آبروریزی جلوی مهمان های خارجی

به گزارش مجله یگانه، نتایج پژوهشی که از سال 1398 مسائل و دغدغه های گردشگران خارجی را مورد پایش و رصد قرار داد، حاکی از آن است که 67 درصد از گردشگران خارجی که درصد بالایی را شامل می گردد، به هیچ اسم از شرایط بهداشت مراکز پذیرایی و رستوران ها رضایت خاطر ندارند.

آبروریزی جلوی مهمان های خارجی

در هر اقلیمی از ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب در کنار اقوام مختلف ما نگرش های مختلف فرهنگی وجود دارد، یکی از مهمترین مولفه برای شناسایی این فرهنگ مفهومی با اسم غذا است که میتوان غذا را به اسم شناسنامه فرهنگی برای هر اقوامی در نظر گرفت.

دکتر رحیم یعقوب زاده، رئیس گردشگری علم و فرهنگی دانشجویان ایران و بعلاوه مدرس دانشگاه در مورد منظره توریسم غذایی در گفتگویی رادیویی گفت: صنعت گردشگری در 70 سال اخیر به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم رشد شتاب آمیزی به خود گرفته و در پی این رشد و توسعه، شاهد انجام فعالیتهای مربوط به گردشگری به صورت تخصصی هستیم.

وی بعلاوه یکی از بخشهای مهم گردشگری را گردشگری غذا و یا توریسم غذایی دانست و گفت: خصوصا در دو دهه اخیر در بسیاری از کشورهای گردش پذیر توجه وافری به این مهم شده است. آنچه صاحب نظران و اهل فن در مورد آن اجماع دارند این است که گردشگران بین المللی یک سوم هزینه های مربوط به سفر خود را صرف تناول غذا و یا تهیه سوغات می نمایند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بدون شک کشور ایران به واسطه قدمت طولانی، فرهنگ و تمدن کهن و خصوصا وجود اقوام مختلف دارای تنوع بسیار گسترده در تمام حوزه های مرتبط با گردشگری به ویژه در حوزه توریسم غذایی است به نحوی که در ایران بالغ بر 2500 نوع از غذاهای گوناگون وجود دارد.

یعقوب زاده در ادامه گفت: توریسم غذایی در بسیاری از کشورها مخصوصا در سالهای اخیر آنقدر مورد توجه قرار گرفته که شاهد آن هستیم که غذای مرتبط به آن کشورها تبدیل به برند شده است، غذاهای ایتالیایی، مکزیکی، هندی و ... همگی نمونه ای از این برندها هستند. گرچه در ایران چند سالی است که با برگزاری جشنواره های مختلف سعی در معرفی تنوع غذای ایرانی دارند اما باز هم دچار ضعف بسیار شدید عملکردی هستیم تا جایی که به اسم مثال بیشتر افراد شیشلیک شاندیز را می شناسند اما برای اغلب افراد غذای محلی این استان مانند نان سمنو و یا خورشت ریواس ناشناخته است. بنابراین در حقیقت ما نه تنها در معرفی غذاهای محلی متنوع ایرانی برای هموطنان نمره قابل قبولی کسب نکرده ایم بلکه در معرفی این مهم به گردشگران خارجی هم بشدت ضعف داشته ایم.

رئیس مرکز گردشگری علم و فرهنگی دانشجویان، نکته قابل تأمل در حوزه گردشگری غذا را مسئله انتفاع اقتصادی دانست که در فرآیند فراوری مواد اولیه آن تا تهیه غذا می تواند اشتغال زایی مؤثر و گردش اقتصادی قابل توجهی را به ارمغان بیاورد. علاوه بر این موضوع، ماحصل دیگر توسعه این فعالیت معرفی فرهنگ و آداب و رسوم منطقه ها مختلف کشور به گردشگران خارجی است.

وی بعلاوه این حوزه از گردشگری را مانند حوزه های دیگر طبعا و قطعا دارای مسائل و چالش های عدیده ای دانست و گفت: لکن از آنجایی که در مقوله توریسم غذایی ما در ابتدای راه هستیم و گام های نخستین را برمی داریم می توانیم با الگو قرار دادن کشورهایی که در این زمینه پیشتاز شده اند اقدام کنیم، برای مثال کشورهای نظیر ترکیه یا گرجستان در بسیاری از منطقه ها گردشگری خود با افتتاح رستوران هایی که تنها غذاهای محلی منحصر به فرد خود را برای پذیرایی گردشگران تدارک می بینند موجبات معرفی این جاذبه گردشگری برای گردشگران مختلف با انگیزه های متفاوت فراهم آورده اند.

به عقیده وی برای جبران ضعف ها و کوتاهی ها ضروری است نه تنها صاحبنظران و فعالان در این حوزه اهتمام جدی تری داشته باشند بلکه متولیان مربوطه به وسیله سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی حمایت بیشتری انجام داده و با تبلیغات مؤثر به وسیله برگزاری جشنواره های غذا در سطح بین المللی موجب رونق هرچه بیشتر این بخش مهم صنعت گردشگری شوند.

یعقوب زاده در انتها گفت: یکی از موارد مهمی که در حوزه توریسم غذایی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد بحث بهداشت و رعایت پروتکل های بهداشتی در رستوران ها و مراکز پذیرایی به صورت همیشگی و نه فقط در دوران همه گیری کرونا است، چراکه نتایج پژوهشی که از سال 1398 مسائل و دغدغه های گردشگران خارجی را مورد پایش و رصد قرار داد، حاکی از آن است که 67 درصد از گردشگران خارجی که درصد بالایی را شامل می گردد، به هیچ اسم از شرایط بهداشت مراکز پذیرایی و رستوران ها رضایت خاطر ندارند.

منبع : تسنیم

منبع: چمدان
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 1272

به "آبروریزی جلوی مهمان های خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبروریزی جلوی مهمان های خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید