و رویدادهای مهمی همچون کارگاه های تخصصی و داوری فیلم های کودک و نوجوان را به شکل مجازی پیش ببریم.

در این لحظه، مدیر بخش بین الملل جشنواره فیلم کودک و نوجوان، اعلام نمود که جایزه سیفژ به فیلم سینمایی فریتزی از کشور آلمان تعلق گرفته و سپس پیغام تصویری برنده سیفژ نمایش داده شد.

در بخش دیگری از اختتامیه پیغام علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان با این مضمون پخش شد: ما در جشنواره سی و سوم، اوج خلاقیت، فناوری و ابتکار عمل را شاهد بودیم. خوشبختانه همه خانه ها در شهر اصفهان و در ایران سال جاری در جشنواره حضور داشتند و در تمام خیابان های شهر اصفهان شاهد تبلیغات گسترده در این زمینه بودیم و این زمینه نشاط و شادی بچه ها و نوجوانان و خانواده ها را فراهم کرد.

پیغام قدرت الله نوروری، شهردار اصفهان نیز که در اختتامیه به سمع مخاطبان رسید چنین بود: خوشحالم که در اختتامیۀ جشنواره فیلم کودک و نوجوان در جمع بچه ها بیمار در بیمارستان بچه ها امام حسین (ع) در اصفهان حضور دارم و شاهد بودم که این بچه ها خنده بر لب دارند و با شادی فیلم های جشنواره را تماشا می نمایند.

نوروزی از کادر درمان و دست اندرکاران جشنواره تشکر کرد که هم به درمان و هم به شادی بچه ها فکر می نمایند و در ادامه گفت: خوشحالم که می بینیم در این شرایط زندگی جاری است و ما توانستیم بچه ها و نوجوانان شهر بنت سیستان و بلوچستان را نیز در شادی این جشنواره سهیم کنیم.

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در آیین اختتامیۀ جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور پیدا نموده بود نیز گفت: سینمای کودک و نوجوان ایران بخش مهمی از سینمای ایران را تشکیل می دهد. بعد از انقلاب اسلامی ایران، فراوری حدود 200 فیلم سینمای کودک و نوجوان نشان دهنده این است که این سینما بخش اساسی و مهمی از تاریخ سینمای ایران بوده و هست.

او با اشاره به اینکه در سال 1398 تعداد 9 فیلم سینمای کودک و نوجوان در سینماهای کشور اکران شد، توضیح داد: بخش مهمی از کسانی که در سینمای ایران به عنوان برجستگان سینمای ایران شناخته می شوند، کسانی هستند که در حوزه سینمای کودک و نوجوان حضور داشته اند و ما نام و آوازه ملی و دنیای مهمی را از آن ها در خاطر داشته و داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران خاطر نشان کرد: سال جاری سینمای کودک و نوجوان ما تحت فضای ویروس کرونا بود و با این فضا در تماس. مشاهده کردیم که موضوع کرونا در بخش کرونا روایت این جشنواره مورد توجه نهاده شده و برگزاری این جشنواره می تواند مبدائی برای تحولات تازه باشد.

صالحی ادامه داد: شعار هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور، با اضافه نموده شدن مخاطب سینمای کودک و تبدیل شدن هر بیننده به یک داور، فرصتی بود که به وسیله فضای جدید و با استفاده از امکانات ارتباطی به صورت فراملی به وجود آمد و فضای حضور دنیای سینمای کودک و نوجوان و امکان ورود بهتر آن در بازارهای دنیای به نظر می رسد که با این تجربه جدید میسرتر باشد.

او اضافه کرد: تهدید موجود، فضای فرصت سازی را برای سینمای ایران و هنر ایران پدید آورد و ضروری است همین جا از همه کسانی که در به وجود آمدن این شرایط سهیم بودند و فرصتی را به وجود آوردند که سینمای ایران نگاهی به افق های تازه داشته باشد تشکر می کنم.

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز با ارسال پیغامی از پیش ضبط شده، خطاب به سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان اظهار کرد: بیماری کووید 19 فقط یک مسئله بهداشتی درمانی نبود بلکه به عنوان یک مولفه مهم و تاثیر گذار بر اقتصاد، فرهنگ و کلیه موارد در همۀ جوامع مطرح شد.

او خاطر نشان کرد: یکی از گروه هایی که بسیار تحت تاثیر این پدیده نهاده شد، بچه ها بودند چرا که کرونا باعث شد بچه ها نتوانند به آغوش پر مهر پدر، مادر وخود بفرایند و فاصله گذاری اجتماعی مساوی بود با انزوای آنان.

نمکی ادامه داد: دور شدن بچه ها از مدرسه یعنی دور شدن از همبازی ها و فضای اجتماعی نشاط آوری که می تواند در روح و جسم آنان اثر گذار باشد اما جشنواره فیلم کودک و نوجوان توانست یکبار دیگر این نشاط را به خانه ها ببرد و به بچه ها برگرداند و انزوای ناشی از کرونا را به حداقل برساند.

وزیر بهداشت توضیح داد: یکی از کارهای مهمی که برگزار نمایندگان این جشنواره سال جاری انجام دادند، علاوه بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی با شعار هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور برای جامعه محور کردن هنر سینما بود.

وی اضافه کرد: از دست اندرکاران جشنواره بابت این کار خلاقانه و این دستاورد عظیم ملی تشکر می کنم و برای تمام بچه ها و نوجوانان و هنرمندان این مرز و بوم که با فراوری اثرات فاخر کوشش بسیاری کردند، آرزوی تندرستی و کامیابی دارم.

حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی کشور، دیگر سخنران این اختتامیه نیز گفت: درجۀ توسعه فرهنگی هر ملت، به میزان فراوریات فرهنگی برای بچه ها و نوجوانان آن کشور وابسته است و نشان می دهد که آن کشور چقدر به آینده و ساخت فرهنگی خود توجه دارد.

او توضیح داد: لازم می دانم از همکارانم در دبیرخانه جشنواره بابت پایمردهای و دقت نظری که داشتند تشکر کنم. آن ها به جای اینکه بگویند سینما تعطیل است، کوشش کردند چراغ سینما را روشن نگه دارند. بابت حجم بالای کمی و کیفی کارها در جشنواره سی و سوم نیز از سینماگران ممنونم.

برگزیدگان بخش های مختلف جشنوارۀ سی و سوم نیز در طول برگزاری آیین اختتامیه به توضیح زیر معرفی شدند:

برگزیدگان بخش بین الملل:

جایزه سیفژ

فریتزی/ از آلمان

جایزه ویژه هیأت داوران:

بچه گرگ های دره سیب/ فریدون نجفی

جایزه داوران کودک و نوجوان:

فریتزی/ از آلمان

فیلم کوتاه پویانمایی: قدم یازدهم/مریم کشکولی

فیلم کوتاه داستانی: روزه تابستانی/ عبد نورزیان از هندوستان

بهترین دستاورد فنی یا هنری: لوپتو/محمد حسین صادقی

بهتری بازیگر فیلم های بلند: روح الله زمانی /خورشید

بهترین فیلمنامه: آن سوی رودخانه ازهندوستان

بهترین کارگردان: مجید مجیدی /خورشید

بهترین فیلم: خورشید/مجید مجیدی

دوربین طلایی و جایزه یونیسف

بعد از اتفاق/ پوریا حیدری اوره

جایزه ویژه دبیر جشنواره

سلفی با رستم /حسین قناعت

مهران/رقیه توکلی

لوپتو/محمدحسین صادقی

بخش کرونا روایت

دیدار آخر/ محمدمهدی فکریان

بخش وب سری

کووید 19/ علی درخشی

بخش فیلم های پویانمایی کوتاه

قدم یازدهم/ مریم کشکولی نیا

بخش فیلم های داستانی کوتاه

شوفر/ رضا نجاتی

بخش سینمای ایران:

جایزه زاون

خورشید/مجید مجیدی

جایزه شهید بهنام محمدی

مهران/رقیه توکلی

فیلم بلند داستانی

پیله و پروانه/ محمد صالحی نژاد

بهترین دست آوردهای فنی و هنری

خورشید/ طراح صحنه: کیوان مقدم

بهترین بازیگر

بچه گرگ های دره سیب/ محمدرضا عالی ور

بهترین فیلمنامه

بچه گرگ های دره سیب/ فریدون نجفی

بهترین کارگردان

خورشید/ مجید مجیدی

مجیدی هنگام دریافت این جایزه از خانواده شکوری درخواست کرد که آرمان عبدالعالی را قصاص ننمایند و او را ببخشند.

بهترین فیلم سینمایی

بچه گرگ های دره سیب/ به تهیه نمایندگی مجید برزگر

جایزه ویژه هیأت داوران

پویا نمایی بعله/مهین جواهریان

جایزه ویژه هیأت داوران کودک و نوجوان

بازیگوش ها/ نادره ترکمانی

سرانجام بخش اختتامیه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان، تقدیر دبیر جشنواره از عوامل برگزاری آن و مروری بر نام برگزیدگان این دوره از جشنواره بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 780

به "جشنواره فیلم کودک در ایستگاه پایانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره فیلم کودک در ایستگاه پایانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید