حریم برج طغرل مناسب نیست

به گزارش مجله یگانه، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرشید مصدقی پژوهشگر باستان شناسی تهران با بیان این مطلب گفت: در باره حریم برج طغرل باید به مواردی همچون برآورد ها و کاوش های باستان شناسی در اطراف و چشم انداز منظری آن توجه کامل داشت.

حریم برج طغرل مناسب نیست

وی این عرصه را مناسب برجی با این عظمت، اهمیت و جایگاه تاریخی و هنری ندانست و شرح داد: اگر فضای بیشتری برای این اثر منحصر به فرد در شهرری در نظر گرفته شود می توان موزه ای از آثار دوران سلجوقی را درمحوطه آن ترتیب داد و آن را در بستر فرهنگی گسترده تری دید.

او با بیان اینکه معماری سده های اول دوره اسلامی تا قرن 5 بیشتر وام دار سنت معماری دوران ساسانی است شرح داد: سنگینی، ستبری، حجم زیاد، سردرهای کوچک و پنجره های محدود از ویژگی های معماری در دوره سلجوقی است. در نمای کالبدی چنین بناهایی معمولا با راستاهای عمودی، ارتفاع و زاویه های متعدد روبرو هستیم.

امیر مصیب رحیم زاده رئیس اداره میراث فرهنگی شهر ری نیز در پاسخ به این پرسش که بنای برج آخرین بار چه زمانی مرمت شده است؟ گفت: خوشبختانه بنا سرپاست ولی بهتر است با اختصاص اعتباری برخی از بخش های آن نیز مرمت شوند.

او با اشاره به اختصاص نیافتن بودجه ای درسال 94برای مرمت و کاوش به شهر ری افزود: بعد از سال 87 بودجه ای برای مرمت برج طغرل اختصاص داده نشده است.

وی تنها بودجه اختصاص داده شده به شهر ری را 400 میلیون تومان اعلام کرد که توسط استانداری برای توسعه زیرساخت های گردشگری به عنوان رفاه حال زائران به این اداره ابلاغ شده که آن هم برای ساخت سرویس بهداشتی نزدیک به حرم حضرت شاه عبدالعظیم، بی بی شهربانو و شیخ کلینی هزینه خواهد شد.

برج طغرل منسوب به طغرل بیگ پادشاه اول سلجوقی است و ارتفاعی حدود 20متر وبا قطر خارجی 15متر دارد. تزیینات و کتیبه هایی به خط کوفی در این برج قرار داشته که در مرمت دوره قاجار از بین رفته است.

این اثر در سال 1310به شماره 147در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 361

به "حریم برج طغرل مناسب نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریم برج طغرل مناسب نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید