خسارت 10تریلیون دلاریِ جرایم سایبری در جهان

به گزارش مجله یگانه، در سال 2020، اما به دلیل سایه انداختن کرونا بر سر جهان شاهد رشد جهشی این حملات بوده ایم. با این حال متخصصان امنیت سایبری جهان معتقدند در سال 2020 امنیت سایبری در سایه مسائل اقتصادی ناشی از کرونا، کمتر مورد توجه کاربران و مردم عادی قرار گرفته است.

خسارت 10تریلیون دلاریِ جرایم سایبری در جهان

میترا جلیلی| در سال 2020پاندمی کرونا بازار هک و حمله های سایبری را داغ کرد و مجرمان سایبری از وب سایت های دولتی گرفته تا بیمارستان ها و مؤسسه های سلامت و تحقیق واکسن، کسب و کار ها و... را نشانه دریافتد که این موضوع زیان زیادی را به دنبال داشته است.

طبق گزارش مؤسسه پژوهشی Cybersecurity Ventures انتظار می رود در سال 2021 میزان خسارت جرایم سایبری دنیا به 6تریلیون دلار برسد که از 3تریلیون دلار سال 2015 رقمی بسیار بالاتر است و البته این رقم تا سال 2025 به 10.5تریلیون دلار خواهد رسید.

بازار بزرگ امنیت سایبری

محققان مؤسسه پژوهشی Cybersecurity Ventures معتقدند که جرایم سایبری یکی از بزرگ ترین چالش های بشر در دو دهه آینده خواهد بود به همین دلیل هم هر کمپانی باید یک متخصص امنیت سایبری داشته باشد تا کمتر در معرض حملات سایبری قرار بگیرد.

طبق گزارش این مؤسسه پژوهشی، انتظار می رود میزان خسارت ناشی از حملات سایبری در 5سال آینده یعنی تا سال 2025 به حدود 10.5تریلیون دلار برسد که به این ترتیب، میزان خسارت ناشی از فعالیت هکر ها از زیان بلایای طبیعی دنیا بیشتر خواهد بود.

در این میان حملات با پشتوانه دولت ها بخش عمده ای از سهم این خسارت را به خود اختصاص می دهند که این حمله های سایبری شامل سرقت اطلاعات و داده ها، پول، سرقت مالکیت های معنوی، کلاهبرداری، باج دریافت از طریق رمزارز ها و... می شود.

بارن بافت یکی از میلیاردر های دنیا نیز جرایم سایبری را مشکل شماره یک دنیا با نوع بشر می داند و می گوید: حملات سایبری تهدیدی بزرگ تر از سلاح هسته ای است. به همین دلیل، بازار امنیت سایبری دنیا فرایندی رو به رشد دارد و محققان مؤسسه Cybersecurity Ventures انتظار رشد سالانه 12تا 15درصدی بازار امنیت سایبری دنیا را تا سال 2025 دارند.

گفتنی است در سال 2004 بازار امنیت سایبری دنیا، ارزشی 3.5میلیارد دلاری داشت که این رقم با رشد 35برابری در طول 13سال، در سال 2017 به 120میلیارد دلار رسید و البته پیش بینی می شود میزان هزینه دنیای برای تأمین امنیت سرویس ها و محصولات امنیت سایبری در برابر جرایم سایبری نیز در انتها دوره 5ساله از سال 2017 تا 2021 از مرز یک تریلیون دلار خواهد گذشت.

مارک مونت گومری، دبیر اجرایی کمیسیون امنیت سایبری امریکا هم در این باره گفت: بیشتر بودجه های امنیت سایبری سازمان های امریکا به صورت خطی اختصاص یافته، ولی حملات سایبری رشد نمایی دارند به همین دلیل هم توازن زیادی بین افزایش حمله های هکری و بودجه اختصاص یافته به آن وجود نداشت که البته حالا توجه بیشتری به آن شده است.

به همین دلیل، در بودجه سال اقتصادی 2020 امریکا 17.4میلیارد دلار برای فعالیت های مربوط به امنیت سایبری اختصاص یافت که 790میلیون دلار (5درصد) نسبت به سال 2019 افزایش داشته است.

هر 11ثانیه یک حمله باج افزاری

اما واژه هک از چه زمانی وارد ادبیات دنیا شد و دامنه کدام یک از حملات سایبری در سال 2020 فراگیرتر بوده است؟ در پاسخ باید گفت که واژه هک برای نخستین بار در سال 1955 توسط MIT تعریف شد و نخستین هک کامپیوتری نیز در سال1963 رخ داد.

حالا بعد از گذشت 50سال، سطح حملات سایبری در دنیا بشدت بالا رفته و از گوشی ها گرفته تا کامپیوتر ها و لوازم خانه و حتی اشخاص می توانند مورد حمله های هکری قرار بگیرند.

در سال 2020، اما به دلیل سایه انداختن کرونا بر سر دنیا شاهد رشد جهشی این حملات بوده ایم. با این حال متخصصان امنیت سایبری دنیا معتقدند در سال 2020 امنیت سایبری در سایه مسائل اقتصادی ناشی از کرونا، کمتر مورد توجه کاربران و مردم عادی قرار گرفته است.

با این حال هکر ها امسال هیچ استراحتی نداشته اند و نشانه ای از توقف در نشت اطلاعات و داده ها، نفوذ به شبکه، سرقت انبوه اطلاعات و فروش آنها، سرقت هویت و شیوع باج افزار و... دیده نمی شود.

ازآنجا که تعداد زیادی از جمعیت دنیا مجبور به دورکاری از خانه شده اند این افراد، هدف 20درصد از حملات سایبری قرار گرفته اند که البته باج افزار ها در رأس این حملات قرار دارند و بیشترین دلیل موفقیت حملات به افراد دورکار نیز ضعف در امنیت پسورد و انتخاب 123456 به عنوان ساده ترین و ناامن ترین رمز عبور بوده است.

متخصصان اف بی آی نیز از حملات باج افزاری در امریکا و دنیا به شدت نگران هستند و اعتقاد دارند که باج افزار ها سریع ترین رشد را در میان جرایم سایبری دارند. انتظار می رود میزان هزینه ناشی از زیان باج افزار ها در دنیا در سال 2021 به 20میلیارد دلار برسد که این رقم 57برابر سال 2015 است.

همچنین پیش بینی می شود در سال 2021 هر 11ثانیه یک حمله باج افزاری به کسب و کار های تجاری انجام شود درحالی که این حملات در سال 2016 هر 40 ثانیه یک بار اتفاق می افتاد.

دیتا؛ عنصر اصلی اقتصاد دیجیتال

یکی از مهم ترین موارد در حمله های سایبری، دیتا و اطلاعات کاربران، مؤسسات و... است و مؤسسه IBM برای بیان اهمیت این موضوع مطرح نمود دیتا در قرن بیست و یکم همانقدر اهمیت دارد که نیروی بخار در قرن هجدهم، الکتریسیته در قرن نوزدهم و هیدروکربن در قرن بیستم در کانون توجه قرار داشت.

در کل می توان گفت که دیتا آجر اقتصاد دیجیتال و عنصر اصلی این اقتصاد به شمار می رود و البته فرصت های بی شماری هم برای نوآوری یا سوء استفاده از آن وجود دارد.

وقتی شبکه دنیای وب (WWW) در سال 1989 ابداع شد و در سال 1991 عملاً مورد استفاده قرار گرفت در تصور کسی نمی گنجید که دنیای وب تا این حد گسترده شود و امروزه حدود 1.9میلیارد وب سایت در دنیا فعالیت داشته باشد. به موازات افزایش و توسعه فضای وب، میزان دیتا هم به طور غیرقابل تصوری افزایش یافته است.

گزارش مؤسسه Cybersecurity Ventures نشان می دهد که تا سال 2025 حدود 200 زتابایت دیتا در زیرساخت های آی تی خصوصی و عمومی ازجمله کامپیوتر های شخصی، لپ تاپ، تلفن های هوشمند و وسایل اینترنت اشیا، دیتاسنتر ها و سیستم های ابری ذخیره خواهد شد.

همچنین پیش بینی می شود تا سال 2025 میزان دیتای ذخیره شده در ابر های شرکت های خصوصی، کمپانی های فناوری ازجمله اپل، فیس بوک، گوگل، مایکروسافت، توئیتر و...، فضای ابری سرویس های دولتی و همچنین مؤسسات کوچک و بزرگ تجاری به 100زتابایت خواهد رسید.

اما چرا میزان دیتا در دنیا تا این حد افزایش یافته است؟ یکی از مواردی که سبب افزایش تولید دیتا در دنیا شده فرایند رو به رشد کاربران اینترنت در دنیا است.

روزانه بیش از یک میلیون نفر برای نخستین بار به دنیای اینترنت می پیوندند و پیش بینی می شود تعداد کاربران اینترنت که در سال 2020 حدود 5میلیارد نفر بوده، در سال 2022 به 6میلیارد نفر برسد که این رقم معادل 75درصد از جمعیت 8میلیارد نفری دنیا خواهد بود.

همچنین پیش بینی می شود تعداد کاربران اینترنت دنیا در سال 2030به بیش از 7.5میلیارد نفر برسد که این رقم معادل90درصد از جمعیت 8.5 میلیارد نفری 6سال به بالای دنیا در سال 2030 خواهد بود.

یکی دیگر از عوامل افزایش میزان دیتا در دنیا، فرایند روبه رشد تعداد وسایل متصل به اینترنت است به گونه ای که حالا دیگر تهدیدات سایبری از آلوده کردن کامپیوتر ها و شبکه ها و تلفن های همراه فراتر رفته و هکر ها به مردم (تراشه های به کاررفته در بدن آنها، باتری قلب و...)، خودروها، حمل ونقل ریلی، هواپیما، نیروگاه های برق و هرچیزی که نبض الکترونیک در آن می زند، حمله می کنند.

طبق گزارش مؤسسه سیسکو تا سال 2023 تعداد وسایل متصل به اینترنت 3برابر بیشتر از تعداد انسان ها روی کره زمین خواهد شد و تا سال 2022 حدود یک تریلیون سنسور شبکه ای در دنیا پیرامون ما وجود خواهد داشت که این رقم در طول 20سال به 45تریلیون عدد سنسور خواهد رسید.

مؤسسه پژوهشی گارتنر هم پیش بینی کرده که بیش از نیم میلیارد فناوری پوشیدنی در دنیا ازجمله ساعت هوشمند، دوربین های پوشیدنی، هدست های بلوتوثی، ردیاب های سلامت و... در سال 2021 به فروش برسد که از 310میلیون مورد فروش آن در سال 2017 رقمی بسیار بالاتر است.

همه این موارد خود دلیلی بر افزایش میزان دیتای رد و بدل شده در دنیا هستند که زمینه ساز فعالیت بیشتر هکر ها برای تصاحب بخشی از این داده ها و اطلاعات خواهد بود.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فرادید
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: farzin-yeganeh.ir شناسه مطلب: 896

به "خسارت 10تریلیون دلاریِ جرایم سایبری در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 10تریلیون دلاریِ جرایم سایبری در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید